את בניזרי לא היה צריך לשחרר

אם צריך לדלל את התפוסה בכלא, את ההחלטה על כך צריכים לקבל שופטים

אני למדתי משהו משחרורו המוקדם של שלמה בניזרי מבית הסוהר. אני לא מתכוון להאשמות שהשמיע בניזרי על העוול שכביכול נגרם לו - זה היה צפוי. זה האיש, וזו הסביבה שבה הוא פועל. הדבר שלמדתי הוא איך משתחררים אצלנו אסירים לפני שריצו את עונשם, ומי האנשים המופקדים על ההחלטה את מי ומתי לשחרר.

ממה שאני מבין, קיים מצב שבו עובדי מדינה וחברי כנסת מוסמכים לקבל החלטות מעין-שיפוטיות, שלפעמים מרוקנות החלטות שיפוטיות מחלק מתוכנן. המקרה של בניזרי הוא אחד מרבים.

בואו נראה איך זה עובד: ב-27 באפריל 2008 נגזרו על בניזרי 18 חודשי מאסר, לאחר שהורשע בלקיחת שוחד, הפרת אמונים ושיבוש מהלכי משפט. גם המדינה וגם בניזרי ערערו על פסק הדין. לבסוף החליט בית המשפט העליון להחמיר בעונשו של בניזרי וגזר עליו 4 שנים במקום 18 חודשי מאסר.

החמרה, לא דיון נוסף

בניזרי הגיש בקשה לדיון נוסף. יש חשיבות רבה לענייננו לדברים שאמר המשנה לנשיאת העליון, אליעזר ריבלין, בנימוקי הדחייה של בקשת בניזרי:

"בסופו של יום, לאחר בחינת השיקולים כולם, ראה בית המשפט העליון לנכון להחמיר בעונשו של המבקש, החמרה ניכרת כאמור, ובתוך כך גם הנחה את הערכאות הדיוניות באשר לחומרה שיש לייחס לעבירות מהסוג הנדון - חומרה שצריכה לבוא לכלל ביטוי גם במדיניות הענישה. התוויה זו אינה צריכה דיון נוסף, אלא הטמעה ויישום הן בשדרות השלטון הן בשדרות המשפט".

לא צריך פירוש רש"י כדי להבין: העליון נתן הנחיה ל"שדרות השלטון והמשפט" לא לתת לבניזרי הנחות, בגלל חומרת מעשיו. מה עשו שדרות השלטון והמשפט? ובכן, כך: בניזרי נכנס לכלא ביום 1 בספטמבר 2009. תוסיפו 4 שנים - בניזרי היה צריך להשתחרר בסוף אוגוסט 2013. אבל השר של ש"ס לשעבר השתחרר הבוקר, 1 במארס 2012, כלומר בערך שנה וחצי לפני תום התקופה שקצב בית המשפט העליון.

בואו ניזכר שבמחוזי נגזרה על בניזרי שנה וחצי. אחר-כך העליון הוסיף שנתיים וחצי, ואז באה ועדת השחרורים וחתכה שליש מהעונש, ואחר-כך עוד חודש וחצי במסגרת חוק שממנו נהנו כ-600 אסירים.

ההבדל בין בניזרי לאסירים האחרים הוא שלגביו הייתה הנחיה מפורשת של העליון להחמיר בכל הקשור לריצוי עונשו - זו המשמעות הברורה מדברי השופט ריבלין. באשר לחודש וחצי הנוספים שבניזרי הרוויח, בנושא הזה הייתה מעורבת ועדת הפנים של הכנסת, שבראשה עומד חברו לשעבר של בניזרי במפלגת ש"ס, ח"כ אמנון כהן.

אני לא בא לטעון ש-600 אסירים שוחררו רק כדי לאפשר את קיצור עונשו של בניזרי, אבל אני כן אומר שבניזרי לא היה צריך להשתחרר, ולו בגלל הוראת העליון להחמיר איתו. בשביל מה יושבים בתי המשפט חודשים ושנים כדי להרשיע ולגזור דין, אם בסוף יכולים מי שאינם שופטים לשנות את הענישה שנקבעה?

עניין הענישה הפלילית רציני מכדי להשאירו בידי שירות בתי הסוהר או בידי עסקנים מפלגתיים. אני מבין שיש מדי פעם צורך לדלל את התפוסה בבתי הכלא, אבל את ההחלטה על כך, ועל מי ידולל, צריכים לקבל אנשי משפט, שופטים בדימוס, או תובעים לשעבר - לא פוליטיקאים ועובדי מדינה שהם בעלי אינטרסים כאלה ואחרים.

matigolan@globes.co.il