בעקבות חשיפת "גלובס": פינוי כפר שלם ייבחן מחדש

תפנית בכפר שלם: מנהל המינהל בנצי ליברמן הורה לבחון מחדש את הפינוי, שבוע לאחר שדירקטוריון חברת חלמיש החליט בצעד דרמטי להקפיא את תביעות הפינוי לשלושה חודשים

בעקבות חשיפת "גלובס": בנצי ליברמן, מנהל מינהל מקרקעי ישראל, מבקש לבחון מחדש את פינוי כפר שלם בדרום תל אביב, וזאת שבוע לאחר שדירקטוריון חברת חלמיש החליט בצעד דרמטי להקפיא את תביעות הפינוי לשלושה חודשים.

ליברמן מסר היום (ב') ל"גלובס" כי הוא "מבקש להביא לפתרון הבעיה הזו, שהיא פצע פתוח עבור התושבים" וכי הוא "יבחן מחדש את הפתרונות האפשריים במטרה להטיב עם התושבים".

ל"גלובס" נודע כי לפי שעה ההליכים המשפטיים ממשיכים על אף הכרזת ההקפאה של חלמיש, והנושא צפוי להידון בוועדת המשנה של מועצת מקרקעי ישראל בעוד כשבועיים.

חלמיש, חברה ממשלתית-עירונית בבעלות משרד השיכון ועיריית תל אביב, מופקדת על תהליך הפינוי-בינוי בשכונת כפר שלם בדרום תל אביב, שמתנהל במשך עשורים. כיום מתנהלות כ-100 תביעות פינוי נגד כמה מאות מתושבי כפר שלם. הפיצויים שנקבעו ב-1993 ואושררו ב-2004, בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל, הם 300 אלף דולר למשפחה עם שלושה ילדים. יותר מ-2,000 משפחות כבר פונו, אך כמה מאות נותרו במקום. ההערכות מדברות על בנייה של כ-1,800 יחידות דיור חדשות בכפר שלם, אם וכשיושלם הפינוי. יודגש כי התביעות שהקפיאה חלמיש הן נגד התושבים שטרם הוצא להם צו פינוי; צווי פינוי שכבר הוצאו הוקפאו ע"י בג"ץ ל-90 יום.

רחל תורג'מן, יו"ר חלמיש, אמרה היום (ב') ל"גלובס" כי היא מתכוונת לפעול ליישום החלטת הדירקטוריון: "צריך להפסיק להסתכל על כפר שלם כביורוקרטיה ונדל"ן, ולראות את האנשים עצמם. אני מקווה להגיע להסכמה עם המינהל ולפיה חלמיש תפעל על פי שיקול דעתה בעניין התביעות".

עוד אמרה כי תושבי כפר שלם מוציאים עשרות אלפי שקלים מכיסם על הגנה משפטית, וכי חלמיש מוציאה "מיליוני שקלים על הליכים משפטיים, מיליונים שיכולים ללכת להגדלת מלאי הדירות בדיור הציבורי".