שלמה מעוז: "ישראל במצב מעולה - הולכים לשנים טובות"

מעוז, יו"ר הקרנות של אקסלנס נשואה והכלכלן הראשי של בית ההשקעות שהודח לאחרונה מתפקידו עקב התבטאויות שנויות במחלוקת, דיבר בכנס התאחדות סוכני נסיעות ותיירות

"אני צריך להתבטא בזהירות עכשיו כי כל מה שאני אומר מוקלט וראינו מה היה", כך אומר בהומור הכלכלן הבכיר שלמה מעוז, יו"ר הקרנות של אקסלנס נשואה והכלכלן הראשי של בית ההשקעות לשעבר שהודח לאחרונה מתפקידו עקב התבטאויות שנויות במחלוקת, בכנס התאחדות סוכני נסיעות ותיירות בישראל שמתקיים היום (ד') באילת.

"אם מישהו חולה מביאים לו פיליפינית - ועוד פיליפינית"

מעוז דיבר בכנס על כלכלת ישראל, ואמר: "אני מצטער לאכזב אתכם - מצבה של ישראל לא היה טוב כל כך מאז העלייה הראשונה ואנחנו הולכים לקראת שנים טובות מאוד. צריך לזכור ששיעור האבטלה הוא הנמוך מזה 30 שנה, רמת החיים הולכת ועולה, המחקר והפיתוח שלנו הוא הכי גבוה בעולם יחסית לתוצר, ירידה חדה בנפגעים בתאונות הדרכים ועוד".

"אנחנו רואים גם עלייה בכושר הייצור ופריון העבודה שלנו, אנחנו רואים עלייה במספר האנשים המשכילים, הצמיחה של הכלכלה שלנו תהיה גבוהה יותר במחצית השניה, ישנה עלייה בהכנסה של נשים, ישנו פוטנציאל אדיר לגידול בפעילות הכלכלית ועוד. ישראל חסינה יחסית לעולם למשבר גלובלי - אנחנו כמעט ולא מייצאים סחורות, אלא מייצאים בעיקר שירותים ולכן האחוז ביחס לייצור השירותים שלנו הוא מהגבוהים בעולם", אמר מעוז.

למעשה, מעוז טוען כי המצב הכלכלי המשופר והעלייה בתוחלת החיים בישראל יוצרת הזדמנות גדולה בתחום תיירות הפנים. "המספר האבסולוטי של המתים בישראל נמצא בירידה כל הזמן, תוחלת החיים רק עולה ומגיעה כבר ל-79 לגברים ו-83 לנשים. אלה אנשים שיישארו להם 20-25 שנים אחרי היציאה לפנסיה. אף לא מת כאן, אם מישהו חולה מביאים לו פיליפינית ועוד פיליפינית ועוד אחת".

"הרייך הרביעי כבש את אירופה"

לגבי כלכלת ארה"ב ואירופה, מעוז אמר כי "ארה"ב למעשה יצאה מהמיתון אל תסתכלו על מה שכותבים, תסתכלו קדימה. אנחנו רואים עלייה בפעילות הכלכלית, עלייה חדה בייצוא כי הם מחזיקים את הדולר נמוך, עלייה בביטחון הצרכנים ויצירת מקומות עבודה".

לדברי מעוז, "מצבם של העניים באילת נשאר זהה - הם היו עניים ונשארים עניים, והעשירים נשארים עשירים. לגבי התוצאות הכספיות של החברות, ישנה מגמת עלייה ברווחיות שלהן, אבל שלא מתבטאת עדיין ביצירת מספיק מקומות עבודה חדשים".

עוד אמר הכלכלן הבכיר, כי "אירופה שייכת היום לגרמניה - והיא קובעת כל מה שקורה שם. הרייך הרביעי של גרמניה כבש את אירופה ללא מלחמה. אני לא רואה שום סיכוי שיוון תישאר בגוש האירו - הם לא עובדים שם ולא משלמים מסים. שיעור העלמות המס שם הוא הכי גבוה בעולם - 33%, ה-IMF וכל הפראיירים האחרים נתנו להם 110 מיליארד אירו, על מה? ועכשיו עוד באים אליהם בטענות שלא מחזירים חובות".