ביניש - צעירה בת 70

אם ביניש הייתה שואלת אותי, הייתי מציע לה ללכת על דיפלומטיה, רצוי באו"ם

אין טעם להכביר כאן דברי שבח והוקרה לדורית ביניש. מה כבר אפשר להוסיף על מה שנאמר בשבחה היום (ג') בכנס הפרידה ממנה שהתקיים בבית המשפט העליון? אולי אומר רק שבדרך-כלל דברי קילוסין המושמעים בטקסים מסוג זה לא בהכרח משקפים את המציאות. במקרה של ביניש אני, מכל מקום, חותם על כל מילות ההערכה שנאמרו עליה. אין עלייך, דורית.

צעירה בת 70

עכשיו הלאה. מה עושה צעירה בת 70 (וביניש היא בהחלט כזאת), שמוצאת את עצמה מחוץ למעגל העבודה? היא לא נראית לי אדם שיכול להתמסר עכשיו לקריאת ספרים והאזנה למוזיקה. אם בכלל, היא בוודאי תרצה לכתוב ספרים, כנראה ספרי משפט.

למה אני אומר שזה מצער? מכיוון שלדעתי, הגיל המבוגר ניתן לנו כדי שנשתמש בו לעיסוקים שאנחנו אוהבים, אבל לא יכולנו להתפנות אליהם בצעירותנו, כאשר בנינו את עצמנו ואת משפחתנו.

לדעתי, ולהמלצתי, יש יותר סיפוק בקריאת ספרים טובים, מאשר בכתיבת ספרים שבטח לא יהיו טובים כמו הספרים הנפלאים שעוד לא קראנו. אם כי אפשר כמובן לעשות את שני הדברים.

מחיר כבד מנשוא

זה ממש לא יהיה הימור גדול לנחש שביניש תמשיך להיות פעילה. החל מהיום, ואולי כבר לפני כן, היא תהיה מוצפת בהצעות לפעילויות ציבוריות כאלה ואחרות. בטח יהיו גם פניות מהתחום הפוליטי, אבל מהר מאוד יבינו הפוליטיקאים שביניש לא תלך על זה. ואולי אני טועה?

מבחינת האינטרס הציבורי, הנוכחות של ביניש בכנסת, אולי בממשלה, יכולה להביא ברכה רבה. במיוחד אם תהיה פעילה בתחום החקיקה. אבל זה כנראה לא יקרה, מכיוון שהמחיר האישי בעבורה כבד, כבד מנשוא. יש בארץ המון מוסדות שבוודאי ירצו להתהדר בנשיאת העליון לשעבר. בקיצור, הצעות לא יהיו חסרות לביניש.

שגרירה בוושינגטון או באו"ם

אם ביניש הייתה שואלת אותי (לתדהמתי היא עדיין לא עשתה זאת), הייתי מציע לה ללכת על דיפלומטיה. וושינגטון או האו"ם, רצוי באו"ם. אנחנו חיים בתקופה שבה החוק והמשפט הפכו לחלק בלתי נפרד של הדיפלומטיה וההסברה הבינלאומית. השילוב של הידע המשפטי העצום של ביניש, עם המשקל שיש למעמדה כנשיאת העליון, יכול לתרום המון לעניינה של ישראל.

לא צריך לשכוח שיש לביניש גם כישרון רטורי לא מבוטל. היא גם אישה נאת מראה. אלה אלמנטים חשובים מאוד, כאשר הטלוויזיה נמצאת בכל מקום, בכל תחום. כן, מבחינתי זה כבר מוחלט. עכשיו זה רק צריך להיסגר בין הצדדים.

יחי הנשיא החדש

הנשיאה סיימה את כהונתה - יחי הנשיא החדש. למרות שבחירתו הצריכה חקיקת חוק, לא תופעה בריאה, אין באשר גרוניס שום דבר שצריך לעורר חששות אצל תומכי בית המשפט העליון. הוא תמיד היה שופט טוב, ואין ספק שימשיך להיות כזה.

שיהיה בהצלחה, לו ולנו.