שמחון: "די לדמגוגיה - אין סיבה למס של 22% על הקוטג'"

שר התמ"ת אמר את הדברים בכנס התמ"ת לרגל יום הצרכן ■ מנכ"ל התמ"ת, שרון קדמי: "ועדת המזון תמליץ על צעדים אגרסיביים שצפויים לפגוע בחברות הגדולות"

"זה לא סביר שהמע"מ והמיסוי על המזון ימשיך להרקיע שחקים. אני פונה לראש הממשלה ולשר האוצר ואומר 'די לדמגוגיה'. אין סיבה שהממשלה תגבה 22% על הקוטג', אין לה שום חלק בהליך הייצור של המוצר" - כך אמר היום (ה') שר התמ"ת שלום שמחון בכנס הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן שמקיים משרד התמ"ת לרגל יום הצרכן הבינלאומי.

שמחון קורא לממשלה להפחית המע"מ על מוצרי מזון ל-8% ולצמצם את עודף שטחי המדף בישראל. "לפני מספר חודשים הקמנו את ועדת המזון (ועדת קדמי) ובמקביל הנחנו עסקת חבילה להפחתת מחירי מוצרי המזון בכל שרשרת הערך. ללא עסקת חבילה במסגרתה כל חוליה נותנת את חלקה - לא תהיה הוזלה. זה כולל את כל מי שמרוויח, לרבות הממשלה", אמר.

לדברי שמחון, "לא רק החקלאים אחראים על יוקר מוצרי החלב, אלא גם התעשיינים והרשתות וגם הממשלה. הממשלה צריכה להבין ש-16% מע"מ זה מיסוי גבוה מאוד שאינו קיים במדינות אחרות. אין סיבה שבנוסף למע"מ, המדינה תגבה מסים שונים ומשונים על אותו קוטג' - היא צריכה לשנות את הכללים. אין סיבה שאמא תקנה חבילת נקניק ב-37 שקל, ומתוכם 12 שקל תגבה הממשלה. זה אומר שהחוליות האחרות לא נותנות את חלקן, וזה מגיע לכיס של הצרכן".

השר אמר עוד כי ייתכן שיש להקים ועדה מיוחדת שתגדיר מי יכול להקים רשת שיווק והיכן, כדי לצמצם את עודף שטחי המדף, שעלותם מתגלגלת על הצרכן.

שמחון פנה למנכ"ל התמ"ת, שרון קדמי, שנכח גם הוא בכנס, ואמר כי יש להניח שני נושאים אלה על שולחנה של ועדת המזון בראשותו של קדמי.

קדמי ציין כי המלצות ועדת המזון, אשר יוגשו בשבועות הקרובים, יכללו המלצות ובהן נקיטת צעדים אגרסיביים שצפויים לפגוע בחברות הגדולות. לדבריו, "בלי התייצבות של הכנסת - וועדות הכספים והכלכלה בפרט - מאחורי המלצות אלה, לא נצליח להביא בשורה לצרכנים".

מתנועת "ישראל יקרה לנו" נמסר בתגובה לדברי שמחון, כי "המע"מ על מזון צריך לרדת לא רק ל-8%, אלא לחלוטין - וזאת כדי להביא לכך שלממשלה יפסיק להיות אינטרס בהמשך עליית מחירי המזון. אין שום סיבה שאזרחי ישראל, אשר משלמים מסים על הכנסתם, ייאלצו לשלם מס נוסף על הדלק האנושי: המזון. על ממשלת ישראל להפסיק לממן את עצמה על גב האזרחים ולמצוא דרכים כדי למסות את אלה שהיום מתחמקים מתשלומי מסים.

"המע"מ, הבלו על הדלק, העלאות במחיר החשמל והמים - הם דרכה של הממשלה לחפש את הכסף מתחת לפנס - במקום לשאול את עצמה מדוע אינה מצליחה למסות את הרווחים וההון השחור. ראוי גם שהממשלה תבטיח ותפקח על התחרותיות בין רשתות המזון - כי ללא הגברת התחרותיות הזו יש חשש כי מירב ההוזלה תתגלגל לכיסי רשתות המזון".