למה אנו משדרגים את הסלולר כל כמה חודשים - וכמה זה עולה?

63% מהישראלים שדרגו את הסלולר בשנתיים האחרונות ■ למה אנחנו עושים את זה, כמה זה עולה, ומה כדאי לזכור לפני שנפטרים מעוד מכשיר שעדיין לא חגג שנה

הסוציולוג הישראלי עוז אלמוג מרבה לאפיין את התרבות הישראלית ב"נטייה חזקה לשנות ולהחליף" - מטרנדים בשמות ילדים ועד סמלים לאומיים. גם בענייני טכנולוגיה וסלולר הישראלים לא אוהבים לקפוא על השמרים: 63% שדרגו את מכשיר הטלפון שלהם בשנתיים האחרונות, וכ-40% במהלך השנה החולפת - כך עולה מסקר שערך עבור "גלובס" מכון רותם TRI, בהנהלת פרופ' אריה רותם.

לפי הסקר, 24% נוספים החליפו את המכשיר הנייד לפני שנתיים-שלוש, ורק רבע מהנשאלים עשו זאת לפני 3 שנים או יותר. קצב השדרוג גדל בקרב גברים, בקרב צעירים ביחס למבוגרים וכן בציבור החילוני.

המניע העיקרי להחלפת המכשיר הוא כנראה הרצון הבסיסי להשתדרג - כשהסמארטפונים מובילים בראש מורם את הדגל, ולקוחות רבים מעדיפים להתעדכן ולהחזיק בהם. 45% מהמשדרגים ציינו את הסיבה הזו כמניע להחלפת המכשיר, לעומת 17% ששדרגו כאילוץ בעקבות מכשיר שהתקלקל; 9% ציינו שקיבלו מכשיר מהעבודה; 5% טענו כי המכשיר הישן שלהם אבד או נגנב; 3% אמרו שעשו זאת כחלק ממעבר לרשת סלולר מתחרה (מהלך לא הכרחי, אבל "שכנעו אותי להחליף מכשיר", הם העידו); ו-2.6% החליפו מכשיר "בעקבות מבצע".

בחברות הסלולר לא ממהרים לחשוף נתונים בנושא קצב השדרוג, אולם מאחורי הקלעים יש מי שמדבר על קצב שדרוג ממוצע של שנה עד שנה וחצי - עם פערים משמעותיים בין לקוחות עם דרייב לשדרג כל הזמן, וכאלה שיעשו את זה רק כשאין ברירה.

המכשירים הפופולריים, מסכימים כולם, הם הסמארטפונים - למעלה מ-90% מהשדרוגים כיום נעשים למכשירים האלה. "מדי שנה יש אצלנו כמיליון מכירות ושדרוגים של מכשירים", אומר בכיר באחת החברות.

ככלל, הישראלים נחשבים ככאלה המשדרגים את המכשירים מהר ביחס למדינות המערב - כשרק בשוק האסייתי נמצאים לנו מתחרים בנהירה האינטנסיבית אחר צעצוע חדש ומשוכלל.

36% משלמים יותר

אלא שהחלפת המכשיר עלולה לגרור עמה עלויות נוספות שיבואו לידי ביטוי בחשבון החודשי: דפוסי השימוש עשויים להשתנות - כמו, למשל, הגברת הגלישה הסלולרית או השימוש בהודעות מולטימדיה; וכך גם התשלום - חברות הסלולר עלולות לנצל את אווירת השדרוג ולשכנע את הלקוח "לשדרג" גם את חבילת השירותים, לא בהכרח באופן התואם את צרכיו; ובנוסף, ממשיך לעתים התשלום על מכשיר ישן (שנשאר אצל הלקוח) במקביל לתשלום עבור המכשיר החדש.

מבין הנשאלים בסקר שהחליפו את מכשיר הטלפון שלהם לאחרונה, מעידים 14.4% על "עלייה משמעותית" בחשבון הסלולר - ועוד 22% על עלייה מתונה יותר. 36.6% סבורים כי התשלום לא השתנה, וכ-21% מעידים דווקא על שינוי לטובה בשורה התחתונה לתשלום.

