"מוטציית הקפיטליזם של ארה"ב מכלה את נשמתה"

פול פארל, עורך במאגזין BusinessWeek, טוען כי קובעי המדיניות ואנשי וול סטריט לא למדו מטעויות העבר ונותנים יד חופשית ל"משחקי הספוקלציה" שהובילו למשבר של 2008 ■ בנוסף, טוען פארל כי הרעה הבאה תגיע מסין שהבועה שלה עומדת להתפוצץ

פול פארל, עורך במאגזין BusinessWeek, כתב היום (ג') במאמר מיוחד שסוקר את מצב הכלכלה הגלובלית כי הקריסה הכלכלית הבאה תגיע מכיוונה של סין שהתנפחה לבועה מסוכנת או דווקא מכיוונה של ארה"ב המתאוששת . "קובעי המדיניות והכלכלנים מתעלמים מהמשבר של 2008, התמוטטות כלכלית היא רק עניין של זמן והיא תשלים למעשה את מה שהחל ב-2008".

פארל טוען כי כולם יודעים שוול סטריט עדיין "משחקת" באותם משחקי ספקולציה שהפעילו את הטריגר וגררו את ארה"ב ואת הכלכלה הגלובלית למיתון קשה. "הבנקאים והפולטיקאים לא למדו מטעויות העבר ונותנים יד חופשית יספקולנטים שמהנדסים את המערכת הפיננסית". פארל מגדיר את המערכת הכלכלית של ארה"ב כ"מוטציה קפיטליסטית שאוכלת את נשמתה של אמריקה".

פארל עורך סקירה של המצב הגיאו-פוליטי והכלכלי בעולם ומספק תחזיות פאסימיות במיוחד לגבי עתידה של הכלכלה הגלובלית. "האביב הערבי שאינו מוצא את הכיוון הנכון, תנועת לכבוש את וול סטריט שכנראה תגביר את פעילותה לקראת הבחירות של 2012, משבר החוב האירופי, החשש מקריסה יוונית שתוביל לתגובת שרשרת בכל גוש האירו, כל אלו מגבירות את החשש כי העתיד אינו חיובי".

פארל מוסיף גם כי החוב הלאומי של ארה"ב התנפח למימדים מפלצתיים ומדינות בעולם כולו מקצצות ברווחה הלאומית. "מריו דרגי , נשיא הבנק האירופי המרכזי אמר לפני כשבוע כי רשת הרווחה החברתית הליברלית נעלמה כבר. זאת לאחר שגם נשיא ארה"ב אובמה הצהיר הצהרות דומות בעבר".

פארל מממשיך בקו הפסימי שהוא נוקט בסקירה שלו ואומר: "בדיוק כשחשבתם שהגרוע מכל מאחורנו, הבנק העולמי הצהיר כי סין צועדת לקראת קריסה כלכלית. תארו לעצמכם את המדינה שמחזיקה יותר מטריליון דולר של חוב אמריקני, קורסת".

מעבר לכך, מציין פארל, כי סין משתמשת ברזרבות המטבע העצומות שלה כדי לרכוש קרקעות, נדל"ן , סחורות והון בכל העולם, כך שקריסה סינית תביא למפולת בכל העולם ובוודאי שתדרדר את הכלכלה הגלובלית למיתון שיימשך שנים.

פארל מעביר ביקורת חמורה על הציבור וקובעי המדיניות בארה"ב שעסוקים ביותר מדי בבחירות לנשיאות ובתוכניות בידור כמו "אמריקן איידול" ולא שמים לב לרעה הבאה מהמזרח."ארה"ב וסין, שניהם מעצמות עשירות עם יצר להרס עצמי", מסכם פאלר. "מוטציית הקפטיליזים, הנשלטת על ידי אליטת ההון בארה"ב תוביל את המדינה לקריסה, שבמקביל תתרחש גם בסין".