וילנאי ומרוז יתנצלו בפני ועידת התביעות של ניצולי השואה

במסגרת פשרה נקבע כי השניים יפצו את הארגון ב-150 אלף שקל בתמורה לביטול תביעת הדיבה שהגיש נגדם בעקבות הסרט "מוסר השילומים - המלחמה נמשכת"

העיתונאים אורלי וילנאי וגיא מרוז וחברת שמיים תוכן והפקות שבבעלות ענני תקשורת יפצו את ועידת התביעות של ניצולי השואה ב-150 אלף שקל, בעקבות שידור הסרט "מוסר השילומים - המלחמה נמשכת", שהוקרן ב-2009 בערוץ 2 על-ידי הזכיינית רשת.

כך הוסכם בהסדר פשרה שאליו הגיעו הצדדים, במסגרת תביעת לשון הרע שהגישה ועידת התביעות נגד וילנאי ומרוז.

עוד הוסכם בהסדר הפשרה, שהובא היום (ב') לאישור בית משפט השלום בירושלים, כי ועידת התביעות תעביר את 150 אלף השקלים לטובת עמותה "עמך", הפועלת לרווחת ניצולי השואה בישראל.

עוד הוסכם בפשרה כיוילנאי ומרוז יפרסמו הודעת התנצלות בפני ועידת התביעות. בהתנצלות מודים וילנאי ומרוז כי סרטם, שעסק בעוול שנגרם לניצולי השואה בישראל בשל אי-העברת כספים המגיעים להם, הציג תמונה חלקית באשר לעבודתה של ועידת התביעות.

בין היתר נאמר בהודעת ההתנצלות: "אנחנו מצרים שבמסגרת מאבקנו לתקן עוול היסטורי ואנושי, ועידת התביעות נפגעה מכך שלא הבאנו את כל התמונה ולא שיקפנו את מלוא הפרטים כפי שהיה צריך להביאם, וזאת מבלי שהתכוונו לתוצאה זו".

עוד נאמר בהתנצלות: "ועידת התביעות, וייתכן שגם ציבור רחב שצפה בסרט, חשו כי הסרט מאשים את ועידת התביעות בהאשמות שונות, חלקן קשות. בעקבות הסרט, ובלהט הוויכוח התקשורתי וההליכים המשפטיים שהתנהלו בין הצדדים, הוטחו האשמות, חלקן אישיות, כלפי ועידת התביעות וכלפי אישים מטעמה, ואנו מצרים על כך".

וילנאי ומרוז הדגישו בהתנצלותם כי הסרט שודר במסגרת מאבקם לתקן עוול היסטורי ואנושי, וכן כי ועידת התביעות "תרמה תרומה מכרעת וחסרת תקדים לסיוע לניצולי שואה, בייצגה את העם היהודי מול ממשלת גרמניה וגופים נוספים".

"סרט מניפולטיבי"

סרטם של וילנאי ומרוז שודר בערב יום השואה ב-2009 בערוץ 2 ובשידורי הלוויין, וזכה עוד טרם שידורו לחשיפה תקשורתית מאסיבית. זאת, בשל סכסוך בין איש העסקים נועם לניר, שהשתתף בהפקת הסרט באמצעות תרומה של 50 אלף דולר, לבין יוצרי הסרט.

בתביעה שהגישה ועידת התביעות לבית משפט השלום בירושלים בספטמבר 2009, באמצעות עורכי הדין אורי קידר ועמרי כבירי, נטען כי הסרט הוא שקרי ומניפולטיבי.

"וילנאי ומרוז חיללו את חובתם העיתונאית כלפי האמת מן המסד ועד הטפחות. מדובר בעלילה דוחה, מעוותת ואנטישמית, שנועדה לקדם את האינטרסים העצמיים של יוצריו באמצעות מסע הרס חסר תקדים", טענה ועדת התביעות - ודרשה מוילנאי ומרוז התנצלות פומבית וכן פיצוי כספי בסך 4 מיליון שקל שיועברו לניצולי השואה בישראל.

וילנאי ומרוז יוצגו בידי עורכי הדין יורם בונן, עודד רביבו ודורון זיואב ממשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות'. ההסכם בין הצדדים הושג בגישור שנערך על-ידי יועץ התקשורת מוטי שרף.