סופרבול 2012 - הערב של הפרסומות לתעשיית הרכב

יגאל שמיר מצביע על 3 פרסומות רכב ששודרו בערב הסופרבול, שהוא אהב במיוחד

היה שם הכול אתמול (א') בסופרבול באינדיאנה: יוקרה, אגו, דרמה, מנצחים, מנוצחים וכסף גדול. והיה גם העניין הזה עם הפוטבול ששיחקו בהפסקות שבין פרסומת אחת לשנייה, אבל זה באמת זניח. קרב הענקים האמיתי נערך מחוץ לדשא בין המפרסמים והפרסומאים הגדולים בעולם על תשומת-לבם של יותר מ-100 מיליון צופים.

זו הייתה ללא ספק השנה של תעשיית הרכב האמריקנית. התעשייה החבוטה הזו, שהייתה עסוקה בשנים עברו במאבקי קיום, חזרה אתמול למרכז הבמה והשתלטה על כמעט שליש מדקות הפרסום במהלך המשחק, שלא לדבר על החסות הכוללת שהעניקה שברולט לאירוע כולו.

הנה 3 פרסומות רכב שאהבתי במיוחד:

1. Honda Acura - ג'יי לנו גונב לסיינפלד את ההצגה

אף אחד לא אוהב להיות השני בתור. בטח לא ג'רי סיינפלד. אבל זה בדיוק מה שקורה לו כשהוא פוסע זחוח אל אולם התצוגה של הונדה. ג'רי, כך מסתבר, תכנן להיות הראשון שיניח ידיו על הדגם החדש והעתידני של ה"אקורה", אבל הגורל רוצה אחרת. "אתה השני בתור", מסביר לו ביובש איש המכירות. "הבחורצ'יק שם בפינה הגיע לפניך".

ג'רי הנחוש עושה הכול על מנת לשכנע את הקונה הראשון לוותר על הבכורה: שוחד, טובות הנאה בתור לחביתות במלון, מרק מהסופ-נאצי המקורי, הופעת סטנד-אפ פרטית ומה לא. בסופו של דבר הוא כמעט מצליח לשבור את הקונה העקשן ולקבל את מפתח הרכב, אבל אז מגיע ג'יי לנו ומראה לכולם מי באמת מספר אחת.

הפרסומאים של ה"אקורה" לא היו היחידים אתמול ששילבו סלבס בפרסומות שלהם, אבל הם עשו את זה טוב יותר. סיינפלד באמת מצחיק ורלוונטי (הוא ידוע כחובב מכוניות יוקרה, בעיקר "פורש"), ולנו גונב את ההצגה בשניות הסיום באופן כל-כך טבעי ואלגנטי עד שאתה שוכח עד כמה התפקיד שלו קטן.

ואולי הכי חשוב - המסר: "אם הרכב הזה מספיק טוב בכדי שסיינפלד ולנו יריבו עליו", אתה אומר לעצמך, "הוא בטח מספיק טוב בשבילי" (זאת אומרת בשביל מישהו כמוני רק עם קצת יותר כסף). יופי של פרסומת.

2. Toyota Camry - ממציאים את עצמם מחדש

בפרסומת של טויוטה שהפיקו בסוכנות הפרסום סאצ'י לוקחים הפרסומאים את המושג "המצאה מחדש" עד לקצה. "אחרי שהמצאנו מחדש את הטויוטה קאמרי", מתפייט הקריין, "החלטנו להמשיך ולהמציא מחדש גם דברים אחרים..."

וכך במשך 60 שניות אתה פוגש עולם אלטרנטיבי ומשעשע מאוד שבו הווילונות בביתך עשויים מפיצה, הספה שלך מורכבת מיפהפיות בביקיני, הבלנדר שלך מנגן מעצמו שירים של ליונל ריצ'י, ושוטרי תנועה מעניקים לך מסאז' תוך כדי כתיבת דוח מהירות.

בימים כתיקונם הייתי טוען שהפרסומת הזו מתרחקת מדי מהעניין עצמו, אבל היי, אלה לא ימים כתיקונם - זה הסופרבול. זה הערב האחד בשנה שבו כולם שמים בצד את כל מה שהם מכירים ונהנים יחד מפרסומות הרבה יותר מצחיקות, קיצוניות והזויות מהרגיל.

אהבתי את הפרסומת של טויוטה כי היא אחרת, כי היא שנונה, כי היא הצחיקה אותי, ובעיקר כי היא גרמה לי לחשוב. כמה פרסומות ראיתם לאחרונה שבאמת גרמו לכם לחשוב? אני מניח שלא הרבה.

3. Chevrolet Camaro - בלי סלבס

שברולט כבר נכוותה בעבר בניסיון לשלב תוכן גולשים בפרסומות שלה, אבל השנה היא העזה לנסות שוב - והצליחה. החברה פנתה למאות יוצרי סרטים עצמאיים והזמינה אותם להתחרות על הכבוד לפרסם את ה"קמרו" החדשה. במאי ניו-יורקי בשם בורסט זכה בכבוד והלך הביתה עם 25 אלף דולר. כסף קטן.

בפרסומת שהכין בורסט אנו רואים בוגר קולג' טרי המקבל מהוריו מקרר קטן לכבוד סיום לימודיו. כתוצאה מאי-הבנה מצערת, הצעיר בטוח כי המתנה שלו היא דווקא ה"שברולט קמרו" הצהובה של השכן שחונה בסמוך. לאף אחד אין אומץ להעמיד אותו על טעותו, ומכאן העניינים יוצאים משליטה.

הפרסומת של שברולט שבתה את לבי דווקא בגלל מה שאין בה: אין סלבס יקרים, אין הפקה גרנדיוזית, ואפילו אין כלבים או תינוקות כמו אצל המתחרים. יש קומדיית מצבים פשוטה, מקסימה, רלוונטית ומצחיקה, שבמרכזה הסיבה לשמה התכנסנו: הרכב עצמו. איזה יופי.

הכותב הוא שותף וסמנכ"ל קריאייטיב בגליקמן-נטלר-סמסונוב.