מטוס האימונים הבא של חיל האוויר: מתוצרת איטליה

אחרי מכרז מותח ורווי יצרים הודיע משרד הבטחון: המטוס M-346 שמתוצרת איירמאקי האיטלקית יהיה מטוס האימון הבא של חיל האוויר ■ חשש: דרום קוריאה תעצור עסקאות נשק במאות מיליוני דולרים

המטוס האיטלקי M-346 שמתוצרת חברת איירמאקי האיטלקית, גבר על המטוס שמתוצרת התעשייה האווירית של דרום קוריאה T-50 ונבחר להיות המטוס שאיתו יתאמנו חניכי מגמת הקרב של קורס הטייס בחיל האוויר הישראלי. משרד הביטחון הודיע על ההחלטה לשתי היצרניות היום (ה') בשעות הצהריים לאחר שלפני שבועות אחדים חיל האוויר קבע כי הוא מעדיף את המטוס האיטלקי, משום שביצועיו עולים על אלה של המטוס הדרום קוריאני.

היקף העסקה: כמיליארד דולר ובמסגרתה, ירכוש התאגיד "תור" המשותף לאלביט מערכות ולתעשייה האווירית כ-30 מטוסים, יתחזק אותם וימכור לחיל האוויר שעות טיסה. בתמורה לעסקת הרכש, משרד הביטחון מתכוון לחייב את איטליה לקיים בישראל רכש גומלין בהיקף של כמיליארד דולר. על-פי הערכות, האיטלקים ירכשו בישראל מטוסי התרעה וביון מתקדמים שמתוצרת התעשייה האווירית וייפתחו ביחד עם ישראל לוויין חדיש.

במשרד הביטחון ציינו היום כי ההחלטה על רכש המטוס האיטלקי התקבלה בידי המנכ"ל, אודי שני והיא עדיין טעונה באישור השר, אהוד ברק. זאת, כשלאורך כל החודשים האחרונים עסקת המטוס התאפיינה במתח רב, בייחוד על רקע חשדנות מצד ראשי התעשייה האווירית של דרום קוריאה שישראל כבר בחרה לפני זמן רב את המטוס האיטלקי. על רקע חשדות אלה, במערכת הביטחון הקוריאנית היו שאיימו כי במקרה שישראל תעדיף את המטוס האיטלקי, סיאול תבטל עסקאות רכש קיימות ועסקאות עתידיות לרכש מערכות בתעשיות הביטחוניות הישראליות. מדובר בעסקאות שהיקפן מוערך בכמה מאות מיליוני דולרים וכוללות הצטיידות במכ"מים, במערכות לוחמה אלקטרונית ובמערכות הגנה מפני טילים. לדברי גורם הביטחוני, "אפשר לקוות כי דרום קוריאה לא תבטל עסקות נשק עתידיות ושלא נצטרך להגיע למצב כזה. התחרות התקיימה בשקיפות מלאה".

גורם ביטחוני בכיר אמר היום כי במסגרת בחינת שתי ההצעות, טייסים מחיל האוויר הישראלי בחנו את ביצועי שני המטוסים המוצעים וטסו עליהם במשך שעות ארוכות, תוך בחינת המתארים השונים. במסגרת בדיקות אלה נבדקו עוד פרמטרים רבים אחרים, בהם תחזוקת המטוסים; עלות התחזוקה; עלות המטוס; רמת הבטיחות והאיכות ההדרכה שיוכלו לקבל באמצעות פרחי הטייס של חיל האוויר. בתום בדיקות אלה נמצא כי עלות המטוס האיטלקי נמוכות יותר, ולדברי גורם ביטחוני בכיר- זה גם נותן מענה טוב מהמטוס האיטלקי לצרכי חיל האוויר.

במערכת הביטחון אמרו כי הגורמים האמונים על קידום העסקה ערים למצב הכלכלי הרעוע של איטליה ולכן, כבר תיאמו מהלכים בנושא מול משרד האוצר. זאת, בניסיון לארגן חבילה של ערבויות שיבטיחו את מימוש רכש הגומלין הנרחב מצד איטליה בישראל.

נוסף על עסקה בהיקף נרחב שנעשית עם מדינה שאיתנותה הכלכלית לא ברורה, המטוס מהסוג שנבחר התרסק אך לפני כשלושה חודשים במסגרת טיסת ראווה בדובאי. במערכת הביטחון אמרו כי נסיבות ההתרסקות נבדקו באופן יסודי באיטליה וכי תוצאות התחקיר הוצגו בפני ישראל. מתחקיר התאונה עולה כי הגורם להתרסקות הוא תקלה במערכת החשמל - שהיתה אופיינית לדגם האב טיפוס של המטוס ולא לדגמיו שמיוצרים באופן סדרי. עם זאת, המטוס האיטלקי נעדר שעות טיסה רבות - בדומה למטוס הקוריאני, שכבר משמש את חיל האוויר של דרום קוריאה. במערכת הביטחון הבהירו בעבר כי טענות שמעלים בדרום קוריאה ולפיהן ישראל נכנעה ללחץ מדיני איטלקי כדי להעדיף את המטוס של איירמאקי, חסרות בסיס ומשוללות כל יסוד.