עלילות שוק הביומד

קללת התרופות ההשמנה, תחרות שוק הצהבת והחברות הגדולות שניצחו את מדד נאסד"ק

העליות שנרשמו באחרונה בחברת ביוליין הישראלית בעקבות רכישת מוצר להפטיטיס C (צהבת), הפנו את תשומת הלב של משקיע הביומד הישראלי לשוק, וזה בדיוק הזמן לחזות באחת הדרמות הגדולות שקורות בו בחו"ל בשנים האחרונות.

בסוף השבוע שעבר הודיעה Gilead האמריקנית על תוצאות לא טובות בניסוי היעילות הראשוני במוצר להפטיטיס C. תוצאות לא טובות בשלב זה הן עניין שבשגרה, למעט עניין אחד - בשנה שעברה המוצר נרכש על ידה בסכום שיא של 10.8 מיליארד דולר.

הניסוי כלל עשרה חולים שלא הגיבו לטיפולים קודמים. כולם טופלו במשך 12 שבועות במוצר של גילאד בשילוב מוצר קיים למחלה בשם Ribavirin. הטיפול היה אמור להעלים את הווירוס. אולם, אצל שישה מתוך שמונת החולים שסיימו את הטיפול, חזר הווירוס לרמתו הקודמת בתוך ארבעה שבועות מסיום הטיפול. זאת ועוד, כל החולים שאצלם חלה החמרה לאחר ההתאוששות, סבלו מהפטיטיס C מתת-סוג 1 - הנפוץ ביותר של המחלה, כך שייתכן שהתרופה לא טובה לטיפול בסוג זה.

זה אינו כישלון מוחלט של התרופה. ייתכן שהיא תהיה יעילה עבור חלק מן החולים, למשל כאלה שלא כל הטיפולים נכשלו אצלם, או בשילוב תרופות נוספות. בכל זאת, עם ההודעה גילאד איבדה כ-13%, שהם כ-5 מיליארד דולר.

שוק ההפטיטיס C מוערך בכ-20 מיליארד דולר בשנה, וכיום הטיפולים הקיימים בו נחשבים לא מספיק יעילים. חברת Vertex האמריקנית נכנסה לשוק עם מוצר חדש בחודש מאי 2011, אחרי שנים שבהן לא הוציאה תרופה חדשה, ופתחה את התיאבון ליתר המתחרים. גילאד מתחרה בשוק המבוקש מול הענקיות רוש ובריסטול מיירס, שרכשו גם הן בסכומים נאים טיפולים חדשים למחלה.

רוש ובריסטול רשמו עליות בזמן שהמניה של גילאד צנחה, וזו עדות לאטרקטיביות של השוק, שהצלחה והכישלון בו מטלטלים גם חברות ענק. בשוק קיימות חמש חברות נוספות עם מוצרים דומים, אך הן בשלבים פחות מתקדמים.

האם נכון להשקיע ברוש, בריסטול, או ביוליין נוכח הבעיות של גילאד? כמו תמיד, זה הימור. לעיתים לאחר הקרבות הארוכים על השוק, אף אחד אינו מצליח להביא אליו תרופות. המשקיעים וחברות הענק מתייאשים ממנו, ומתרחקים ממנו כמו מאש. כך קרה למשל בתחום השבץ, כאשר לאחר כמה כישלונות חברות גדולות נמנעו מלהיכנס לשוק הזה.

שוק ההשמנה מתחמם

שוק נוסף שסובל מ"קללה" הוא תרופות נגד השמנה. שלוש חברות נלחמו על הבכורה - Orexigen שבה השקיע מורי ארקין - Vivus ו-Arena. המוצרים של שלושתן נדחו על ידי ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) באופן שהעלה תחושה כי מנגנון ההשמנה מסובך מדי, שהרשות קשוחה מדי.

בכל זאת, כל שלוש החברות החליטו לנסות שוב. הראשונה שנכנסת לניסויים היא Vivus. אתמול נתנה הוועדה המייעצת של ה-FDA חוות דעת חיובית לגבי התרופה, וזאת למרות שהנתונים שנמסרו בסבב הקודם כללו חשש למחלות לב ופגמים בעוברים אצל נשים שנכנסו להריון כשנטלו את התרופה. לעומתם, ההפחתה במשקל הייתה רק 10%.

תשובתה הסופית של ה-FDA צפויה להגיע באפריל, והיא תשפיע גם על אורקסיג'ן וארנה. אורקסיג'ן נסחרת כיום בנאסד"ק לפי שווי של 154 מיליון דולר, ועלתה אתמול אחרי המסחר ב-23% בעקבות ההודעה של Vivus. ארנה, שנסחרת לפי 249 מיליון דולר, עלתה ב-14.3% אחרי המסחר, ואילו Vivus, שנסחרה אתמול לפי 937 מיליון דולר, עלתה ב-112% אחרי המסחר. הנתון האחרון מראה על הפוטנציאל של תרופה להשמנה בעיני המשקיעים.

העליות הן בחברות הקטנות

בנק מונטריאול מפרסם מדי חודש דוח על הביצועים של חברות התרופות על פי חלוקה לסוגים - חברות גדולות, קטנות, בינוניות וכל חברות הביומד. הדוח משווה את כולן למדד כללי של מניות נאסד"ק.

סיכום ינואר שהתפרסם באחרונה הראה מגמה מעניינת. ב-2011 רשמו מניות הביומד הקטנות תשואה נמוכה משמעותית ממדד נאסד"ק, ואילו חברות הביומד הגדולות ניצחו אותו.

בחודש הראשון של 2012, החברות הקטנות רשמו תשואה של 12.5%, וניצחו הן את מדד נאסד"ק והן את החברות הגדולות. הסבר אפשרי הוא תחושה של תקווה בשוק המניות האמריקני, שהובילה לעליות כלליות ואף שחררה מעט כספים להשקעות מסוכנות יותר. השינוי אמנם עדין, אך כיוון שהחברות הללו סבלו כל כך בשנה שעברה, ההתאוששות שלהן מורגשת, על אף שהן עדיין נסחרות ב-22% פחות מאשר בינואר 2011.