שוגר אקספרס: איך להכין ממתקים תוצרת בית למשלוח מנות?

מרשמלו, סוכריות על מקל, סוכריות טופי מלוחות, קוקוס ורוד, מרמלדה ומקלות קינמון ■ הכנו עם רינת צדוק מ"מאפיית לחמים" ממתקים תוצרת בית למשלוח מנות יצירתי במיוחד

את המסה הוורודה, התפוחה למשעי, יצקנו אל תבנית מרובעת, כדי שתתייצב ותהפוך למרשמלו. על הגז המסנו מחיות של מנגו ושל פסיפלורה עם גלוקוזה ועם סוכר, שיתגבשו לכדי מרמלדה. בזמן ששיחקנו כמו ילדות קטנות עם רצועות בצק העלים וסלסלנו אותן בהנאה מרובה לצורת ספירלה, התפתחה שיחה ערה בנושא משלוחי מנות. כל אחת והזיכרון שלה מהמנהג החביב הזה.

לילך סיפרה איך הוריה, המתגוררים בערד, מביאים בכל שנה לילדיהם, הפזורים ברחבי הארץ, משלוח מפנק הכולל עוגיות סולת ותמרים (מקרוט), עוגיות דבלה, מעמול ואוזני המן. "הכול מעשה ידיהם", אמרה בהתרגשות. אחרות נזכרו איך ילדיהן נשלחו בעבר לבית הספר עם משלוח מנות ענק ומושקע, וחזרו משם עם משלוח מנות עלוב וקטן - ועם פרצוף כבוי ומאוכזב. "בגלל זה מכתיבים היום לילדים בבתי הספר מה לשים במשלוח מנות", אמרה מישהי. "זה הרס את כל היצירתיות שבדבר", אמרה אחרת, "את כל הכיף".

אז אחרי שהלנו על כך שהשוויוניות דיכאה את היצירתיות, החלטנו להחזיר אותה - ולהכין משלוח מנות אמיתי, כמו פעם, שמכיל מאפים וממתקים תוצרת בית (אמנם מלא סוכר, אבל לפחות אין בהם צבעי מאכל, חומרים משמרים או מייצבים כימיים): מרשמלו, טופי מלוח, מרמלדה, קוקוס ורוד, סוכריות על מקל, סוכריות טופי-קרמל מלוחות וכמובן אוזני המן. הכי כיף להכין עם הילדים (כמו חוג יצירה טוב), לארוז יפה ולשגר לאנשים שאוהבים באמת.

מקלות בצק עלים, סוכר וקינמון

חומרים: 500 גרם בצק עלים על בסיס חמאה, 200 גרם סוכר (כוס פחות 2 כפות), 15 גרם קינמון (חצי כפית או יותר, לפי הטעם), 100 גרם אגוזי לוז קצוצים גס (כוס).

הכנה: מפזרים על משטח העבודה מעט קמח, ומניחים עליו את הבצק. מפזרים על משטח העבודה אגוזי לוז מעורבבים עם סוכר ועם קינמון. מרדדים את הבצק על תערובת הסוכר, האגוזים והקינמון, כדי להחדיר אותם לבצק.

בעזרת גלגלת פיצה (או סכין חדה) חותכים את הבצק לרצועות בעובי של שני סנטימטרים, ומגלגלים למעין ספירלה (כמו ביסלי). מסדרים את המקלות בתבנית, על נייר אפייה.

אפייה: מחממים תנור ל-185 מעלות, אופים את המקלות במשך כ-10 דקות (עד להזהבה), מנמיכים טמפרטורה ל-170 מעלות ואופים עוד כ-8 דקות. מסובבים את התבנית ואת המקלות אם צריך, ואופים עוד כ-8 דקות (לייבוש המקלות, דבר שיאריך את חיי המדף שלהם).

