טבע תשלם 250 מיליון דולר ליישוב תביעות הפרופופול

לפי התביעות שהוגשו נגד החברה, צורת המכירה של הפרופופול גרמה לחולים בלאס וגאס שעברו קולונוסקופיה לפתח דלקת כבד

ענקית התרופות טבע תאלץ לשלם יותר מ-250 מיליון דולר ליישב יותר מ-80 תביעות שהוגשו נגדה בנוגע לסם המרדים פרופופול, לפיהן צורת המכירה של הפרופופול גרמה לחולים בלאס וגאס שעברו קולונוסקופיה לפתח דלקת כבד.

טבע הסכימה בשבוע שעבר לפתור את הטענות כי היא מכרה בכוונה תחילה את התרופה בבקבוקים גדולים מדי כך שיוכל להיעשות בהם שימוש חוזר על ידי רופאים, כך אמרו מקורות המקורבים לנושא.

בדוח המורחב של טבע ל-2010 מציינת החברה שהוגשו יותר מ-200 תביעות נגדה שקשורות לתרופה. התובעים הם חולים שנדבקו בצהבת נגיפית, לאחר שהגיעו לבדיקות שבהן הרופאים השתמשו בפרופופול בשימוש חוזר, כלומר שימוש בתרופה ליותר מחולה אחד, בניגוד להוראות השימוש. טבע היא אחת הנתבעות, וקיימים כ-100 תיקים שמאגדים 4,000 תובעים נוספים, שעברו הליך דומה וחוששים ממצבם הבריאותי למרות שלא נדבקו במחלה.

בקיץ 2009 אספה טבע מהמדפים חלק מהתרופות מסוג זה על רקע זיהום שהתגלה בהן. ליקויים שהתגלו בייצור במפעל של טבע בקליפורניה קשורים בחלקם לליקויים בבדיקות הייצור של הפרופופול. תרופה זו נמצאה גם בביתו של הזמר מייקל ג'קסון לאחר מותו, אך טבע ציינה אז שמספר האצווה שנמצא בבית הזמר לא תואם למספרי התרופות הבעייתיות.

מטבע נמסר כי "טבע הקצתה בדו"ח השנתי המפורט (20F) שפרסמה בימים אלו, סכום של כ-280 מיליון דולר בסך הכל לישוב תביעות הפרופופול ב-2011. סכום זה מיישב את הרוב הגדול של מקרי התביעות בפרשה".