המבקר בודק את הליכי גיבוש "רפורמת המרפסות"

סעיפי הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, בהובלת רה"מ בנימין נתניהו, נידונו בשנה האחרונה בוועדת פנים-כלכלה בכנסת, לקראת העברתה בקריאה שנייה ושלישית

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס עורך בימים אלה ביקורת בנושא הליכי גיבוש הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, כך נודע ל"גלובס".

סעיפי הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, הידועה גם כ"רפורמת המרפסות" בהובלת רה"מ בנימין נתניהו, נידונו בשנה האחרונה בוועדת פנים-כלכלה בכנסת, לקראת העברתה בקריאה שנייה ושלישית. בימים אלה דנה הוועדה המשותפת בסעיפים האחרונים של הרפורמה מתוך כ-600.

ל"גלובס" נודע שמשרד המבקר העביר בנובמבר האחרון את טיוטת הביקורת לגופים המבוקרים, כולל משרד רה"מ, משרד המשפטים ומשרד הפנים. עוד נודע שטיוטת הביקורת בוחנת את ההליכים שקדמו לגיבוש הצעת החוק.

פגמים מהותיים

הביקורת נערכת בין השאר בשל טענות שלפיהן תהליך גיבוש הרפורמה לא היה נאות והתבצע ללא עבודה מקיפה של ועדה ציבורית. חלק מהטענות הועברו למשרד המבקר בין השאר ע"י המטה לתכנון אחראי, המאגד בתוכו כ-30 ארגוני סביבה וחברה, כולל מכון דש"א, החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין, התנועה לאיכות השלטון והאגודה לזכויות האזרח בישראל.

לפי חלק מהטענות שהתקבלו במשרד המבקר, גיבוש הרפורמה התאפיין בשורה ארוכה של פגמים מהותיים ואינו תואם את הדרך המתבקשת לעריכת רפורמה מקיפה ומשמעותית, בעלת השלכות בלתי הפיכות.

הגופים הסביבתיים והחברתיים טוענים שהדיונים הרבים בוועדת הפנים-כלכלה לא ריפאו את הפגמים בהליכי עיצוב החוק. לפיהם, למרות הדיונים הרבים, טרם בוצע כל שינוי משמעותי להצעת החוק ולא נערכה אף פעם הצבעה על הצעות לתיקונים. עוד נטען שנציגי הממשלה הודפים הערות רבות לשינויים. טענות נוספות סוברות שאם תעלה הצעת החוק כפי שהיא, הרי שתוצאותיה יינשאו לדורות.

בנוסף נטען שפרק התכנון ברפורמה נכתב ללא תשתית עובדתית וללא התייעצות עם מגוון הגורמים העוסקים בתחום. נטען גם שבצוות המנסח לא היה מומחה כלשהו מהמגזר הציבורי שאיזן את מעורבותו של עו"ד שלום זינגר, בניגוד להנחיית היועמ"ש שלפיה משרדי הממשלה ישכרו שירותים משפטיים חיצוניים רק כשמדובר במומחיות מיוחדת שאינה מצויה בשירות המדינה, או בנושא שאינו מעורר רגישות מיוחדת.

"זמן לתגובות"

לדברי איריס האן, מנהלת מחקר ופיתוח במכון דש"א של החברה להגנת הטבע, "מכיוון שדוח המבקר נמצא בשלבים מתקדמים, ולהבנתנו יש קשר בין מה שבודק המבקר לתוכן החוק, לא נכון להשלים את הליכי החקיקה עד שתיחשף הביקורת".

ממשרד המבקר נמסר כי "המשרד נמצא בעיצומה של הביקורת בנושא. הגופים המבוקרים המרכזיים ביקשו תוספת זמן לצורך מתן תגובה על טיוטות הדוח. לאחר שנקבל את התגובות, נגבש את הדוח לקראת פרסום".

ממשרד רה"מ נמסר כי "הגופים השונים המצוינים בפנייתך השמיעו טענות אלה בהזדמנויות רבות. הרשות המחוקקת היא הכנסת והיא תקבע כיצד ייראה נוסחו הסופי של החוק. לעניין דוח מבקר המדינה, יש להמתין עד לפרסומו, אם וכאשר יפורסם".