חרם? 400% זינוק במכירות חטיפי שוקולד עלית

ארגוני הצרכנים הכריזו על חרם, גולשים משתוללים בפייסבוק - אך הצרכן הישראלי מתגלה במערומיו נוכח המבצעים המפתים של שטראוס ■ קמעונאי: "כאשר נותנים מבצע אטרקטיבי לצרכן הישראלי, לא מעניין אותו כלום"

"פערי המחירים שבהם עלית מוכרת את מוצריה בחו"ל הם לא דבר חדש. לפני 20 שנה התחלתי לייצא קפה נמס עלית לרוסיה. קניתי ב-1 דולר נס קפה ליצוא, בזמן שבארץ עלית מכרו לי את אותו נס קפה ב-3 דולר" - כך אומר ל"גלובס" רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה.

לוי ישתתף מחר (ב') בדיון שתקיים ועדת הכלכלה בנושא פערי מחירי מוצרי שטראוס-עלית בין ישראל לחו"ל.

לפי שעה, קמעונאים מעידים כי החרם נגד שטראוס-עלית לא פגע במכירות החברה. "החרם תפס את שטראוס-עלית עם מבצעים לפורים, וכאשר נותנים מבצע אטרקטיבי לצרכן הישראלי - לא מעניין אותו כלום", אמר אחד הקמעונאים ל"גלובס".

לדברי קמעונאים, מכירות חטיפי שטראוס קפצו בימים האחרונים במאות אחוזים, ובאחת הרשתות אף רשמו גידול של 400%, בשל המבצעים.

קמעונאים מותחים היום (א') ביקורת על עלית וקבוצת שטראוס-עלית וטוענים כי הרווח הגולמי של הרשתות על מוצרי הקבוצה נמוך במיוחד, ועומד בחלק מהרשתות על 16%-17% בלבד. כך גם שיעור הרווח הגולמי על מוצרי אסם, וזאת בעוד הרווחיות הגולמית של רשתות השיווק נעה סביב 26%-27% בממוצע.

ארגוני הצרכנים מאחדים כוחות

בתוך כך, הבוקר דווח באתר "גלובס" כי ארגוני צרכנים מאחדים כוחות במאבק נגד קבוצת שטראוס ודורשים כי החברה תוזיל את מוצריה. לטענתם, העובדה שמחירי השוקולד בישראל גבוהים בעשרות אחוזים ממחירי השוקולד במדינות מערביות מעידה על היעדר תחרות בקטגוריית טבלאות השוקולד הנשלטת על-ידי קבוצת שטראוס.

במכתב שהפנו ארגון "אמון הציבור", הסתדרות הגמלאים ותנועת "ישראל יקרה לנו" למנכ"ל שטראוס ישראל, ציון בלס, הם טוענים כי על קבוצת שטראוס חלה חובה לתת מענה לזכות הצרכנים בישראל "לשלם מחירים הגיוניים עבור מוצרים בסיסיים". הפונים לא מבארים האם לדעתם שוקולד הוא "מוצר בסיסי".

הפנייה לשטראוס נסמכת על בדיקה שערך ארגון "אמון הציבור", ובמסגרתה הוא השווה את מחירי שוקולד פרה של שטראוס למחירי שוקולדים ממותגים אחרים בעולם. בבדיקה נמצא כי מחיר השוקולד בישראל גבוה פי שניים ממחיר השוקולד בארה"ב, וגם בהשוואה למדינות אחרות הפערים מגיעים לעשרות אחוזים.

לדברי "אמון הציבור", הבדיקה הסתמכה על נתוני מחירי השוקולדים בחו"ל הלקוחים מהאתר מיי-סופרמרקט וכן על המחיר הממוצע של שוקולד פרה בשבוע הראשון של פברואר 2012, וזאת לפי נתוני נילסן (המשקפים נתוני מכר בפועל בקופות).

"הפערים שנמצאו, אחר התאמה לכוח הקנייה של המטבעות השונים, מגיעים ליותר מ-150%, כשהפער המינימלי הוא 13.7% בבריטניה", הם כותבים לבלס ומוסיפים כי פערים אלה "מעלים חשש לקיומם של כשלי תחרות המאפשרים לחברה גביית מחיר לא תחרותי מבלי לחשוש לאובדן נתח שוק מהותי".

כתבות אחרונות בנושא חרם השוקולד:

ארגוני צרכנים: מחיר השוקולד בישראל - פי 2 מארה"ב

מנכ"ל שטראוס ישראל: "סל מוצרינו בישראל זול ב-20% מחו"ל"

החרם נגד שטראוס תפס יצרניות מזון לפני העלאת מחיר