הוכרזה הזוכה במכרז אשלים: חברת Ashalim Sun PV

מדובר במכרז להקמה והפעלה של תחנת הכוח, בהספק של 30 מגה-וואט ■ הזוכה בבעלותן של החברות כלל סאן, סאן אדיסון ישראל וסאן אדיסון ארה"ב, הציעה מחיר של 53.65 אגורות בלבד, לקילו-ואט שעה

ועדת המכרזים הבין משרדית במשרד האוצר, בראשות סגן בכיר לחשבת הכללית, גיל שבתאי, בחרה היום בחברת Ashalim Sun PV כזוכה במכרז תחנת הכוח בטכנולוגיה פוטו-וולטאית באזור אשלים שבנגב. מדובר על מכרז BOT לתכנון, מימון, הקמה והפעלה של תחנת הכוח, בהספק של 30 מגה-וואט.

הזוכה- חברת Ashalim Sun PV המורכבת מחברת SE-SIC Ashalim בבעלותן של החברות כלל סאן, סאן אדיסון ישראל וסאן אדיסון ארה"ב, הציעה מחיר של 53.65 אגורות בלבד, לקילו-ואט שעה. המחיר הריאלי בשקלול ההצמדה עומד על 50.7 אגורות לקילו-ואט שעה.

תחנת הכוח, הצפויה להתחיל לפעול במהלך המחצית הראשונה של שנת 2015, מתוכננת להיות מהגדולות מסוגה בעולם. תחנה זו תתווסף לשתי תחנות כוח תרמו-סולאריות אשר יוקמו בסמוך לה, בהספק מותקן של 110 מגה-וואט כל אחת. יחדיו, יספקו התחנות כ- 2% מסך ייצור החשמל במשק. 3 התחנות יהוו אבן דרך משמעותית לקראת עמידה ביעד הממשלה, על פיו עד לשנת 2020 10% מהחשמל במשק הישראלי ייוצר ממקורות אנרגיה מתחדשים.

הזוכה במכרז נבחרה מתוך 4 הצעות שהוגשו על ידי חברות העוסקות בתחום האנרגיה הסולארית בארץ ובעולם. 3 הקבוצות הנוספות אשר הגישו הצעתן במכרז הןEnxco Ashalim בבעלות קונצרן EDF, Eshel Israel Sun Energy בבעלות חברת שיכון ובינוי ו- Super Solar Ashalim בבעלות חברת גרנית הכרמל.

התחייבה להקים תחנת כוח תוך 28 חודשים

תחנת הכוח תוקם במודל ה-BOT, במסגרתו מתחייב הזכיין לתכנן, להקים ולתפעל את התחנה במשך תקופה כוללת של 27 שנים, אשר בסופן יעבור המתקן לבעלות המדינה. חברת Ashalim Sun PV התחייבה להקים את תחנת הכוח בתוך תקופה של 28 חודשים לכל היותר.

החשבת הכללית במשרד האוצר, עו"ד ורו"ח מיכל עבאדי-בויאנג'ו, בירכה את הוועדה על עבודתה המקצועית ואמרה "עבודתה המאומצת של ועדת המכרזים לקידומו של המכרז להקמת תחנת הכוח הפוטו-וולטאית, מתבססת על הידע המקצועי הקיים באגף החשב הכללי ועל שיתוף פעולה עם משרד האנרגיה והמים והרשות לשירותים ציבוריים- חשמל. המחיר שהושג במכרז, לצד הרמה הגבוהה של תחנת הכוח המתוכננת, מוכיחים שוב את יעילותם של שיתופי הפעולה בין המגזר הציבורי למגזר הפרטי בהקמתם של פרויקטי תשתית מורכבים, במודל ה-BOT. תחנת הכוח הפוטו-וולטאית באשלים תקדם את ישראל צעד נוסף לשימוש יעיל במשאביה הטבעיים לטובת הפקת אנרגיה נקייה, הפחתת התלות בדלקים פוסיליים, וכן תתרום לקידומה של התעשייה הסולארית המקומית."

ועדת המכרזים הבין משרדית להקמת תחנות כוח סולאריות מורכבת מנציגי משרד האוצר, משרד האנרגיה והמים, והרשות לשירותים ציבוריים-חשמל, ומרוכזת על ידי אגף הפרויקטים בחברת 'ענבל'. המכרז לווה משפטית על ידי עו"ד אלדר דוכן, סגן בכיר ליועץ המשפטי במשרד האוצר. וועדת המכרזים מוציאה לפועל את החלטת הממשלה 3338 מיום 27.3.2008 המורה על הקמת תחנות כוח סולאריות בטכנולוגיות תרמית ופוטו-וולטאית במתחם אשלים שבנגב, בהיקף כולל של כ-250 מגה-וואט מותקן.