השיחות בין ההסתדרות והאוצר הסתיימו ללא תוצאות

(עדכון): השיחות יתחדשו במוצ"ש בשעה 21:00 במשרד האוצר בירושלים ■ האוצר: "אנו רוצים למנוע שביתות שיפגעו במשק ולמנוע סבל נוסף לציבור" ■ בנק ישראל: "השביתה גורמת נזק רציני למשק הישראלי"

השיחות בין ההסתדרות לאוצר היום (ו') הסתיימו ללא תוצאות, השיחות יתחדשו במוצ"ש בשעה 21:00 במשרד האוצר בירושלים. אילן לוין אמר בתום הפגישה בשיחה עם כתבים כי הוא מאמין שאפשר להגיע לסיכומים במוצ"ש בלי להיכנס ליום נוסף של שביתה ביום ראשון.

היום נכנסה השביתה ליומה השלישי, לאחר שפגישתם של שר האוצר יובל שטייניץ ויו"ר ההסתדרות עופר עיני אתמול הסתיימה ללא תוצאות, בעיקר בשל נקודת המחלוקת העיקרית לפיה האוצר דורש מעובדי הקבלן "שקט תעשייתי" של 4 שנים.

על הדרישה לחתום על סעיף כזה, אמר עופר עיני בפתח הפגישה עם בכירי האוצר: "אין סיכוי שאני אחתום על דבר כזה. זו זכותם של העובדים להתארגן ולהיאבק. אמרנו שנתחיל לצמצם את התופעה ולכן זהו תחילתו של מאבק ולא סופו". באוצר חוששים כי לאחר חתימת ההסכם, ועדים שונים במגזר הציבורי ידרשו לקלוט עובדי קבלן, אף על פי שההסכם בין הצדדים כלל קליטה של חלק מצומצם מאוד מהעובדים

גל הרשקוביץ, הממונה על התקציבים באוצר, אמר כי "הגענו עם ההסתדרות להסכם מצוין, משפר באופן משמעותית את השכר, התנאים הסוציאליים, והאכיפה. אין לנו כל שאיפה לפגוע בחופש ההתארגנות אך יחד עם זאת אנו רוצים למנוע שביתות שיפגעו במשק ולמנוע סבל נוסף לציבור - סבל מיותר ולא נדרש".

פישר: "השביתה גורמת נזק רציני למשק הישראלי"

נגיד בנק ישראל התייחס גם הוא לעניין עובדי הקבלן, ובהודעה מטעם הבנק נמסר כי "עיקר הבעיה בסוגיה זו היא התנאים הנחותים של עובדי הקבלן ביחס למקביליהם באותו מקום עבודה. יחד עם זאת צריך לזכור שהעסקה דרך חברה קבלנית מאפשרת גמישות ניהולית והגברת היעילות בתהליכי העבודה. אולם: א. השימוש בהעסקה דרך קבלן צריך להיות במינון מוגבל ולא שיטת ההעסקה המובילה; ב. יש להקפיד שתנאי ההעסקה של עובדי הקבלן יהיו דומים לתנאים של מקביליהם; ג. הכרחי להגביר את האכיפה על החברות הקבלניות לשמירה על זכויותיהם של עובדי הקבלן. אלו הקווים שמנחים את האוצר במו"מ מול ההסתדרות וכבר החל תהליך מבורך של הגברת האכיפה בנושא".

"יש לצפות כי לאחר שיושג הסכם בנושא, יוגדר פרק של כמה שנים שבו המשק לא יהיה נתון לאיום מחודש של שביתה באותו עניין. בינתיים השביתה גורמת נזק רציני למשק הישראלי וחבל מאוד שבתקופה זאת אנו מקשים עוד יותר על המשק. יש מקום להפסיק מיידית את השביתה על רקע ההתקרבות בעמדות בין שני הצדדים".