קרנות הנאמנות ותעודות הסל גייסו בינואר 2.5 מיליארד ש'

את המגמה החיובית הובילו קרנות אלטשולר שחם, שגייסו קרוב ל-400 מ' ש' ■ מבין המנהלי הקרנות הגדולים, רק אצל אקסלנס, מיטב ואי.בי.אי נרשמו פדיונות

אפקט ינואר מורגש היטב בענף קרנות הנאמנות ותעודות הסל. במהלך חודש ינואר גויסו לשני מכשירים אלה 2.5 מיליארד שקל.

לאחר עשרה חודשים רצופים של פדיונות בקרנות המסורתיות, חזרו הגיוסים לענף, על רקע עליות השערים בשוק המניות והאג"ח. בחודש החולף צמח הענף בכ-3.4 מיליארד שקל בנכסיו, והם עומדים כעת על 145.6 מיליארד שקל, אולם רוב הצמיחה מקורה בתשואה, ורק 1.3 מיליארד שקל מקורם בגיוסים. בנטרול גיוסים לקרנות כספיות, מדובר בגיוסים של כ-1.8 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות.

קרנות האג"ח הקונצרניות שבו החודש לגייס. נכסיהן צמחו ב-1.4 מיליארד שקל, עקב גיוסים של כמיליארד שקל, והשאר תשואה חיובית של השוק. נזכיר כי אפיק זה איבד בשנה שעברה כ-16 מיליארד שקל.

באיחור לא אופנתי של כשנה, גיוסים נרשמו החודש גם בקרנות האג"ח מדינה. האג"ח הממשלתיות היו האפיק הרווחי של 2011, והן עלו בשיעורים של עד 10%. אולם קרנות אלה דווקא סבלו מפדיונות בשנה שעברה. בחודש החולף הן גייסו כ-850 מיליון שקל.

הקרנות הכספיות סבלו בינואר מפדיונות של כחצי מיליארד שקל, ואילו קרנות המק"מ גייסו סכום דומה בחודש החולף .

בענף תעודות הסל המשיכה המגמה החיובית, עם גיוסים של 1.1 מיליארד שקל, והמשיכו גם הגיוסים לתעודות הפיקדון, שמספקות את ריבית בנק ישראל בניכוי שיעור מסוים ועמלות. תעודות אלה, שגייסו ב-2011 סכום של 4.4 מיליארד שקל, גייסו בינואר כ-1.1 מיליארד שקל. גיוסים נרשמו גם בתעודות על מדדי מניות בחו"ל ומדדי אג"ח בארץ, ואילו בתעודות המנייתיות בארץ נרשמו פדיונות של כ-666 מיליון שקל.

למרות האווירה החיובית, לא כל מנהלי הקרנות והתעודות הצליחו לפתוח את השנה ברגל ימין. ארבעה מבין המנהלים הגדולים בקרנות ומנהל תעודות סל אחד סיימו את ינואר בפדיונות, ומנגד ישנם מנהלים שגייסו הרבה מעבר לנתח השוק שלהם. אז מי פתח את השנה בחיוך ומי עדיין במגמת פדיונות?

392 מיליון שקל - זהו היקף הגיוס של קרנות אלטשולר-שחם בינואר לקרנות המסורתיות, והוא מהווה גיוס הגבוה פי שישה מנתח השוק שלהן בענף. קרנות בית ההשקעות שבניהול גילעד אלטשולר ורן שחם סבלו מפדיונות בקרנות הכספיות, ולכן בשורה התחתונה גייסו 384 מיליון שקל - עדיין הגיוס הגבוה בענף החודש.

גם קרנות אפסילון שבניהול עידן אזולאי גייסו הרבה מעבר לנתח השוק שלהן - 147 מיליון שקל - כולם לקרנות מסורתיות.

70 מיליון שקל - זהו היקף הגיוס של קרנות פסגות בשתי הקרנות החדשות שלה, קרנות למתמיד. אלו קרנות שאמורות לעודד משקיעים להאריך את משך ההשקעה שלהם, מכיוון שהן גובות שיעור הוספה שאותו ניתן להחזיר ללקוח. הרציונל מאחורי המסר החינוכי הזה הוא: תתמיד, יעלה לך פחות ותרוויח יותר.