"אנשים אינם תמיד שמים לב לעלויות החבויות ברכישת טלפון חדש", אומר ד"ר טל רוטמן, עורך דין ומרצה לדיני צרכנות באוניברסיטת תל-אביב. "לתחושתם, מכשיר הטלפון הוא 'בחינם' מכיוון שמחירו משולם לספק בתשלומים, וכיוון שהצרכן מקבל לרוב עבור רכישת הטלפון זיכוי מהתשלום עבור השיחות.

"ואולם בפועל, יש כמובן עלות למכשיר החדש, והצרכנים נושאים בה בדרכים שונות: בין היתר, רכישת המכשיר יוצרת כבילה אל הספק הקיים - במקרה של נטישת הספק הקיים, הצרכן מפסיק לקבל את הזיכוי בזמן אוויר וצריך לשאת במלוא תשלום המכשיר, שהוא במקרים רבות מחיר 'מנופח' בהשוואה למחירו של המכשיר בחנויות פרטיות.

"משעה שהצרכן כבול בפועל אל הספק ממנו רכש את המכשיר, נמנעת ממנו האפשרות לנצל את תוכניות התעריפים הטובות ביותר המוצעות בשוק על-ידי ספקים מתחרים".

הזיכוי מתבטל

באתר השוואות מחירי התקשורת "כמהזה?" (kamaze.co.il) מדגימים: "ניקח למשל מכשיר שעולה 70 שקל לחודש, כאשר הלקוח מקבל עליו זיכוי מלא. כעבור 18 חודש הלקוח רוצה להחליף את מכשירו. שדרוג כזה יגרור ביטול של הזיכוי עבור המכשיר הישן. הוא יתחיל לשלם עליו תשלום נוסף של 70 שקלים לחודש למשך התקופה הנותרת של 18 חודשים), מכיוון שהזיכוי עובר למכשיר החדש אותו הלקוח בוחר. כך החשבון החודשי של הלקוח מתייקר ב-70 שקל בכל חודש.

"בסופו של יום, לקוחות גוררים בחשבון הסלולר שלהם תשלומים על מספר מכשירים בלופ שלא נגמר - כיוון שבכל שדרוג מחדש, עדיין יש תשלומים על המכשיר הישן".

רוטמן מוסיף כי מכשיר טלפון מהווה היום, במידה רבה, סמל סטטוס. "גם מהסיבה הזאת אנשים נוטים לקנות להחליף בטרם עת טלפונית טובים ותקינים בטלפונים חדשים ויקרים", הוא אומר, "אף שלא יעשו שימוש ברוב תכונותיהם".

חיוב, זיכוי ומה שביניהם

בסיוע "כמהזה?" בדקנו את תנאי השדרוג בחברות הסלולר.

* אורנג':

בחברה אין יותר החזרים ישירות על מכשיר - במסגרת "אורנג' קליר" ההחזר משוקלל מראש בתוכנית, ללא קשר להיקף השימוש. לקוח שירצה לשדרג מכשיר יקבל במסגרת התוכנית אליה הוא עובר את ההחזר הקבוע בתוכנית שיבחר ללא קשר לעלות המכשיר אותו הוא רוצה לרכוש. גם כאן, אם יש ללקוח מכשיר ישן בשיטת "חיוב-זיכוי" - הזיכוי יתבטל, והלקוח ישלם את יתרת עלות המכשיר הנותרת.

* סלקום, פלאפון ומירס:

בשדרוג מכשיר, הלקוח יקבל החזר עבור המכשיר החדש, אך אם יש חיוב-זיכוי על המכשיר הישן - הזיכוי יתבטל, והלקוח ישלם את יתרת החודשים הנותרים עד לסיום 36 חודשים.

* רמי לוי תקשורת:

רמי לוי הצהיר כי הוא דוגל בפשטות: אין שדרוג מכשירים, אין החזרים על מכשירי סלולר ואין שימוש בשיטת "חיוב-זיכוי". לקוח רוכש את המכשיר במחיר מלא, מתוך מגוון של שלושה מכשירים במחירים נמוכים של 400, 700 ו-800 שקל. עלות המכשיר פרוסה ל-5 חודשים, כך שיש הפרדה בין המסלול למכשיר.

