גד פרץהסלולר וה-WiFi ישלבו ידיים

מחקר של חברת סיסקו מגלה כי עד 2016 תגדל כמות הדאטה העוברת ברשתות הסלולר פי 18 * במקביל, יותר ויותר מכשירים תומכים באינטרנט אלחוטי * המודל הסלולרי העתידי צריך ללמוד לחבר את שתי הטכנולוגיות

1. סלולרי לכל פועל? המציאות, כידוע, עולה על כל דמיון. ב-97 מדינות בעולם יש יותר מכשירי סלולרי מאשר אנשים, והמגמה לא צפויה להיעצר. המכשירים האלה מייצרים כמויות עצומות של מידע שגדל בקצב בלתי נתפס. חברת סיסקו, שמנהל ג'ון צ'יימברס, מפרסמת את מדד vni (the visual networking index) שמשקף את המגמה הזו. על-פי ההערכות של סיסקו, היקף התעבורה הסלולרית יגדל פי 18 מ-2011 ועד 2016, ויגיע לנפח של 10.8 אקסביט בחודש. אקסביט הוא 10 בחזקת 18. המחקר של סיסקו, שפורסם בתערוכת הסלולר בברצלונה (Mwc), מחזק את המגמה ששטפה את התערוכה ואת כל היצרנים הגדולים. כמויות כאלה של מידע הופכות את השילוב בין רשתות WiFi לרשתות סלולר לכורח המציאות.

מפעילי הסלולר נאבקים כדי לספק ללקוחות חווית גלישה טובה במחיר שפוי. סיסקו הציגה שורה של שינויים מהותיים בשוק שיציבו בפני התעשייה אתגרים לא פשוטים. בין השאר, בגידול מסיבי במספר המכשירים שתומכים ב-WiFi.

כמעט כל המכשירים הניידים, סמארטפונים, טאבלטים, מצלמות, קונסולות מחשב, כוללים תמיכה ב-WiFi. להערכת סיסקו, חצי מהכמות המידע החדשה תועבר דרך WiFi. מדד ה-vni קובע שהסלולר יתפוס 8% בלבד מתעבורת ה-IP עד 2015, בעוד ה-WiFi יתפוס קרוב למחצית.

נתון אחר מדבר על גידול מרשים במספר נקודות הגישה שמאפשרות חיבור דרך WiFi. ברמה הגלובלית מדובר על קרוב לרבע מיליארד בתים וב-4 מיליון נקודות גישה ציבוריות שעושים שימוש בטכנולוגיה הזו. והנה נתון נוסף שמשפיע על תעבורת הנתונים: מספר נקודות ה-WiFi שמאפשרות לציבור הרחב להשתמש בהן בחינם נמצא במגמת זינוק. יותר מ-55% מנקודות הגישה הציבוריות היו פתוחות לקהל בשנת 2010. חברות הטלקום בעולם מצאו פתרון יצירתי לגודש: הן מציעות ללקוחות שלהן לפתוח את הרשת שלהם (לטובת לקוחות של אותה חברה), ובתמורה לקבל סבסוד של הראוטר.

למעשה, ה-WiFi משמשת את המפעילים כדי להוריד עומס מהרשת הסלולרית. באופן טבעי, הטכנולוגיה הזו נלקחת בחשבון כאשר חברות התקשורת מתכננות רשתות עתידיות. להערכת סיסקו, מדובר למעשה ברשת תקשורת נוספת שמחברת בין התשתית הנייחת לתשתית הניידת.

כללי משחק חדשים

סיסקו מצביעה על מגוון סיבות שמחזקות ומבססות את הנוכחות של רשתות WiFi. לפי מחקרים שונים, 80% מזמן החיבור לאינטרנט מתבצע מתוך בתים, משרדים או מבנים שבהם יש (או שניתן להתקין) תשתית מתאימה.

סיבה נוספת היא, שרוב צריכת האינטרנט הסלולרי מתבצעת דווקא כאשר אנחנו נייחים ולא ניידים. המחקר של סיסקו מצביע כל כך ששני שלישים מהפעולות שמבוצעות דרך הסלולר, מתרחשות במצב נייח. מדובר בין השאר על שליחה וקבלה של אימיילים, גלישה ברשת ומשחקים. גם שיחות וידיאו מתבצעות בדרך כלל במצב נייח.

