"ב-2012 קוצץ תקציב פרויקט טנק המרכבה בכ-50%"

שמואל צוקר, ראש מנהל הרכש במשרד הביטחון, בדיון בוועדת הכספים: "המצוקה הרבה יותר רחבה מפרויקט המרכבה. אני מתמודד מדי יום ולילה עם אילוצי התקציב"

"אנחנו בנקודה שבה לא הצלחנו להביא לקביעת היקף בתקציב שישקף את הצרכים ואת סיכומי העבר, ומתווה ברודט ריאלי. בכוונתנו להמשיך לנסות ולשכנע את הממשלה ואת ראש הממשלה בחיוניות הצרכים האלה והכורח לתת להם מענה. כתוצאה מהעדר סיכום, אין אפשרות כרגע, עדיין, להוציא חלק מההזמנות הנובעות מהצרכים וזאת כדי לא לחרוג מתקציב הביטחון". כך אמר היום נציג משרד הביטחון במהלך דיון בוועדת החוץ והבטחון של הכנסת בנוגע לקיצוץ בתקציב ועיכובים בהזמנות של המשרד.

לכן, המשיך, "חלק מההזמנות מתעכבות. אם אכן לא יוקצו המשאבים והאמצעים, חלק מהדברים לא יוזמנו. האיומים החדשים יתגברו ולא צריך להיות מומחה גדול בביטחון כדי להבין זאת. די לפתוח את מפת העולם ואת מהדורות החדשות, כדי להבין כי האתגרים החדשים יתעצמו והם דורשים מענה".

"בניגוד לפרסומים, תקציב הביטחון קטן באופן עקבי כאחוז מהתל"ג ומתקציב המדינה, והוא נמצא בשנים 2012-2013 בשיעור הנמוך ביותר, כאחוז מהתל"ג והתקציב ולפיכך אין שחר לטענות שהביטחון מטיל עול מתגבר על תקציב המדינה. ההיפך הוא הנכון. הקטנת התקציב באופן עקבי לאורך השנים אפשרה למדינה להעביר כספים לחיזוק הסקטור הציבורי ולשירותי הרווחה והחברה".

שמואל צוקר, ראש מנהל הרכש במשרד הביטחון, אמר בדיון כי "המצוקה הרבה יותר רחבה מפרויקט המרכבה. אני מתמודד מדי יום ולילה עם אילוצי התקציב. בשנת 2011 מנה"ר הוציא הזמנות בשקלים ב-8.5 מיליארד שקל. 25% הולכים לתעשייה בקווי עימות בפריפריה. עולמי הוא שקלים ואני נלחם, מתמודד, ורוצה כמה שיותר שקל".

"אנחנו יושבים על המדוכה אחת לשבוע, בניסיון לתמרן, כשאין תקציב ואין תכנית עבודה. איננו רוצים לפגוע בחוזים הקודמים. ישבנו עם התעשיות בניסיון לדחות חוזים לשנה הבאה. משרד הביטחון לא שולף מהמותן. אין כרגע תכנית התקשרויות ל-2012 אנחנו עובדים מעכשיו לעכשיו. אני מסתובב בפריפריה ועומד בעיניים מול התעשיות הללו".

עוד אמר צוקר: "שמחתי מאוד שמאפיה מקרית שמונה זכתה במכרז של משרד הביטחון. משרד הביטחון הוא הגוף היחיד שמייצר מכרזים לפריפריה, והגוף היחיד שנותן יתרון של 15 אחוז. מי שנלחם כדי להעביר תעסוקה לפריפריה זה אנחנו. זה חלק מהעיסוק שלי, אבל ברגע שמקצצים אותי בשקל אני יודע להוציא הזמנה בשקל פחות. המצוקה של התעשיות היא המצוקה של משרד הביטחון".

לבנת: ב-2012 קוצץ תקציב פרויקט המרכבה בחצי

ראש פרויקט טנק המרכבה, תא"ל ירון לבנת, אמר במהלך הדיון בוועדה כי פרויקט טנק המרכבה מספק הזמנות ל- 200 תעשיות ברחבי הארץ, בדגש על אזורי הפריפריה (צפון, דרום) - 60 תעשיות בקבלנות ראשית, ו- 140 בקבלנות משנה. 92% ממרכיבי הטנק מיוצרים בתעשייה, רק 8% מיוצרים בקו הייצור של הפרויקט. רוב מערכות הטנק הן מתוצרת כחול לבן. כרבע מערכו מיובא - מנוע ופלדות.

תקציב הפרויקט הוא 1.1 מיליארד שקל בשנה (ובנוסף מט"ח סיוע). 900 מיליון שקל משמשים לרכש מהתעשיות. כ-650 מיליון שקל הם מרכיב השכר המשמש ישירות להעסקת אלפי עובדים.

"ב-2012 קוצץ תקציב פרויקט המרכבה בחצי (רוב הסכום שהוקצה משמש למימון עסקאות ישנות שעליהן מערכת הביטחון התחייבה). בנוסף לא מאושרות התקשרויות לטווח הארוך. המשמעות הישירה מעצירת ההזמנות ומניעת התקשרויות היא פגיעה ישירה ב-1700 עובדים ויותר במשק. בתוספת עובדים עקיפים (הסעדה, הסעות, עובדי קבלן, עובדים בשכר נמוך יותר) אנחנו מעריכים שמספר המפוטרים יגיע לאלפים. פרויקט המרכבה מהווה מנוף ליצוא בכ-300 מיליון דולר לשנה, ומייצר מהשימוש במט"ח סיוע לתעשייה המקומית עוד הזמנות נוספות במאות מיליוני שקלים ברכש גומלין".

"הפרויקט מייצר במקביל 250 ערכות שמרכיבות את הטנק והנמר. רוב הפריטים מיוצרים על פני כמה שנים. לדוגמא, מנוע לטנק שיוזמן היום יסופק רק בעוד שלוש שנים. עצירת הזמנות בשנה אחת עלולה לגרום נזק בלתי הפיך לפרויקט וליכולת הרכבת הטנקים, עד כדי העמדת פרויקט המרכבה בסכנה קיומית. הסיבה העיקרית היא שמרכיבי הטנק מיוצרים בלעדית עבורנו. לאחר הפסקת ייצור של פריט כזה לא בטוח שניתן יהיה לחדשו".

עוד אמר לבנת כי "החל מ-3 בנובמבר עצר משרד הביטחון את כל ההזמנות החדשות מהתעשייה המקומית, על רקע העדר תקציב. חשוב להדגיש שאין החלטה על ביטול או עצירת הפרויקט אך התרחשות כזו יכולה להיות תוצאתית. במחסנים יש מספיק חלפים שמאפשרים את המשך ייצור המרכבה והנמר ב-2012 לפי תוכניות העבודה. משרד הביטחון ממשיך לכבד את ההסכמים הקיימים עם התעשיות בהיקף של כחצי מיליארד שקל. 500 מיליון שקל להזמנות חדשות הוקפאו עד להתבהרות התמונה התקציבית. עצירת הפרויקט עלולה לגרום לנזק נוסף של כמיליארד דולר - התחייבויות בארה"ב לייצור נגמ"שי נמר ורכישת מנועים לטנק המרכבה, שעתידם במקרה של הפסקת ייצור לא ברור. דבר זה צפוי לגרום גם בעיה ביחסינו עם האמריקנים".