משמידת המשרות הגדולה - פייסבוק

הכירו את הדפנסיביות החדשות: המניות של דל מחשבים, והחברות קומטאץ' וקמהדע

מתחילת השנה עלה מדד נאסד"ק בכ-11.47%, כשהמדדים האמריקניים האחרים מזדנבים אחריו. רק בעוד 3-4 שנים נדע האם אנחנו אחרי הסערה ולפני ראלי, או שמא זהו רק פסק זמן לפני שהשווקים יחזרו להשתולל?

אחת מאסטרטגיות ההשקעה האפשריות בתקופה שכזו, היא הגדלת החשיפה למניות ואג"ח קונצרניות באופן מבוקר וממוקד בענפים ובחברות העונות לכינוי "דפנסיביים". אלא שבאמירה זו גלומה כיום בעיה הגדרתית - מהי השקעה דפנסיבית?

פעם כללי האצבע היו שבתקופות קשות של שוק ההון, של חולשה כלכלית, כדאי לברוח להשקעה בחברות העוסקות בצרכנות בסיסית - מזון, בריאות, תקשורת ונדל"ן; זאת במידה שקיימת ציפייה לריבית נמוכה לאורך זמן. בתקופת הזמן הנוכחית, בהכללה, ענפים אלו אינם מהווים חוף מבטחים, להפך - אלו כנראה מניות בסיכון גבוה יחסית.

המחאה החברתית, בארץ כבעולם, סימנה את צרכנות הבסיס כיעד, וחלק גדול ממנה ממוקד בהורדת מחירים וקיצוץ במרווחים. גידול באבטלה מקשה אף הוא על מגמת שיפור בתחומים אלו. לכך צריך להוסיף צמצום בתקציבים ממשלתיים, שצפוי להמשיך להעיב על סקטורים שונים, ובראש ובראשונה על תחום הבריאות.

חברות התרופות הגדולות במערב, כמו גם בתי חולים וקליניקות הנסמכות על תקציבים ממשלתיים, יתקשו לקבלם בעתיד הנראה לעין. סביר שנראה המשך צמיחה בפעילות של החברות הגדולות בתחום הבריאות בשווקים מתעוררים. לאורך זמן צמיחה זו אולי תחפה על החולשה במערב, אבל קצב התמסורת עדיין לא ברור ומשתנה מחברה לחברה. בהיבט זה, דווקא לחברות הקטנות יותר, שהן גמישות ובלי גיבנת, יש אולי יתרון תחרותי.

השיח על הנפקת פייסבוק מאיר זרקור על חלק מהבעיות שאיתן הכלכלה והחברה צריכות להתמודד ב-2012. הרשת החברתית היא אולי הדוגמה האולטימטיבית להשמדת המשרות הגדולה של העשור האחרון. חברה הנותנת שירותים לכמיליארד איש, מוערכת לפי שווי של 100 מיליארד דולר, אבל חיפוש קצר בגוגל מעלה שהיא מעסיקה רק 3,200 עובדים. גוגל ששווה קרוב ל-200 מיליארד דולר, כבר מעסיקה כ-20,000 עובדים.

החדשות הטובות הן, שהעובדים הללו מתפרנסים כנראה לא רע. החדשות הרעות הן ברורות - חלק ניכר מחברות הערך לא מייצר מקומות עבודה, וחלקן אף משמיד מקומות עבודה אחרים. תחשבו על אמזון מול סטימצקי, ויקיפדיה מול בריטניקה והאנציקלופדיה העברית וכדומה.

שלוש הזדמנויות

אילו ענפים וחברות מעניינות להשקעה קיימים בתנאים שבהם הפערים הסוציו-אקונומיים נמצאים כנראה בשיאם, תקציבים ממשלתיים נמצאים בנקודת שפל היסטורית (לפחות במערב), רשתות חברתיות מגדירות מחדש את מערכי השיווק, הפרסום והמכירות, ומחנק אשראי מעניק יתרון מובהק לחברות עם מלאי מזומנים?

נראה שיש כמה וכמה חברות טכנולוגיה שעונות על הקריטריונים הללו - הן פונות לחברות שיש להן כסף, ועוזרות להן להתייעל ולחזק את התשתית.

חברת המחשבים דל מחשבים היא דוגמא טובה לחברה שכזו. חברת הטכנולוגיה המובילה שנוסדה ב-1982, פעילה בתחומי מחשוב, תוכנה, שרתים, אחסון וייעוץ, ומעסיקה כ-100,000 עובדים בכ-180 מדינות ברחבי העולם.

מנכ"ל החברה ומייסדה הוא מייקל דל. קצב ההכנסות השנתי שלה עומד על כ-60 מיליארד דולר, ויש לה תזרים נקי של כ-4.9 מיליארד דולר. לחברה עודף מזומנים של כ-5.5 מיליארד דולר. שווי השוק של דל הוא 29 מיליארד דולר, והיא נסחרת במכפיל 9 על הרווח הנקי ומכפיל 4.7 על התזרים החופשי מפעילות.

קומטאץ' היא חברת טכנולוגיה ותיקה ומובילה בתחום מניעת דואר זבל לארגונים וספקי שירות. היא בעלת למעלה מ-100 לקוחות OEM. פוטנציאל הצמיחה שלה גדול בתחום הגנת האינטרנט והאנטי וירוס. קומטאץ' נסחרת עדיין במכפיל נמוך קדימה, בעלת מאזן איתן ופוטנציאל לרכישה בטווח הבינוני.

דוגמה שלישית מעולם שלישי, היא חברות פארמה קטנות הממוקדות בפיתוח מוצר לשוק שכיום אין לו מענה רפואי הולם. חברה כזו היא קמהדע, המתמחה בהפקת חלבונים מדם אנושי. היא מוכרת כיום מספר מוצרים, הן בשווקים מפותחים והן מתפתחים, בעלת אישור FDA (הרשות האמריקנית למזון ותרופות) למוצר לטיפול בחולי API בעירוי, והסכם שת"פ עם חברת בקסטר.

קמהדע נמצאת בשלב 3 של ניסוי במשאף למוצר זה, אשר מגלם פוטנציאל מכירות ענק, ובניסויים קליניים מתקדמים בתחום סוכרת נעורים ומחלות ריאה אחרות.

למרות שבארץ קיימות מספר חברות העונות להגדרה זו, הרי לקמהדע, בנוסף למוצר בפיתוח, יש קווי מוצר קיימים ופועלים בשילוב עם טכנולוגיה ייחודית ופלטפורמה שיווקית בחו"ל; לכן, הסיכון הגלום בחברה קטן יותר מאשר בחברות דומות.

הכותבת הינה סמנכ"לית פיתוח עסקי ב-IBI בית השקעות. מסמך זה הינו למטרות אינפורמטיביות בלבד - אין בו משום ייעוץ לסחור בניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הנזכרים בו, ואין בו משום תחליף לייעוץ פיננסי. IBI מחזיק וסוחר עבור לקוחותיו ועבור עצמו בנכסים הפיננסיים המסוקרים במסמך זה, כולם או חלקם. לגילוי נאות מלא על ני"ע המסוקרים נא לפנות לבית ההשקעות