כאשר בוחנים את המגמות העתידיות, חשוב לבדוק גם את האמצעים שדרכם מתבצעת הגלישה. במקרה הזה המסקנה ברורה: התקן נייח צורך יותר דאטה, הרבה יותר. סמארטפון, למשל, צורך פי 24 יותר נתונים מטלפון רגיל. היחס הזה הולך וגדל. טאבלט צורך פי 122 דאטה בהשוואה לטלפון "טיפש", והפער ביחס ללפטופ הוא כבר פי 515. החדשות הטובות הן שטאבלטים ומחשבים ניידים תומכים ב-WiFi, ולכן רוב השימוש בהם נעשה במצב נייח, שזולל פחות משאבים מרשתות הסלולר. טכנולוגיות חדשות סובלות לעיתים מקשיי קליטה. זה אינו המקרה. כשליש מהמשתמשים בארה"ב כבר רגילים להשתמש ב-WiFi על-מנת לצרוך דאטה, כך שאין להם צורך להתרגל אל הטכנולוגיה.

אי אפשר להתעלם כמובן מסוגיית המחיר. הטכנולוגיה האמורה זולה יותר בהשוואה להקמת אנטנות סלולריות, היא מצמצמת את הצורך בהשקעות ומשפרת את הביצועים. בשורה התחתונה, הטכנולוגיה מאפשרת להרוויח כסף, אם בוחרים באסטרטגיית מחיר נבונה.

כל העובדות שהוצגו כאן מחייבות את המפעילים הסלולריים להיערך בהתאם למציאות חדשה ולהרהר מחדש ביחס למודל העסקי שלהם. המפעילים במזרח הרחוק כבר הפנימו את כללי המשחק החדשים. בינתיים אין תחרות אפקטיבית לשילוב בין WiFi לבין הרשתות הסלולריות.

2. חזקה עלינו להאמין שהסדר ניגוד העניינים שיש לשר התקשורת כחלון בכל הקשור לסוגיות הקשורות לטיפול בהוט, נעשה כדת וכדין. המשפטנים שטפלו בהסדר עשו את עבודתם נאמנה וכחלון עצמו מקפיד למלא אחריו ככתבו וכלשונו.

תזכורת: עמליה זרקא, אחותו של שר התקשורת, היא סמנכ"לית משאבי האנוש ב-HOT. בעקבות זאת גובש הסדר ניגוד עניינים שמגביל, בצורה מינורית, את ההחלטות שכחלון יכול לקבל ביחס לחברה. לאחרונה חשפנו ב"גלובס" שכחלון החליט לא לעסוק במיזוג התפעולי, שהוא עצמו עומד לאשר, בין הוט לבין מירס. מאחר שהמיזוג ישפיע גם על כוח האדם בחברות. ההחלטה הזו לא ברורה. מצד אחד כחלון מדיר את עצמו מסוגיית כוח האדם של מירס כדי להימנע מפתחון פה בקרב מקטרגים שונים. מצד שני, הוא מטפל בנושאי הליבה של החברה, שמשפיעים על מצבה של הוט הרבה יותר מהנושאים שבהם הוא בוחר שלא להתערב. אם כחלון באמת רוצה להתרחק מהוט, הוא מוזמן לא לטפל ברישיון של הוט-נט, או לא לעסוק בסוגיות דרמטיות שנובעות מההחלטה של הוט לרכוש את מירס. העובדה שכחלון מתחמק רק מההיבטים שנוגעים בכוח האדם, משדרת מסר בעייתי בנוגע לכל הסדר ניגוד העניינים.

הסדר ניגוד העניינים של סמנכ"ל ספקטרום, למשל, שהגיע ממוטורולה, אוסר עליו להתקרב במקל למוטורולה במשך שנתיים. הסדר אחר, בין סמנכ"ל הכלכלה החדש, הרן לבאות, ששימש כסמנכ"ל רגולציה באקספון, יימנע מעיסוק בחברה לשנה לפחות. לא חסרות דוגמאות. בקיצור, מדובר בהסדר שלא סוגר את כל הפינות.

הדיבור
 הדיבור