7 עצות למכורים: כך תמזערו את הנזקים מהדחף הבלתי נשלט לשדרג

1. השוואת מחירים גם מחוץ לחברות הסלולר: בדקו כמה עולה המכשיר לא רק בחברת הסלולר אלא גם בחנות עצמאית, והשתמשו בתקנת "ניתוק זיקה" שמאפשרת לכם לרכוש עצמאית מכשיר חדש ולקבל עליו זיכוי מחברת הסלולר שלכם.

ברוב המקרים המכשירים בחנויות זולים יותר מבחברות הסלולר. המגמה שהולכת ותופסת תאוצה, מציינת ליאת נחום מ"כמהזה?", היא הפרדת המכשיר מהמסלול - מהלך שנמצא כבר זמן מה על הכוונת של משרד התקשורת. כך יוכלו לקוחות לרכוש מכשיר באופן פרטי ללא קשר לחברת הסלולר, כפי שרוכשים כל מוצר אחר.

2. מכירת המכשיר: גם בזירות המכשירים מיד שנייה יש לא מעט מציאות - בעיקר תודות לחולי שדרוג רציניים, שמחליפים דגמים במהירות כדי להישאר עדכניים. שדרגתם בעצמכם ונותרתם עם מכשיר תקין ללא שימוש? אל תפסלו אפשרות של שימוש באותה זירה מן העבר השני, כדי למכור את המכשיר הישן.

3. דחיית סיפוקים: בדקו כמה תשלומים נותרו לכם על המכשיר הישן. אם נותרו חודשים רבים, כדאי שתחכו עם השדרוג. ככל שיעבור הזמן, עלות המכשיר שאליו אתם רוצים לשדרג יוזל יותר וגם מספר התשלומים על המכשיר יצטמצמו.

"בחודשים האחרונים ההחזרים עבור מכשירי סלולר הוקטנו למרות שמחירי המכשירים לא הוזלו - וכיום כמעט לא מוצע החזר מלא על המכשיר. לכן במצב של שדרוג, הלקוח ישלם בנוסף על המכשיר הישן גם עוד חלק מעלות המכשיר החדש, מה שמייקר עוד יותר את התשלום החודשי", מזכירה ליאת נחום מ"כמהזה?".

4. נסו להשיג זיכוי גם עבור המכשיר הישן: בעבר, אומרת נחום, הציעו חברות הסלולר ללקוחות משדרגים זיכוי אפילו עבור המכשיר הישן למשך תקופה מסוימת - אך כיום אין מבצעים כאלה, למעט הטבות זמניות שמצליחים לקוחות להשיג נקודתית במסגרת השכנוע למעבר למכשיר חדש. שווה לכל הפחות לנסות.

5. אל תשלמו סתם: אם מסרתם את המכשיר הישן במסגרת השדרוג (למשל במסגרת החלפה במקום העבודה) - אין הצדקה להמשך התשלום עליו. ודאו את הדבר מול החברה ובידקו היטב את החשבונות הבאים - לחברות, משום מה, יש נטייה "לשכוח" את הפרט הזה.

6. נצלו אפליקציות לתקשורת חינמית: עצם השדרוג הוא הזדמנות לחיסכון בלא מעט אפיקים - כמו אפליקציות חינמיות לשיחה, לצ'ט ולמשלוח הודעות. נצלו את הפלטפורמה הזו לחיסכון בתשלום החודשי. אפליקציות שונות גם יסייעו לכם במעקב אחר דפוסי השימוש האישיים במכשיר (דקות שיחה, מספר הודעות וכו') - מה שמוביל לסעיף הבא.

7. התאימו את מסלול לדפוסי השימוש החדשים שלכם: יכול להיות שבמכשיר החדש אתם מדברים יותר (כי הקליטה בו משופרת), אך מסמסים פחות (ראו הסעיף הקודם) - ואין צורך למשל בחבילות גדולות של הודעות. אחת לכמה זמן בדקו את עצמכם ואת ההיצע ונסו לשפר תנאים עד כמה שניתן.

מתי החלפת לאחרונה את הטלפון הסלולרי
 מתי החלפת לאחרונה את הטלפון הסלולרי