נחתמה עסקת רכישת באומן-בר-ריבנאי ע"י פובליסיס

העסקה הועברה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים ■ יורם באומן יחזיק ב-7% ממניות קבוצת פובליסיס בישראל

עסקת רכישת משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי על-ידי קבוצת הפרסום פובליסיס נכנסת לישורת האחרונה: ל"גלובס" נודע כי הצדדים חתמו ביניהם על חוזה, במסגרתו תרכוש קבוצת הפרסום הבינלאומית פובליסיס כמעט את מלוא מניות המשרד. עוד נודע כי לממונה על ההגבלים העסקיים הועברה בקשה של פובליסיס לאישור העסקה.

לפובליסיס יש כיום 3 מותגים: פובליסיס, סאצ'י אנד סאצ'י וליאו ברנט. בישראל היא פועלת באמצעות גלר-נסיס (פובלסיס), באומן-בר-ריבנאי (סאצ'י), חברת המדיה זניט, פובליסיס דיאלוג (לשעבר סופר פוש) וחברת האינטראקטיב אידיאולוג'יק.

כפי שנחשף ב"גלובס", בחודשים האחרונים החלה להתגבש מחדש עסקה כוללת שבה תרכוש פובליסיס את משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי על כל אחזקותיו והחברות-הבנות שלו. במסגרת העסקה אמור משרד הפרסום רגב-קויצקי, שבשליטת באומן, להפוך לליאו ברנט; בעוד באומן-בר-ריבנאי יישאר תחת סאצ'י אנד סאצ'י.

עוד נודע כי פובליסיס מתעתדת להפעיל בארץ חברת מדיה נוספת לצד זניט מדיה, כפי שהיא עושה בשווקים אחרים בעולם. חברה זאת אמורה לקלוט, בין היתר, את תקציבי הפרסום של משרד הפרסום גלר-נסיס (אף הוא תחת פובליסיס), המתנהלים כיום במדיה קום.

נראה כי בפובליסיס הפנימו את הלקח מרכישות קודמות שלהם ודאגו להתנות את העסקה בהישארותם למשך מספר שנים של יורם באומן (מבעלי המשרד) ויוסי לובטון (המנכ"ל) שהובילו את המשרד להצלחה בשנים האחרונות. לכן, במסגרת העסקה יחזיק באומן ב-7% ממניות כלל קבוצת פובליסיס בארץ (החברה פועלת מזה כשנתיים כחברת אחזקות), ויוסי לובטון הוחתם על חוזה למספר שנים.

ניסיונות למקסום הכוח בישראל

פובליסיס היא אחת מקבוצות הפרסום הגדולות והמשמעותיות בעולם, אך בישראל היא נחלה שורת כישלונות, כשמשרדי הפרסום שהימרה עליהם ורכשה בהם מניות נקלעו למשברים לא פשוטים.

הראשון היה אריאלי, אחד ממותגי הפרסום החזקים בישראל, שהלך ודעך עם השנים. שנים לאחר מכן נרכשו מניות בגלר-נסיס, אך המשרד הלך מאז וקטן. גם חברת האינטראקטיב אידיאולוג'יק, שבה נרכשו מניות, ידעה ימים טובים יותר.

פעמיים כבר כמעט גובשה עסקה מול באומן-בר-ריבנאי, ופעמיים היא התפוצצה - באומן נחשב למשרד יקר, ובפובליסיס לא מיהרו להכניס את היד לכיס. במקום זאת בחרו בפובליסיס לרכוש מניות בגלר-נסיס וקיוו שמשם אולי תבוא התשובה. פובליסיס בשלב זה אמנם הייתה פרושה במספר לא מבוטל של עסקים בישראל, אך עובדה זאת לא הביאה להגברת ומקסום כוחה.

לפני כשנתיים, ובאישור הממונה על ההגבלים, הוקמה פובליסיס גרופ ישראל: חברת אחזקות שמהווה גוף אחד מבחינת מבנה המניות של כל החברות המרכיבות אותו. יאיר גלר ומשה נסיס מונו ליו"ר משותף של הקבוצה (המהלך כלל מיזוג אריאלי לתוך גלר-נסיס). גם מהלך זה לא העלה את הקבוצה על הפסים המקווים, וכך נשלף שוב הניסיון לרכוש את באומן.

לאחר מפח-הנפש האחרון, כשהמשא-ומתן עם פובליסיס ב-2004 לא צלח, הוחלט בבאומן-בר-ריבנאי לבנות קבוצה עם מספר ראשים. המשרד עשה מספר השקעות ורכש מניות במספר משרדים, למשל אזימוט (50%), רגב-קויצקי (60%), פרסום פלד (שמוזג בהמשך לתוך רגב-קויצקי), משרד הפרסום אקספרט (50%) ואחוזים נוספים במשרד ערמוני-בייטס.

במשרד הממונה על ההגבלים העסקיים אישרו כי התקבלה בקשה לאישור העסקה.