נגמרה החגיגה: שכר הבכירים בבנקים בספרד יוגבל

שכר הבכירים בבנקים שקיבלו סיוע ממשלתי יוגבל ל-600 אלף אירו בשנה ■ ההגבלות יהיו חריפות יותר עבור בכירים בבנקים שהולאמו והשכר שלהם יוגבל ל-300 אלף אירו בשנה

ממשלת ספרד נלחמת בכל הכוח בשכר הבכירים במערכת הבנקאות הספרדית ובמיוחד בבנקים שקיבלו סיוע מהממשלה בזמן המשבר הנוכחי באירופה. אתמול, הציגו סורייה דה סנטה-מריה, סגנית ראש הממשלה ולואיס דה-גווינדוס, שר האוצר הספרדי, צעד נוסף בתוכנית שלהם להבראת הכלכלה הספרדית.

במסגרת התוכנית יוגבל שכר המנכ"ל, חברי הדירקטוריון ומנהלים בכירים של הבנקים שפנו למדינה לקבלת סיוע ל-600 אלף אירו בשנה כולל ההטבות.שכר מנהלים לא בכירים גם הוא יוגבל ויעמוד על 100 אלף אירו בשנה.

בשנה שעברה, קיבל יושב ראש בנק Bankia, רודריגו ראטו, שכיהן בעבר כשר האוצר של ספרד וגם כיושב ראש קרן המטבע הבינלאומית, שכר שנתי קבוע של 2.34 מיליון אירו בשנה לא כולל בונוסים. השנה כאמורה, יסתפק "רק" ב-600 אלף אירו. מדובר בירידה של כ-75%.

ההגבלות הללו יהיו חריפות עוד יותר על בנקים שהולאמו במהלך המשבר כמו במקרה של Catalunya Caixa שהיושב ראש שלו, אדולף טודו, קיבל שכר שנתי קבוע של 1.55 מיליון אירו, והשנה ייאלץ להסתפק ב-300 אלף אירו בלבד כשגם השכר למנהלים הלא בכירים בבנקים שהולאמו הוגבל ל-50 אלף אירו בשנה.

המהלך הנוכחי מצד ממשלת ספרד בא על רקע ביקורת ציבורית חריפה בכל רחבי אירופה על השכר המופקע של הבכירים במערכת הבנקאות האירופית. המנכ"ל הקודם של הבנק האנגלי רויאל בנק אוף סקוטלנד פרד גודווין איבד את תואר האבירות שלו שניתן לו על ידי המלכה בעקבות הניהול הכושל של הבנק.

למרות שהביקורת על שכר הבכירים לא היה חריף בספרד כמו שהיה באנגליה ובמדינות אחרות באיחוד האירופי, הרבה אזרחים ספרדים "הזדעזעו" לשמוע על הסכומים שמקבלים המנהלים במערכת הבנקאות המקומית, במיוחד הסכומים שמקבלים מנהלים של בנקים כושלים.