ה"וול סטריט ג'ורנל": ה'פד' ירכוש אג"ח ב"שיטה חדשה"

ה"ג'ורנל" חושף: הפדרל ריזרב שוקל להשיק תוכנית רכישות שלישית ■ במסגרתה, ידפיס כסף לרכישות אג"ח מגובות-משכנתאות, ואת הכסף עצמו ילווה בחזרה בתמורה לריבית נמוכה

בכירי הפדרל ריזרב שוקלים להשיק תוכנית הרחבה כמותית שלישית מסוג חדש, תוך שהם נפנים להתייחס במסגרתה גם לחששות מהמשקיעים מהאצת האינפלציה בארה"ב לאור סבב רכישות נוסף - כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל".

במסגרת ההצעה החדשה ששוקל ה'פד', הבנק עשוי להדפיס כסף ולרכוש באמצעותו משכנתאות ארוכות-טווח או לחלופין אג"ח ממשלתיות מגובות-משכנתאות. אולם, את הכסף שיעניק ה'פד' לגופים השונים בתמורה לנכסים שירכוש - הוא ילווה בחזרה בעצמו לתקופת זמן קצרה, ויעניק בעבורו ריבית נמוכה.

מטרת הפדרל ריזרב במהלך, כך מדווח ה"ג'ורנל", היא לצמצם את החשש מהתפרצות אינפלציונית נוספת בעקבות תוכנית הרחבה כמותית נוספת - חשש שמתגבר בקרב כלכלנים, לאור האפקט שיצרו תוכניות רכישות האג"ח שהשיק ה'פד' בשנים 2009 ו-2010(בשנים אלו רכש ה'פד' אג"ח בהיקף של יותר מ-2.3 טריליון דולר בסך-הכל).

עד כה, ציפו כלכלנים כי הבנק המרכזי בארה"ב יכריז בחודשים הקרובים על תוכנית רכישות שלישית של אג"ח מגובות-משכנתאות, ללא "טוויסט" מיוחד, בהיקף של לפחות 500 מיליארד דולר. מטרת התוכנית, כידוע, היא ללחוץ את הריביות על המשכנתאות בארה"ב כלפי מטה, במטרה לאושש מעט את שוק הנדל"ן במדינה, שלא מצליח להתרומם מאז משבר הסאב-פריים ב-2008.

בכירים רבים ב'פד', ביניהם יו"ר הבנק בן ברננקי כמו גם סגניתו, זנט יילן, התבטאו בחודשים האחרונים בדבר האפשרות להשיק תוכנית רכישות אג"ח - וזאת בכדי להמריץ את הכלכלה.

בינתיים, ה'פד' משיק הלכה למעשה תוכנית נפרדת, "אופריישן טוויסט", במסגרתה רוכש ה'פד' אג"ח ממשלתיות ארוכות-טווח, תוך שהוא מוכר אג"ח ממשלתיות קצרות-טווח (מבלי לפגוע בתמהיל המאזן שלו) בהיקף של 400 מיליארד דולר - וזאת, גם כן, בכדי ללחוץ את הריביות על הלוואות ארוכות-טווח במשק האמריקני כלפי מטה. התוכנית צפויה להסתיים ביוני 2012.

"הסיפור של ה'פד' היה הדבר המרגש ביותר אתמול", אמר דניאל גרינהאוס, אסטרטג השקעות ב-BTIG. "אני חושב שנקודת המוצא של השווקים הייתה שהבנק המרכזי לא ישיק תוכנית רכישות נוספת בגלל שהכלכלה משתפרת. אבל נראה שהנושא עדיין על השולחן".