אקסלנס: "קצב העלייה של סעיף הדיור צפוי להתמתן"

כלכלני אקסלנס: "לא ניתן להתעלם מהנתונים האחרונים של השמאי הממשלתי, משרד האוצר וחברות הנדל"ן שהצביעו כי נרשמה בחודש דצמבר התאוששות קלה בכמות העסקאות"

אתמול פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר, שנותר ללא שינוי, לעומת צפי לירידה של כ-0.2%. אהוליאב לוי, כלכלן במחלקת המחקר של אקסלנס, מציין בתגובה כי לאחר חודשים של מדד מתחת לציפיות, המדד חוזר להפתיע כלפי מעלה. עם זאת "להערכתנו אין שינוי במגמת האינפלציה והיא תמשיך להיות מתונה. למרות העלייה בסעיף הדיור החודש, עלייה של 0.2% ועלייה מצטברת של 5% ב-12 החודשים האחרונים, אנו ממשיכים להעריך כי קצב העלייה יתמתן בהמשך השנה (עלייה של 2%-3% בשנה).

ומה לגבי מחירי הדירות שלא נכללים במדד? בדצמבר, ע"פ הלמ"ס, עלו המחירים ב-0.6% וזאת לאחר ירידה במחירים שלושה חודשים ברציפות. באקסלנס "ממש לא בטוחים" לגבי עליית המחירים. עם זאת, "לא ניתן להתעלם מהנתונים האחרונים של השמאי הממשלתי, משרד האוצר וחברות הנדל"ן שהצביעו כי נרשמה בחודש דצמבר התאוששות קלה בכמות העסקאות".

בהתייחסות למתח במפרץ הפרסי מציין לוי כי מתיחות במפרץ הפרסי עשויה להזניק את מחירי הדלקים ולגרור האצה במחירים ועלייה בציפיות האינפלציוניות. "עלייה בציפיות צפויה להיות זמנית, עם זאת ניתן לראות כי מחירי הדלק באירופה כבר עולים בעקבות עודפי ביקוש שנוצרו עקב חיפוש אלטרנטיבה לנפט האיראני".

לגבי מדד פברואר מעריכים באקסלנס כי הוא צפוי לעלות בכ-0.2%. מדד פברואר יושפע בעיקר מהעלייה במחירי החשמל והדלקים בשיעור של כ-7% ו-3%, בהתאמה. כמו כן, צפויה עלייה במחירי הפירות והירקות וכן עלייה מתונה במחירי השכירויות. מנגד, צפויה ירידה עונתית במחירי ההלבשה והנעלה עם התעצמות מכירות סוף עונת החורף. בנוסף, תמשך ירידת המחירים בענף התקשורת וכן צפויה להתחיל ירידה במחירי מוצרי החשמל עקב הורדת המכסים והמס בעקבות ועדת טרכנטנברג.

למרות העלייה בציפיות האינפלציוניות בתקופה האחרונה והחשש מסחרור במחירי הנפט לאור הסכסוך עם איראן, לא רואים באקסלנס בשלב זה סיכון אינפלציוני חריג שעלול לסכן את יעד האינפלציה בשנה הקרובה. הורדת הריבית בחודש שעבר נועדה להקל על המשק המקומי בהתמודדות עם המשבר העולמי ובמטרה להקל על האשראי הבנקאי והחוץ בנקאי לאור האינדיקציות שאותתו על תחילתו של "מחנק אשראי" בתחומים שונים בסקטור המקומי (בעיקר בשוק הנדל"ן).

בשלב זה מעריכים באקסלנס כי לא תהיה הורדת ריבית נוספת בחודשים הקרובים. עם זאת "יש להמשיך ולעקוב אחר הנתונים הכלכליים שכן הידרדרות נוספת עשויה לעודד הורדת ריבית נוספת בהמשך".