מרשמלו

חומרים: 340 גרם (כוס וחצי פחות 2 כפות) סוכר, 115 מיליליטר (חצי כוס כף) מים מינרליים, 100 גרם (שליש כוס כף) סוכר אינברטי, 28 גרם (3.5 שקיות) ג'לטין, 150 גרם (חצי כוס) סוכר אינברטי, 2 טיפות תמצית טעם, 1 טיפה צבע מאכל (תלוי באיזה צבע משתמשים; להוסיף לפי העין, במקרה הצורך), 50 גרם אבקת סוכר, 50 גרם קורנפלור.

הכנה: מערבבים ג'לטין במים קרים (עד שהג'לטין הופך לגוש יציב). מבשלים 100 גרם סוכר אינברטי עם סוכר ועם מים עד לטמפרטורה של 110 מעלות. בקערת מיקסר מערבבים 150 גרם סוכר אינברטי, ויוצקים לתוכה את תערובת הסוכר המבושל. מחממים את הג'לטין (במיקרו, 20-30 שניות, עד לקבלת נוזל שקוף, ללא גושים לבנים), מוסיפים לתערובת החמה ומקציפים כ-7 דקות במהירות בינונית-גבוהה. כשהמסה החומה מתחילה להלבין, מוסיפים תמציות טעם וצבע ומערבבים כ-5 דקות נוספות, עד לקבלת

תערובת תפוחה, בהירה, רכה, אך יציבה (כמו מרנג). יוצקים על תבנית גדולה, מרופדת בסילפט (משטח סיליקון) או בנייר אפייה משומן קלות בחמאה.

הגשה: מצננים את המרשמלו בתבנית במשך 3-4 שעות. מערבבים אבקת סוכר עם קורנפלור, מפזרים על המרשמלו ומורחים ביד, עד שהמרשמלו מצופה בשכבת אבקה דקה (ואינו דביק למגע). מחלצים את המרשמלו מהתבנית, מניחים על משטח עבודה, חותכים בעזרת סכין חדה (מקומחת באבקת הסוכר והקורנפלור) לרצועות ואחר כך לריבועים. כדי שהמרשמלו לא יידבק יש לקמח אותו באבקה.

סוכריות טופי-קרמל מלוחות

חומרים: 375 גרם (כוס וחצי) סוכר, 40 גרם (2 כפות) גלוקוזה, 375 מיליליטר (מכל וחצי) שמנת מתוקה, 2 מקלות וניל, 100 גרם חמאה, 5 גרמים מלח אטלנטי (כפית).

הכנה: מחממים את השמנת עם הווניל עד לרתיחה ומניחים בצד.

מחממים את הגלוקוזה בסיר, על להבה בינונית, עד שהיא הופכת לנוזלית. מוסיפים את הסוכר בהדרגה (תוך ערבוב בכף עץ) ומבשלים עד ל-185 מעלות, לקבלת קרמל בהיר. מסירים מהלהבה ועוצרים את הבישול עם החמאה (המדחום נשאר בסיר). מוסיפים את תערובת השמנת והווניל (מחוממת קלות) ומבשלים את המסה עד שהיא מגיעה ל-118 מעלות.

יוצקים את המסה לתבנית מרופדת בסילפט או בנייר אפייה משומן. ממתינים 5 דקות ומפזרים מעליה מלח ים אטלנטי. מייצבים את המסה 4 שעות לפחות, בטמפרטורת החדר. מחלצים אותה מהתבנית, מניחים על משטח חיתוך וחותכים למלבנים קטנים (3X1 סנטימטרים). עוטפים בנייר צלופן למעין סוכרייה.

ממרח מתוק

חומרים: 50 גרם (חצי כוס) שקדים מולבנים שלמים, 250 גרם (כוס) טחינה, 50 גרם (חצי כוס) אגוזי מלך, 50 גרם (חצי כוס) אגוזי לוז, 50 גרם (חצי כוס) שומשום, 50 גרם (כף גדושה) סילאן, 50 גרם (כף גדושה) דבש, חצי כוס מים.

הכנה: שמים את כל החומרים במערבל מזון וטוחנים לתערובת חלקה. ניתן להוסיף את האגוזים השבורים גס בסוף הכנת הממרח.

מתכונים של רינת צדוק, "מאפיית לחמים"