"פוליטיקאי חייב להתייחס לאנשים ברצינות גם בפייסבוק"

סגן שר החוץ דני איילון, שדורג ראשון מבין ה"צייצנים" בעולם הדיפלומטיה ע"י המגזין "פוריין פוליסי", נותן טיפים לנתניהו וליאיר לפיד על שימוש מושכל במדיה החברתית

חבר כנסת אחד, לא משנה מאיזה סיעה, נוהג לשוחח עם עיתונאים בצ'אט בפייסבוק. ממש כך. לא צריך דוברים ועוזרים פרלמנטריים. אפילו לא צריך לומר לפקיד/ה "את יכולה להשיג לי את... בטלפון?". איך אני יודעת את זה? כי הוא משוחח אתי (ויש להניח שעם עוד אחרים שכמותי).

הקפיצה הגדולה בשימוש בדמוקרטיה הישירה אינה מפתיעה את מי שעוקב אחרי הפוליטיקה האמריקנית. מה שאובמה עשה בקמפיין 2008, בישראל לומדים לעשות עכשיו. אך עדיין פוליטיקאים רבים לא מבינים איך להתמודד עם הצמא האדיר של הציבור לשיח הישיר החדש.

כך, לדוגמה, עמוד הפייסבוק של יאיר לפיד, שיצא לגמרי משליטה. גולשים מעלים בעמוד פרסומים פרטיים, בלי קשר לפוליטיקה או ללפיד, ואחרים אף תוקפים אותו. גולשים שמנסים לקבל תשובות לשאלות, נבלעים בבלאגן והמסרים של לפיד, אובדים בים המלל.

לפיד, שנעזר בתחילה בבנו יואב, שכר לפני כמה ימים יועץ בתשלום, את הפרסומאי לשעבר יוסי ארז. המשימה הראשונה שלהם תהיה להשתלט על קיר הפייסבוק ולהתחיל למקד את המסרים.

במקביל, מישהו צריך לומר ללפיד שהגיע הזמן לצאת מהוול ולהתראיין באמת ולענות לשאלות קשות ולא בעיתון הבית, וזאת כדי שהמסרים של לפיד, אלה שכבר יש לו, יחלחלו החוצה בדרכים מסורתיות לצידה של פעילות הניו-מדיה.

"מי שחושב שאפשר להסתגר או לפעול רק במרחב הווירטואלי - טועה", אומר סגן שר החוץ דני איילון, אשר לאחרונה דורג ראשון מבין ה"צייצנים" בעולם ההסברה והדיפלומטיה על-ידי המגזין הנחשב "פוריין פוליסי".

לדברי איילון, "הרשתות החברתיות לא יכולות לבוא על חשבון ויכוחים ואירועים עם אנשים פנים מול פנים. לי לא יצא לראות את הקיר של לפיד, לו אני מאחל הצלחה בפוליטיקה, כי אני לא יכול להספיק לגלוש שם. קראתי על מה שהולך על הקיר של לפיד, וכמשתמש הוא עשה טעות כאשר גילה חוסר סבלנות וסיים שיח עם הגולשים ב'טוב, ביי'. אם אתה משתמש בפייסבוק - אתה חייב להבין שיש משתמשים שרוצים להביע דעתם, וצריך להתייחס לזה ברצינות".

פיד הציוצים של איילון בטוויטר זוכה לתשומת-לב רבה של הגולשים, בעיקר בזכות דיפלומטיה ציבורית ישירה וויכוחים, בוטים לעיתים, עם גולשים ועיתונאים בכירים.

"הרשתות החברתיות הן מדיה רצינית ביותר, והן כאן כדי להישאר ואף לגדול, ולכן צריך להתייחס לכך באופן מקצועי. אפילו אני, שמצייץ ומעלה סטטוסים לבד, שוקל לקחת צוות מקצועי, ולו בשביל עבודת הצוות סביב זה, קביעת אירועים, מעקב אחר אתרים ועוד, ואם יש לי עצה אחת ליאיר לפיד - זה לקחת אנשי מקצוע, ומהר".

- יש לך דוגמה לפוליטיקאי ישראלי שעובד כיום בצורה טובה ברשתות החברתיות?

"חבר הכנסת כרמל שאמה-הכהן עושה עבודה טובה, ממה שאני מבין. אומרים לי שהוא מתנהל מאוד בטבעיות במרחב הווירטואלי, ודמותו שם משקפת את דמותו האמיתית. מקיר הפייסבוק שלו, ברור שזה הוא שמדבר ולא אחרים. אי-אפשר לזייף את זה.

"בתחום הזה, קנאת סופרים תרבה חוכמה. כמה שיותר פוליטיקאים ברשת - התחרות תהיה חיובית. פוליטיקאים צריכים להבין שזה כלי הסברתי ראשון במעלה. מהיר, מיידי, מגיע לקהל עצום, והכי חשוב - זה בלי פילטרים של התקשורת. ללא הערות או עריכה".

האירוע הפוליטי המוזר האחרון ברשתות החברתיות מגיע דווקא מן הראש, מן הפוליטיקאי הישראלי עם הכי הרבה אוהדים (למעלה מ-166 אלף) ראש הממשלה, בנימין נתניהו. אנשי הפרסום העובדים עבור עמוד הפייסבוק הפוליטי שלו (להבדיל מהעמוד הרשמי של בעל התפקיד ראש הממשלה) רצו לעודד גולשים להצטרף ולכן שתלו פרסומות בתשלום, בעמודי גולשים, באמצעות פרסום מפולח. וכך מצאו לפתע מספר רב של גולשים הזמנה מנתניהו, בעל התחביבים הדומים, להצטרף לעמוד שלו. הוא אף מברך גולשים על אירוסיהם וימי ההולדת שלהם.

"אני חושב שהובן על-ידי אנשי של נתניהו שהוא לא יכול לעשות את הפרסום והפילוח הממוקד הזה מתוך העמוד הממלכתי, אז הוא הפעיל את העמוד האישי שמנוהל על-ידי המפלגה" אומר איילון על המהלך הפרסומי של נתניהו. "אני לא חושב שאני אי-פעם אעשה כזה דבר. זה ממש מאולץ. אני מאמין שהגימיקים הם לא העיקר ברשתות החברתיות אלא התכנים עצמם, והחשיבות היא לדעת להתקדם לשלב הבא ולהפעיל תומכים ומתנדבים בצורה אקטיבית - ולא רק לקבל 'לייק' מהגולשים".

אגב, למען הסר ספק ושמירה על אותו חבר כנסת אלמוני שנוהג לצ'וטט עימי, איילון התראיין לכתבה זו באמצעים של פעם - הטלפון - ולא באמצעות הצ'אט המקוון.