בשל התזזיתיות של המשקיעים בענף, הרעיון של פסגות מבורך. הרי לא מעט משקיעים מוצאים עצמם מופסדים בסופו של דבר, לא מעט בגלל שאינם מצליחים להתמיד. הם מזנקים בין קרנות ואפיקים, בעידוד יועצי ההשקעות בבנקים והיצרנים, שכל שני וחמישי שולפים עוד קרן חדשה מהכובע. אולם ראוי לציין שהמסר הזה מגיע דווקא מגף שבעצמו לא מתנהג בעקביות והתמדה. פסגות הוא הגוף ששינה מדיניות ודמי ניהול בקרנות שלו יותר מכולם, כך שהוא עצמו עודד את התופעה שבה הוא מנסה כביכול להילחם היום.

לצד הגיוס בקרנות החדשות, קרנות פסגות שבניהול ירון דייגי גייסו החודש גם בקרנות מניות ואג"ח בחו"ל. דווקא בקרנות המק"מ שלהן הן גייסו רק 40 מיליון שקל. בשורה התחתונה, קרנות פסגות המסורתיות (כולל קרנות מק"מ) גייסו כ-342 מיליון שקל, כנתח השוק שלהן.

1 מיליארד שקל - זוהי התוספת בנכסים של קרנות הראל-פיא, הנובעת מגיוסים ותשואה, והם עומדים על 18 מיליארד שקל. קרנות החברה שבניהול סמי בבקוב גייסו בינואר 831 מיליון שקל, 531 מיליון שקל מתוכם לקרנות כספיות.

לאחר תקופה ארוכה של פדיונות, קרנות מנורה מבטחים מתחילות להתעורר לחיים. הקרנות, שמנוהלות על-ידי זיו שמש, גייסו בחודש החולף 142 מיליון שקל, אולם כמחצית מהסכום גויס לקרנות כספיות.

קרנות ילין לפידות ממשיכות בגיוסים, והן גייסו החודש 170 מיליון שקל - פי 3.5 מנתח השוק שלהן. קרנות החברה שבניהול אסף אלדר ואורי קרן היו המגייסות היחידות בענף ב-2011.

143 - זהו היקף הפדיונות של קרנות מגדל שוקי הון ואי.בי.אי בחודש ינואר. קרנות מגדל שוקי הון בניהול שגיא שטיין סבלו מפדיונות גדולים של כ-466 מיליון שקל מהקרנות הכספיות. קרנות אלו היו המגייסות השניות בגודלן בקרב הכספיות בשנה שעברה, אולם בעקבות העלאת דמי הניהול בהן, ממשיכים לזלוג מהן הנכסים.

קרנות אי.בי.אי בניהול עודד גל דווקא גייסו קצת בקרנות הכספיות, אבל סבלו מפדיונות בקרנות המסורתיות שלהן.

גם קרנות מיטב סיימו את החודש בשורה תחתונה שלילית. קרנות מיטב, שבניהול רפי ניב, רשמו פדיונות של 148 מיליון שקל במסורתיות, ועוד 195 מיליון שקל בכספיות, ולכן איבדו בסה"כ 343 מיליון שקל בחודש החולף.

12% - זו הצמיחה בנכסים של מיטב-מבט בחודש ינואר. תעודות החברה שבניהול ליאור כגן ממשיכות במומנטום החיובי שלהן מאז העברת הבעלות למיטב, ובינואר הן גייסו 684 מיליון שקל וביססו את מעמדן (כבר בחודש הקודם) בתור חברת תעודות הסל השלישית בענף. קסם מבית אקסלנס, לעומת זאת, רשמה בינואר פדיונות, מגמה שלא נראתה בחברה שבניהול אבנר חדד ובועז נגר זה זמן רב.

סך נכסי תעודות הסל עומד כעת על 56.8 מיליארד שקל. בסוף השנה, לפי הסיכום שפרסמנו כאן בגלובס, הם עמדו על 56 מיליארד שקל, אולם לפי נתוני לשכת המסחר הם עמדו על 54.2 מיליארד שקל.

עבור מי שתוהה מה פשר ההפרש של כשני מיליארד שקל, להלן ההסבר. החל מהחודש מתפרסמים הנתונים בנטרול אחזקות של המנהלים בתעודות של עצמם. למרות שעדיין מדובר בגיוסים אמיתיים, צורת ההצגה הקודמת ניפחה את היקף הנכסים, והציגה תמונה לא לגמרי מדויקת, ולכן הם נוטרלו. כך, מנכסי תכלית-אינדקס נוטרלו כ-1.5 מיליארד שקל, ממיטב-מבט נוטרלו כ-300 מיליון שקל, 250 מיליון שקל מנכסי קסם, וסכומים נמוכים יותר אצל פסגות והראל-סל.

ענף קרנות הנאמנות פותח את 2012 ברגל ימין
 ענף קרנות הנאמנות פותח את 2012 ברגל ימין