מרקל בצרות: תצטרך רוב של 2/3 מהקולות לאישור האמנה

הקשיים נובעים מהעובדה שעל מנת לאשר את האמנה יש צורך ברוב מיוחד של שני שליש מהקולות בשני בתי הפרלמנט ■ הדרישה הזאת תכריח את מרקל להיות תלויה במפלגות האופוזיציה

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, מי שהגתה את הרעיון של האמנה הפיסקאלית החדשה שאושרה אתמול בפסגרת מנהיגי אירופה בבריסל, צפויה להיתקל בקשיים בנסיונות לאשר את האמנה החדשה בפרלמנט הגרמני כפי שנדרש, לאחר שהממשלה אישרה היום שעל מנת לאשר את האמנה יש צורך ברוב מיוחד של שני שליש מהקולות בשני בתי הפרלמנט.

עיתון גרמני פרסם הבוקר על הדרישה המיוחדת הזאת ובהמשך היום התקבל אישור לכך מדובר של הממשלה. הדרישה הזאת הפתיעה רבים שכן על פי סעיף בחוקה הגרמניה, למדינה יש עד שנת 2016 להקטין את החוב שלה ל-0.35% מהתוצר המקומי הגולמי. אגב, זה היה הסעיף שמבוססת עליו המשמעת הפיסקאלית שנמצאת באמנה האירופית החדשה.

מכיוון שעל פי האמנה הפיסקאלית, מדינות אירופה יכולות לתבוע מדינה שלא עומדת במשמעת התקציבית לפי התנאים של האמנה בבית המשפט של האיחוד האירופי, מדובר בכך בפגיעה בריבונות של מדינה אחרת ולכן יש צורך ברוב מיוחד לאישור התוכנית.

"הממשלה הגיעה למסקנה שיש צורך לדון באישור האמנה החדשה לפי הכללים של סעיף 23 בחוקה", אמר הדובר של הממשלה באימייל לכלי התקשורת בגרמניה. סעיף 23 בחוקה הגרמנית מתייחס לאופן שבו צריך להעביר סמכויות מקומיות לרמות כלל אירופאיות.

הדרישה הזאת משמעותה שמרקל תהיה תלויה בתמיכה של מפלגות האופוזיציה על מנת לאשר את האמנה. למרות שמפלגות האופוזיציה תמכו בתוכניות של מרקל בעבר בהענקת התמיכה שלהן לאישור חבילת הסיוע ליוון בתחילת השבוע ומוקדם יותר גם בהגדלת קרן החילוץ של האיחוד האירופי, הפעם צפויים המפלגות להציג דרישות ממרקל בתמורה לתמיכה שלהן.

ביום שני אישר הבית התחתון בפרלמנט הגרמניה את חבילת הסיוע השנייה ליוון ברוב של 496 לעומת 90 מתנגדים ו-5 נמנעים. מספר מפלגות מהאופוזיציה תמכו באישור תוכנית החילוץ, אולם הבעיה המרכזית מצד מרקל הייתה התגברות הביקורת על התפקוד שלה דווקא מצד חברים בקואליציה שלה.