הותר לפרסום: מוטות דלק מהכור בשורק הוחזרו לאמריקנים

במבצע חשאי, כחלק מצמצום הפעילות הגרעינית בכור הגרעיני המחקרי בשורק, החזירה ישראל לארה"ב לפני שנתיים מוטות דלק גרעיניים שיצאו משימוש

ישראל החזירה לארה"ב מוטות דלק גרעיני ברמת העשרה של 93%, אשר סופקו על ידי האמריקנים לכור הגרעיני בנחל שורק בשנות ה-60' ולאחר שהפכו לחסרי שימוש - כך הותר היום לפרסום. המבצע החשאי של החזרת מוטות הדלק לאמריקנים בוצע לפני כשנתיים, כמחווה של רצון טוב, אך רק היום הותר לפרסום. המשלוח נארז במיכלים אטומים ויצא במכולות מנמל אשדוד לארה"ב.

בשנת 1960 הוקם הכור הגרעיני בנחל שורק בסיוע אמריקני. בשל העובדה שמדובר בכור מחקר, הוא נתון לכל אורך השנים לפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. השבת מוטות הדלק לאמריקנים בוצעה במסגרת יוזמה אמריקנית-רוסית, שמטרתה צמצום הגרעין ברחבי העולם. ישראל הצטרפה ליוזמה, במטרה להפגין נכונות לתרום לפרויקט.

ישראל מצמצמת בשנים האחרונות את פעילות הכור בשורק, כחלק מהאצה של בניית מאיץ חלקיקים אלקטרוני שיחליף את הכור בשורק ונחשב מסוכן הרבה פחות. ייתכן שהוא יחליף את כל הפעילות של הכור בשנת 2018, ונחשב לראשון מסוגו בעולם שמסייע במחקרים בפיזיקה גרעינית וייצור רדיו איזוטופים לרפואה.

ישראל תשתתף בשבוע הבא בפסגת הביטחון הגרעיני בסיאול, בהשתתפות 52 מדינות. יעדי הפסגה - פעילות משותפת למניעת זליגה של חומר גרעיני לגורמי טרור, מודעות לאבטחה ויוזמות בינ"ל לחיזוק הביטחון הגרעיני. זאת, נוכח התגברות החשש מפיגוע טרור גרעיני ברחבי העולם.

את המשלחת הישראלית יוביל השר לענייני מודיעין דן מרידור, ובפסגה לא ישתתפו אירן וקוריאה הצפונית. לקראת הפסגה הזו ביצעה ישראל שורה של פעולות כדי להיות שותפה למהלך הגלובלי, אחד מהם אבטחה של נמלי ים ואוויר מפני הברחות, שת"פ עם סבא"א בנושא הברחות, יישום סטנדרטים בנושא אבטחת מתקני גרעין ומאבק משותף בטרור הרדיולוגי. במסגרת המדיניות, הוחלט גם להשיב את המוטות הבלתי-שמישים בחזרה לארצות הברית.