לגהץ מהנייד: סלקום וכאל ישיקו ארנק סלולרי

הפרויקט יתבסס על טכנולוגיה שמאפשרת תשלום ללא מגע כרטיס אשראי הניסיון הקודם של סלקום למיזם סלולרי, "סלקום דיירקט", נכשל לחלוטין

סלקום וכאל יחתמו תוך שבועות ספורים על הסכם לשיתוף פעולה, בפרויקט שיהפוך את מכשיר הסלולר לארנק אלקטרוני. זאת, בהתבסס על טכנולוגיית NFC . כך נודע ל"גלובס". בין הצדדים כבר נחתם הסכם עקרונות, שאמור לעלות לאישור בדירקטוריונים של סלקום ובנק דיסקונט. דוברת סלקום סירבה להגיב. בכאל סירבו להתייחס.

כאל היא חברת כרטיסי האשראי השלישית בגודלה מבחינת מספר כרטיסי אשראי, ונמצאת בבעלות דיסקונט והבינלאומי. לחברה 1.45 מיליון כרטיסי אשראי פעילים, מחזור עסקאות של כ-50 מיליארד שקל בשנה ונתח שוק של 25%. מנכ"ל כאל הוא ישראל דוד.

מנכ"ל סלקום הוא ניר שטרן, שהחליף את עמוס שפירא. לסלקום יותר מ-3 מיליון לקוחות, אך לאור השינויים בשוק הסלולר, החברה מחפשת מקורות הכנסה חדשים. המיזם, שקיומו נחשף ב"גלובס" לפני כמה חודשים, הוגדר אז על ידי בכיר בסלקום כ"מהלך אסטרטגי לטווח ארוך, שיהווה מנוע צמיחה".

זהו אינו הניסיון הראשון של סלקום להיכנס לתחום הפיננסי. כבר בזמנו של שפירא, ספגה סלקום כישלון מהדהד במיזם הכושל "סלקום דיירקט", שירות העברת כספים לחו"ל דרך הטלפון הסלולרי בשיתוף עם סיטיבנק. המיזם, שעליו הוכרז ברעש גדול בקיץ 2010, התגלה כמוצר זניח, הפונה בפועל לאוכלוסיית העובדים הזרים, ואינו רלוונטי למרבית לקוחות החברה. לפני כמה שבועות סגרה אותו סלקום בקול דממה דקה.

שאלות פתוחות

מפרטי מיזם הארנק האלקטרוני שהגיעו לידי "גלובס" עולה, כי סלקום וכאל יקימו מועדון לקוחות על בסיס לקוחות סלקום, ולחבריו יונפקו כרטיסי אשראי של כאל, שיוגדרו על בסיס הטלפון הסלולרי. חברי המועדון יקבלו הטבות והנחות שונות בשיתוף עם רשתות קמעונאיות.

כוונת סלקום היא למנף את המידע (Data Base) שנצבר בחברה על לקוחותיה, על מנת לצרף אותם ולהתאים להם הטבות. כרטיסי האשראי שיונפקו יהיו Contact Less, על בסיס טכנולוגיית NFC שתשולב בתוך הסים של מכשיר הסלולר. זאת, בניגוד לטכנולוגיה שבה מדבקת NFC מודבקת על הטלפון, שבה נערך הפיילוט של ישראכרט עם סופר פארם וארומה ישראל.

מבחינה בנקאית, על מיזם הארנק האלקטרוני לקבל את אישור מנהל הסיכונים הראשי של בנק דיסקונט. זאת, בהתאם לנוהל בנק ישראל לגבי מוצר בנקאי חדש. מעבר לכך, והואיל וסלקום נמנית עם קבוצת אי.די.בי, הבעלים של כלל ביטוח, לא מן הנמנע כי למפקח על הבנקים או לממונה על ההגבלים העסקיים יהיו השגות, או שיירצו להטיל מגבלות על שיתוף הפעולה.

סוגיה נוספת היא שאלת הסבת מערכות קליטת התשלום בבית העסק (POS) לטכנולוגיית NFC - מי יישא בעלות, ומי החברה שתבצע את ההסבה. שתי חברות גדולות פעילות בתחום, וריפון וריטליקס, ועל פי הערכות, החברה שתיבחר לבצע את הפרויקט תהיה וריפון, אם כי עדיין לא התקבלה החלטה סופית.

מהי NFC?

טכנולוגיית Near Field Communication מאפשרת תשלום ללא גיהוץ או מגע של כרטיס האשראי - אלא רק על ידי העברתו מעל נקודת המכירה. לאחר תערוכת הסלולר האחרונה בברצלונה, טכנולוגיה זו הפכה להיות הטכנולוגיה הרשמית לטובת מיזמים מסוג הארנק האלקטרוני. לאחר שייכנס שבב ה-NFC לטלפונים סלולריים, יהפוך הטלפון לכרטיס האשראי, ויאפשר תשלום בנקודות המכירה. כיום, מרבית מערכות קליטת התשלום בבתי העסק (POS) בישראל אינן מותאמות לטכנולוגיה