רו"ח גד סומך "תפר" את מכירת מגדל לשלמה אליהו

ל"גלובס" נודע כי רו"ח גד סומך, המקורב לשלמה אליהו, שימש "יועץ-על" לשני הצדדים בעסקה ■ דוברו של אליהו: "לא היו דברים מעולם"

מילים רבות נכתבו בשבוע האחרון על עסקת הרכישה של שלמה אליהו את חברת הביטוח מגדל מקבוצת הביטוח האיטלקית ג'נרלי, וכעת נודע ל"גלובס" כי האיש שלמעשה תפר את עסקת הענק הוא רו"ח גד סומך.

הייעוץ המשפטי במשא-ומתן ניתן לאליהו על-ידי עו"ד שירי שחם ממשרד יגאל ארנון ושות'. את ג'נרלי ייצגו פירמת הענק הבריטית פרשפילד ומשרד הבוטיק הישראלי אפשטיין-רוזנבלום-מעוז-ERM, שעובד באופן שוטף עם פרשפילד על נושאים הקשורים בישראל.

פותר משברים

סומך, המקורב לאליהו וייעץ גם לג'נרלי בעבר, שימש כיועץ בכיר של שני הצדדים בזמן המשא-ומתן ואף פתר חלק מהמחלוקות שהתגלעו במהלכו. למעשה, הוא זה שהביא למימוש העסקה, שבמסגרתה ישלם אליהו לג'נרלי כ-4.18 מיליארד שקל, בתמורה ל-69.1% ממניות מגדל, ויוותר על חלומו ארוך-השנים לשלוט בבנק לאומי.

סומך, כך נודע ל"גלובס", פעל במהלך העסקה כמעין "יועץ-על" של שני הצדדים, במיוחד כאשר המשא-ומתן הסתבך או שעלה על שרטון.

"אפשר להגיד שסומך הוא זה שתפר את העסקה לגמרי. הוא מאוד מקובל על אליהו ומאוד מקובל על האנשים הבכירים בג'נרלי ועשה עבורם עבודות בעבר במסגרת המשרד", סיפר ל"גלובס" אחד האנשים המצויים במשא-ומתן בין הצדדים, שהתנהל במשך יותר מחודשיים בחשאיות רבה. אותו גורם ציין כי ללא סומך, העסקה הזאת לא הייתה באה לעולם.

לפי אותו גורם, במהלך המשא-ומתן על העסקה הגיעו הצדדים למתווה ראשוני שלפיו העסקה תתבצע בשני תשלומים - חצי מהסכום במזומן והשאר בסוף 2013. ואולם בהמשך המשא-ומתן התפוצץ, לאחר שג'נרלי ביקשה תשלום במזומן בלבד.

בנקודת משבר זו, כמו גם במקרים אחרים של חילוקי דעות, הפעיל סומך את כובד משקלו המקצועי וסייע ביצירת פתרון יצירתי שהביא לבסוף לסגירת העסקה בהצלחה. לפי המתווה החדש שפתר את הקונפליקט, אליהו יעביר לנאמנות 15% מהיקף העסקה (630 מיליון שקל), ואת היתרה הוא צפוי להעביר בתוך 3 חודשים מרגע קבלת האישור של המפקח על הבנקים והממונה על שוק ההון והביטוח.

וכמה כסף, אם בכלל, קיבל רו"ח סומך תמורת הסיוע שלו בהוצאת העסקה לפועל? התשובה לשאלה הזאת מצויה אצל 3 אנשים בלבד: שלמה אליהו, מנכ"ל ג'נרלי סרג'יו בלבינוט, וגד סומך עצמו.

גד סומך סירב להגיב לדברים. מדוברו של שלמה אליהו נמסר: "לא היו דברים מעולם".

רקע: גד סומך - האיש שמתרחק מתקשורת כמו מאש

בשבוע שעבר חשפו סטלה קורין-ליבר ועירן פאר ב"גלובס" כי על-פי דוח קרן המטבע הבינלאומי, שעומד להתפרסם בקרוב, לפירמת רואי החשבון KPMG סומך-חייקין, שגד סומך עומד בראשה, יש "כמעט מונופול" בתחום ביקורת הבנקים בישראל.

על-פי טיוטת הדוח שהגיעה לידי "גלובס", החברה משמשת רואה חשבון מבקר ב-4 מ-5 הבנקים הגדולים-בינוניים בישראל, ולמעשה סומך מבקר את כל הבנקים למעט בנק מזרחי-טפחות.

בטיוטת הדוח מותחים אנשי קרן המטבע ביקורת על התופעה וכותבים, בין היתר, כי חסר "זוג עיניים נוסף", מלבד משרדו של סומך, לביקורת הבנקים.

טיוטת הדוח היא "תפוח אדמה לוהט" שהונח לפתחם של המפקח על הבנקים, דודו זקן; מנהל רשות ניירות ערך, שמואל האוזר; והממונה על שוק ההון, עודד שריג.

על-פי הערכות, הביקורת שמועברת במסגרת דוח קרן המטבע הבינלאומי על ה"כמעט מונופול" של משרד סומך-חייקין צפויה להביא לשינוי דרמטי במערך ראיית החשבון והביקורת בבנקים בחודשים הקרובים.

"מה שסומך אומר - ככה זה!"

סומך, שמקפיד להתרחק מהתקשורת כמו מאש ("אף פעם לא אתחרט על דברים שלא אמרתי", אמר פעם), נחשב אחד האנשים הכי מקושרים ומחוברים בכלכלה הישראלית. הוא לא רק מבקרם של הבנקים הגדולים אלא גם יועצם ואיש אמונם של אנשי העסקים הבולטים ביותר בארץ, והוא קשור לבכירי המשק ומעורב בכל עסקה גדולה כמעט.

מעורבותו בעסקת אליהו-ג'נרלי, אם כן, אינה מפתיעה. מספרים שלפני כמה שנים ישב רואה חשבון ותיק במשרדו של עו"ד רם כספי והשיב לו על שאלה בתחום המיסוי. לפתע עצר אותו כספי באמצע המשפט ואמר לו בפסקנות: "אם יש בעיה, אני מיד מטלפן לגד סומך. מה שסומך אומר - ככה זה!". מול עיניו המשתאות של רואה החשבון המייצג אותו, טילפן כספי לרו"ח גד סומך, קיבל תשובה לבעיה וסגר עניין.

הסיפור הזה אינו חריג. רואה החשבון הוותיק נחשב אוטוריטה בתחום בעיני רבים מבכירי המשק, וגם הרשויות נותנות בו אמון. במשרדי עורכי דין המתמחים בעסקים מספרים כי בחוזים שבהם נדרשת החלטה מכרעת בתחומים חשבונאיים והערכות שווי, אפילו צדדים שאינם מכירים את סומך באופן אישי מוכנים למנותו כפוסק.

רו"ח סומך הוא ידידם ויועצם של רבים מבכירי המשק הישראלי. לקוחותיו - ובהם שרי אריסון, עידן עופר, משפחת שטראוס, צדיק בינו, גליה מאור, נוחי דנקנר, ארנון מוזס, עמוס שוקן וזהבית כהן - רואים בו איש סוד נאמן וסומכים עליו "בעיניים עצומות". כך עשה גם שלמה אליהו כשביקש לרכוש את חברת מגדל מג'נרלי.