"תמכרו הבית, נמחק לכם המשכנתא וניתן לכם 30 אלף ד'"

הבנקים בארצות הברית החליטו לנקוט בשיטה חדשה על מנת להתמודד עם לקוחות בעיתיים שלא משלמים את המשכנתא ■ הם מציעים להם למכור את הבתים שלהם תמורת מחיקת המשכנתא ובנוסף, לקבל 30 א' דולר או יותר

הבנקים בארצות הברית החליטו לנקוט בשיטה חדשה לטיפול בבעלי משכנתאות שלא עומדים בקצב התשלומים, ועל מנת למחוק "נכסים בעייתיים" מהמאזנים שלהם. הבנקים מציעים כעת לבעלי המשכנתאות סכומים של 35 אלף דולר ואף יותר על מנת למכור את הבית שלהם במחיר הנמוך מההלוואה שהם לקחו על עצמם.

בנקים בדרך כלל לא ממהרים לאשר או חוסמים כליל את פעולות כאלה, שבעזרתה מקבלים הבנקים סכום נמוך מהקונה לעומת סכום ההלוואה שבעל הנכס המקורי חייב לבנק. אולם כעת הבנקים מעריכים שמהלכים כאלה לקוחים פחות זמן והעלויות שלהם הם פחותים לעומת הליכי עיקול, שפחתו בצורה משמעותית בעקבות תקנות חדשות שהסדירו את אופן ביצוע העיקול.

הבנקים מאיצים בלקוחות לבצע מהלך דומה וזאת על ידי אישורים מהירים של העסקה, לוותר על ההפרש בין הסכום שיקבלו לבין סכום ההלוואה, הבטחה "להחליק" את התהליך ובמקרים מסויימים לתת תמריצים כספיים ללקוחות.

ההפסדים של הבנקים ממהלך שכזה הם 15% פחות מאשר בעיקולים שיכולים להימשך מספר שנים ומתווספים להם עלויות משפטיות ומיסים ועוד. היקף העסקאות מסוג כזה תפסו נתח של 33% מסך העסקאות שבוצעו על נכסים בעיתיים בחודש נובמבר לעומת 24% מהחודש המקביל בשנת 2010, כך לפי דוח של חברת CoreLogic המתמחה בניתוח מידע בתחום הנדל"ן.

"את יכולה למכור את הבית שלך, ובכך את תמחקי את המשכנתא שיש לך ובנוסף תקבלי 30 אלף דולר", כך נכתב במכתב שהגיע לקארן פארלי - שלא שילמה את המשכנתא שלה במשך שנה - מבנק J.P Morgan.