ירום אורן רוצה למכור את חלקו בקרן פימי בהנחה

‎‎אורן, בעבר מנכ"ל דלק נדל"ן וכיום שותף בחברת המטענים ק.א.ל, מציע את זכויותיו העתידיות ברווחי הקרן במחיר שמוערך על ידי גורמים בשוק כ"דיסקאונט של 50%"

‎‎ירום אורן, לשעבר שותף מנהל בקרן הפרייבט אקוויטי פימי, מציע למכירה את החזקותיו בקרן תמורת מיליוני דולרים בודדים, מחיר המהווה לפי גורמים בשוק ההון "דיסקאונט של 50%". כך נודע ל"גלובס". ככל הידוע, אורן מחזיק בזכויות להשתתף ברווחים עתידיים של הקרנות "פימי 3" ו"פימי 4" וייתכן שיש לו גם החזקות בקרנות עצמן.

ההערכות בשוק הן כי אורן הציע לישי דוידי, המייסד והשותף המוביל בקרן פימי, לקנות ממנו את זכויותיו אולם דוידי סירב. שווי הזכויות של אורן נגזר מהתשואה העתידית של הקרנות, שכן חלוקת הרווחים לה זכאים הוא ויתר השותפים המנהלים בקרן, מתבצעת רק אם הקרן רשמה תשואה של מעל 8%-10%, ולאחר חלוקת הכספים והרווחים למשקיעים. על פי הערכות, קרנות פימי כבר השיגו תשואה כזו. אורן ודוידי לא מסרו תגובה לידיעה.

אורן שימש שותף מנהל בקרן פימי במשך 12 שנים עד לשנת 2009, אז מונה למנכ"ל דלק נדל"ן שבשליטת יצחק תשובה, תפקיד שאותו עזב בפתאומיות לאחר חודש וחצי בלבד.‏ אורן עזב את תפקיד המנכ"ל לאור מה שהגדיר אז "חוסר ניסיון בעסקי הנדל"ן", אך טענה זו עוררה בשוק לא מעט פליאה שכן הוא נבחר לתפקיד על ידי עדת איתור שבחנה את התאמתו מול מועמדים נוספים. ‏

אורן החליף בחברה את איליק רוז'נסקי, שבתקופתו יצאה דלק נדל"ן למסע רכישות אגרסיבי וממונף, שהביא אותה לפני כמה חודשים לבקש הסדר חוב מנושיה. כנגד רוז'נסקי ואחרים הוחלט בסופו של דבר להגיש כתב אישום בחשד לניפוח נכסים של דלק נדל"ן.

‏בסוף 2010 רכש אורן ביחד עם עופר גלבוע (באמצעות חברה משותפת בשם כנפי חגי) את חברת המטענים ק.א.ל מידי ניר שיתופי ומועצת הצמחים תמורת 10 מיליון דולר. ק.א.ל עוסקת בהטסת מטענים כללים וחקלאיים. הרכישה התאפשרה על ידי אשראי שהעמידה קרן פלנוס לרוכשים.

‏‏‏ק.א.ל מחזיקה בשני מטוסי תובלה בני 20-25 שנה, ובאמצעות חברה בת מחזיקה גם במטוס מטענים נוסף שבסיס האם שלו הוא נמל התעופה ליאז' שבבלגיה. נתח השוק של ק.א.ל בתנועת המטענים בנתב"ג הייתה בשיאה בשנת 2007, אז הטיסה החברה 22.5% מהמטענים שעברו בנתב"ג. עם השנים הלך וירד נתח השוק שלה לרמה של 18.6% בשנת 2010, רמה אשר על פי הערכות נשמרה גם בשנת 2011, שהייתה שנה קשה בענף התעופה, בעיקר בעקבות מחירי הנפט הגבוהים.

‏‏‎‎‏65 חברות, 36 אקזיטים

‏‎‎פימי הוקמה בשנת 1996 ומבצעת השקעות בחברות תעשייה בוגרות בשני אופנים: הדרך הראשונה היא רכישת השליטה בחברות (‏Buy-Out‏) שנעשית לרוב עם שותפים. הדרך השנייה מבוססת על השקעות פיננסיות בדרך של הלוואת מזנין ללא ביטחונות, הכוללות גם אופציות הניתנות למימוש למניות החברה.‏

‏במשך עשר שנות פעילותה של קרן פימי הראשונה היא ביצעה מספר השקעות מוצלחות מאוד בחברות דוגמת תדיראן קשר, מטריקס ותדיר-גן, אשר הניבו למשקיעים תשואה שנתית ממוצעת של כ-40%. התשואה הגבוהה בקרן הראשונה הגדילה את התיאבון של המשקיעים, ומאז גייסה פימי עוד כ-1.1 מיליארד דולר בארבע קרנות נוספות, והיא בדרך לגיוס קרן חמישית בהיקף של כמיליארד דולר.‏

‏בסך הכל השקיעה פימי עד היום 1.5 מיליארד דולר (כולל מינוף) ב-65 חברות, ורשמה 36 אקזיטים. הצוות המתפעל את הקרן כולל מלבד דוידי את השותפים גילון בק, שמוליק וולודינגר, עמי בם, רון בן חיים וחלי פדרו.‏ ‏‎‎