האופטימיות חוזרת? אייכל: מדד הפחד שב לרמתו מיולי 2011

הכלכלן הראשי של מיטב: "אנו ממשיכים לנקוט גישה חיובית כלפי האפיק המניית" ■ "הפעילות הכלכלית בארה"ב לא מידרדרת, מצבו של הצרכן האמריקאי ממשיך להשתפר"

דיווחי המאקרו החיוביים למשק האמריקאי שפורסמו השבוע - בהם עלייה של 243 אלף מקומות עבודה בחודש ינואר וירידה בשעור האבטלה לרמה של 8.3% - יחד עם הנפקות חוב מוצלחות באירופה והתגברות בהנפקות חוב קונצרני בארה"ב הביאו את מדד הפחד (VIX) להיחתם ברמה של 17.1% ביום המסחר האחרון בוול סטריט - הרמה שנרשמה לאחרונה לפני 7 חודשים, טרם המפולת בשוקי המניות בתחילת המחצית השנייה של שנת 2011.

לדברי רון אייכל, הכלכלן הראשי של מיטב, "אנו ממשיכים לנקוט גישה חיובית כלפי האפיק המנייתי ומתרכזים בשווקים המתעוררים ובארה"ב. נתוני המאקרו שפורסמו בשבוע האחרון הן בארה"ב והן באירופה הצביעו על פעילות כלכלית באירופה יציבה או מידרדרת בצורה קלה ובארה"ב אף מתרחבת".

שבוע המסחר האחרון היה חיובי למדי כאשר ה-S&P500 רשם עלייה שבועית של 2.2%. במיוחד בלטו לחיוב מניות הפיננסים ובתוכן מניית מורגן סטנלי ומניית סיטיגרופ שהוסיפו 9.4% ו-8.7% לערכן בהתאמה.

"למרות שבאופן מוחלט הדיווחים שהגיעו מאירופה הם לא טובים כל כך, לאור העובדה כי חלקם היה טוב טוב מהערכות השוק ובאופן יחסי הם מצביעים על כך שהפעילות הכלכלית בגוש האירו לא צונחת, סיפק לשווקים תירוץ נוח לעליות שערים באפיק המנייתי והפסדי הון באפיק הסולידי, כמו אג"ח ממשלת גרמניה", דברי אייכל.

לדברי אייכל, "הכלכלה האמריקאית ייצרה בשבוע המסחר האחרון מספר אינדיקטורים אשר הצביעו מחד על כך שהפעילות הכלכלית לא מידרדרת ומאידך, שמצבו של הצרכן האמריקאי ובפרט דרך שוק העבודה, ממשיך להשתפר".

הנפקות החוב באירופה צולחות את מבחן השוק

אייכל נסמך בדבריו גם על ההתפתחויות האחרונות באירופה, שם התקיימו בשבוע החולף מספר הנפקות חוב של מספר מדינות אירופאיות כמו איטליה, צרפת גרמניה, ספרד ואף פורטוגל - באופן שהרגיע במידה רבה את החשש מפני משבר נזילות של המדינות שבלב הסערה הנוכחית.

לדברי אייכל, "ניתן לומר כי הנפקות החוב הללו עברו בשלום והמדינות גייסו את כל הסכומים שהן קיוו לגייס מהשוק. יתר על כן, ריביות הגיוסים הללו היו נמוכות מאשר הריביות שהמדינות שילמו עבורן בגיוסים עברו, לפני חודשיים".

כך למשל, גייסה ממשלת גרמניה 4.1 מיליארד אירו ל-10 שנים בתשואה ממוצעת של 1.82%; איטליה גייסה 2 מיליארד אירו ל-10 שנים בתשואה של 1.82%; צרפת גייסה בארבע הנפקות קצרות טווח סך של 8.2 מיליארד אירו באג"ח לטווח של עד שנה בתשואה שבין 0.156% לכ-0.435%. ואילו צרפת גייסה בהנפקות ארוכות טווח (2018-2022) גייסה כ-7 מיליארד אירו בתשואה שבין 2.44% ועד 3.13%. בכל ההנפקות הללו, ממוצע התשואות היה נמוך ביחס להנפקות קודמות לאיגרות עם מח"מ זהה.