"ביניש אישה בגובה העיניים; לגרוניס אין אג'נדה פוליטית"

כחברת הוועדה לבחירת שופטים, שם היא מבלה לצד ביניש, גרוניס ונאמן, עו"ד רחל בן-ארי משבחת את האומץ ואת הפתיחות של נשיאת העליון היוצאת ומעידה על חריצות, ענייניות וחוסר סחבקיות של הנשיא הנכנס ■ משר המשפטים היא מאוכזבת

"יש לי אכזבה גדולה, דאגה אמיתית, מניסיונות החקיקה האחרונים, שלשמחתי לא כל-כך הצליחו, ומזה שרק חלק מהאנשים שחשבתי שהחוק נר לרגליהם נרתמו לפעילות נגד היוזמות ההזויות הללו. זה לא רק יעקב נאמן. האמצעים שהופעלו כדי להגיע למטרות פוליטיות צרות לא ראויים, לא דמוקרטיים, מפירים מבחינתי את כללי המשחק ששותפים לרוב החברה הישראלית".

כך אומרת בשיחה עם "גלובס" עו"ד רחל בן-ארי, ראש ועד מחוז חיפה של לשכת עורכי הדין וחברת הוועדה לבחירת שופטים.

לדבריה, "כשאני רואה את שר המשפטים עומד מהצד ושותק, או אפילו יוזם, אלה לא הפוזיציות שהייתי מצפה מהשר לנהוג במצבים האלה, במיוחד כשהוא שר מקצועי וכביכול לא פוליטי. זה לא מה שציפיתי".

"ביניש אישה נעימה"

"עבדתי עם דורית ביניש בשיתוף-פעולה בוועדה למינוי שופטים, ויש לי הערכה גבוהה אליה", אומרת בן-ארי. "יש לה פסקי דין חשובים, כמו הפרטת בתי-הסוהר או הטרדה מינית עוד כשהנושא היה בחיתוליו, והיא מחויבת ברמת מחויבות מאד גבוהה למדינת ישראל, לשלטון החוק, לזכויות האדם ולעצמאות בית המשפט, והייתה מוכנה לנהל מאבק בנושא גם במחיר של פגיעה בפופולריות שלה.

"ביניש הייתה יכולה להתנהג אחרת ולזכות בשקט, אבל נותרה נאמנה לעצמה ולדעותיה. חלק גדול מתקופת נשיאותה נאלצה לגונן על בית המשפט העליון, ועמדה על המשמר.

"ביניש היא אישה עם אומץ. עשו לה עוול גדול באופן שמי שהייתה להם ביקורת על אהרן ברק, שנשא את דגל המהפכה החוקתית, ולא ההינו לבטא זאת כלפיו, עשו זאת כלפיה. לא בגלל היותה אישה או חלשה, אלא בשל היותה ממשיכת דרכו. לא היה להם אומץ להתעמת אתו, אז הוציאו דברים כלפיה.

"באופן אישי, אני יכולה לומר שהיא אישה נעימה, שמחוברת למציאות הישראלית ואכפתית מאוד למה שקורה לחברה הישראלית. בנוסף, ביניש היא אישה צנועה, אנושית, בגובה העיניים, בלי שום גינונים, הפוך ממרוחקת. היא אישה של אנשים ושל משפחה. לא מסתגרת במגדל השן ולא במגדל השיפוט. יש בה משהו מאוד ישראלי שורשי, היא נטועה עמוק בארץ הזאת, בציונות, ומכבדת אדם באשר הוא אדם".

"לגרוניס אין אג'נדה פוליטית"

"לגבי אשר גרוניס - בוועדה ראיתי עורך דין מאוד חרוץ, מאוד יסודי, הגון. מסוגר יותר. פחות סחבקי. ענייני מאוד", מספרת בן-ארי. "אני שותפה לדעה שבנושאים של זכויות אדם ושוויון בפני החוק עמדותיו ליברליות. מבחינת אקטיביזם שיפוטי הוא שמרן, זו לא דעה פוליטית אלא עמדה משפטית שביטא לא פעם על מקומו של המשפט ובית המשפט בשיטת המשפט הישראלית.

"אין לי מושג מה עמדותיו הפוליטיות של גרוניס, אבל נראה לי, שיהיו עמדותיו אשר יהיו, זה לא ישפיע. הוא לא איש פוליטי עם אג'נדה פוליטית. הוא בעד צמצום היקף ההתערבות של בתי המשפט בחקיקה, ואולי גם בהחלטות מינהליות, אבל ריסון כזה קיים כבר הרבה שנים בעליון, למרות שהרטוריקה אחרת; כך שאני לא חוזה שינוי רדיקלי".

הראיון המלא עם עו"ד רחל בן-ארי - במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".