מהו המדד המאפשר להכות את מדד ה-S&P 500?

מדד ה-EWI, העוקב אחר אותן 500 חברות שב-S&P, מציג ביצועים עודפים לאורך זמן ■ מה מקור יתרונו, למי כדאי להשקיע בו ואיך ניתן לעשות זאת

אחד ממדדי המניות החשובים בקרב משקיעים בכל העולם הוא מדד ה-S&P 500, המשקלל את שעריהן של 500 המניות המובילות בארה"ב. המדד מהווה נכס בסיס לקרנות נאמנות וקרנות סל רבות ברחבי העולם, בספקו אינדיקציה באשר למצב השוק והכלכלה האמריקניים. אך למרות העליות האחרונות בשווקים, המדד עדיין רחוק בכ-14% מהשיא שרשם באוקטובר 2007.

לעומתו, האינדקס EWI (S&P 500 Equal Weight), העוקב אחר אותן חברות בדיוק, לא רק שכבר הגיע לשיא במאי אשתקד, אלא נמצא במרחק אחוזים בודדים משבירת שיא נוסף. כיצד הדבר ייתכן? ההבדל טמון במשקל שכל מדד מעניק לחברות הכלולות בו: בעוד ה-S&P 500 מעניק לחברות הגדולות משקל יתר, כשלמעשה 10 החברות הגדולות ביותר בו מהוות כמעט 20% מהמדד, מציג ה-EWI משקל זהה של החברות, כך שמשקל החברות הגדולות בו עומד על 2% בלבד.

אם כך, איזה משני המדדים עדיף?

לפי יועץ ההשקעות ג'ק הו, בעל טורים באתר SmartMoney ומחבר הספר Your Next Great Stock, הכל תלוי במטרה. "אם המשקיע מעוניין למקסם את התשואה, למדד ה-EWI רקורד מרשים. במהלך חמש השנים האחרונות, כולל 2011, העניק המדד תשואה של 1.75% לשנה, לעומת ירידה של 0.25% במדד S&P 500", ציין הו באתר . לדבריו, ה-EWI אמנם הושק רק בינואר 2003, אבל אם היה קיים קודם לכן, היה מעניק תשואה של 10% לשנה במשך שני עשורים, לעומת 8.2% ב-S&P 500.

אם המטרה היא לשמור על סיכון נמוך, הקביעה של הו פחות נחרצת: "במדד ה-EWI גודל החברות הממוצע קטן יותר. זה אמנם משפיע על התשואה, אבל חברות קטנות נחשבות על פי רוב ליותר מסוכנות".

פרמטר שני שיש לקחת בחשבון הוא שיעור תחלופת החברות במדד. ב-S&P 500 השינוי עומד על כ-2% מהחברות בשנה, ואילו ב-EWI מדובר על שיעור הגבוה פי 2, העומד על כ-20%, משום שעל מנת לשמור על משקל זהה של החברות, נדרשת התאמה תכופה יותר. כמובן שככל שהתחלופה גבוהה יותר כך גם העלויות, ובהתאם המיסוי, בהם נושאים משקיעי קרנות הנאמנות העוקבות אחר מדד זה.

מי יותר בועתי

בנוסף, למבנה המדד יש השפעה מכרעת על חשיפת המשקיעים לסקטורים בשוק. ל-S&P 500 ישנה נטייה להציע חשיפה יתרה לבועות, בשל מתן משקל יתר לחברות שהפכו לחביבות המשקיעים מבחינת שווי השוק. לעומתו, מעניק מדד EWI משקל יתר לסקטורים בהם פועלות הרבה חברות, ומשקל חסר לסקטורים בעלי מעט חברות. לטוב או לרע, המדד מציע כרגע חשיפה גדולה יותר מהמדד הרגיל לחברות צריכה, פיננסים ומתכות, וחשיפה מעטה לטכנולוגיה ואנרגיה. עם זאת, כדאי לזכור כי בשנה האחרונה הציג ה-EWI תשואה של 8.9%, בעוד ש-S&P 500 העניק 7.1% בלבד.

למרות האטרקטיביות של EWI, נותר מדד S&P 500 הפופולרי והמוביל מבין השניים. הסיבה העיקרית לכך היא הנזילות הגבוהה שהוא מספק למכשירים העוקבים אחריו, והחשיפה לחברות הגדולות שמעניקה ביטחון יחסי.

למעוניינים להשקיע במדד EWI קיימות הקרנות הבאות: Rydex S&P 500 Equal Weight (סימול: RSP), קרן סל הגובה דמי ניהול של 0.4%, וקרן Invesco Equally Weighted S&P 500 (סימול: VADAX) בעלת דמי ניהול של 0.56%. הו מציין כי אלו עדיין דמי ניהול גבוהים בהשוואה לקרנות הסל העוקבות אחר אינדקסים "רגילים", דוגמת Vanguard או פידלטי, הגובות דמי ניהול בשיעור של 0.1% בלבד.

מדד EWI בשלוש השנים האחרונות
 מדד EWI בשלוש השנים האחרונות