פרשת "האח הגדול": קשת מאיימת בתביעה נגד "ידיעות"

מוקד המהומה: כתבה שתתפרסם מחר ב"ידיעות" ובה טענות על חלוקת כדורים פסיכיאטריים בתוכנית הריאליטי ■ "ידיעות אחרונות": "הספין של קשת הוא התחמקות מהתמודדות עם הממצאים הקשים שעולים מהתחקיר"

העימות המתמשך בין קבוצת "ידיעות אחרונות" לזכיינית ערוץ 2 קשת עושה את דרכו אל בית המשפט. הזכיינית שלחה היום (ה') מטעם עורכי דינה אל מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס, והעורך הראשי, רון ירון, מכתב ובו איום בתביעה על לשון הרע. זאת, על רקע הפרסומים בימים האחרונים, המקדימים פרסום כתבה במוסף "7 לילות" ועוסקים בטענות של מתמודד "האח הגדול" בעבר, עו"ד סער שינפיין, לפיהן הפסיכיאטר שליווה את התוכנית, ד"ר אילן רבינוביץ', השפיע על התנהלותו באמצעות כדורים פסיכיאטריים.

על-פי הכתבה, בעונה שבה השתתף שינפיין לפחות 5 מתמודדים נוספים קיבלו תרופות דומות.

מכתבה של קשת מאזכר את כותרת הקדימון שהתפרסמה ב"ידיעות אחרונות", בה נכתב: "'האח הגדול' חילק לנו כדורים פסיכיאטריים". "אמירה זו מציגה את קשת כמי שהיא עצמה חילקה כדורים פסיכיאטריים למספר משתתפים בתוכנית, ולא שרופא מוסמך עשה כן, ולא רק זאת אלא שהדברים נעשו משיקולי תוכן ולא משיקולים רפואיים", נכתב במכתב. "דברים אלה מהווים פרסום לשון הרע, משום שקשת מוצגת כפורעת חוק המחלקת תרופות מרשם פסיכיאטריות משיקולים רפואיים".

על-פי המכתב, "תרופות שניתנו למשתתפים, ככל שניתנו, ניתנו על-ידי ד"ר רבינוביץ' בהתאם לשיקול-דעתו הבלעדי, לסמכותו הרפואית וללא כל מעורבות של הפקת התוכנית".

הזכיינית דורשת לפרסם התנצלות בולטת על הדברים ולא לחזור עליהם.

עוינות הדדית

מעבר לפרשה שפרטיה יתפרסמו ביום שישי הקרוב, נדמה כי היחסים המתוחים בין שתי קבוצות התקשורת מגיעים לשיא חדש. זה מספר שנים שקשת ו"ידיעות אחרונות" מתנהלות בעוינות הדדית, כאשר בעיתון הנפוץ ובשלוחותיו מקפידים שלא לסקר את התוכניות השונות של הזכיינית המצליחה ולפרסם כתבות תחקיר לא מחמיאות על טאלנטים של החברה, ובעיקר ביקורות שליליות על תכניה.

ערוץ 24 השייך לקשת אינו מסוקר כלל באתר האינטרנט ynet ואף לא במגזין "פנאי פלוס". בקשת שילבו ידיים בעבר עם מתחרהו של "ידיעות אחרונות", "ישראל היום", בפעילות מסחרית.

תלונה של קשת למועצת העיתונות נגד "ידיעות אחרונות" הובילה לגישור, אך הוא כשל. באחרונה אף הקימו באתר mako של הזכיינית ערוץ מגזיני חדש בשם "M", וההערכות היו כי מדובר בניסיון להציב אלטרנטיבה ל"ידיעות".

למרות שיתוף-פעולה תוכני הדוק במהלך השנים, לפני שנתיים נתגלעה המחלוקת לאור התחושה ב"ידיעות" כי קשת הפכה לגוף מתחרה לכל דבר, בעיקר בזירה האינטרנטית שבין mako ל-ynet. התחרות בין שני הגופים היא חלק מהנוף המשתנה בעולם התקשורת הישראלי ומהמלחמה הכללית על תשומת-הלב של כל עין קוראת או צופה.

מ"ידיעות אחרונות" נמסר בתגובה: "אנחנו משוכנעים כי כל מי שיקרא את התחקיר המלא בסוף השבוע יוכל לשפוט בעצמו אם מדובר בכתבה שחובה היה לפרסמה או לא. הספין של קשת, שלפיו אין חשיבות למה שמתפרסם אלא רק להיכן הוא מתפרסם, הוא התחמקות מהתמודדות עם הממצאים הקשים שעולים מהתחקיר".

ב"ידיעות" חזרו על דבריו של פרופסור אבינועם רכס, יו"ר הלשכה האתית של ההסתדרות הרפואית, שאמר כי "אין ספק שהתוכנית פסולה לחלוטין מבחינה חברתית, מפני ש'טוחנים' נפשית את האנשים שמשתתפים בה".