מבחן דרכים: אאודי 8S - לימוזינה עם טורבינה

אאודי 8S מתאימה מאוד לכל מיליונר צנוע וחולה-הגה, שהדם הזורם בעורקיו טרם הפך לירוק כשטרות שבכיסו, המבקש להימנע מניקור עיני שכניו, אך רוצה להיות ראשון בכל רמזור, ופה-ושם גם לאלף בינה מיני פרחחים שחצנים עם אגזוז גדול

הנה יצירה של פרנק גהרי שאני לא מת עליה. בעצם, אני ממש לא אוהב אותה. דומני שזו הפעם הראשונה שחוטמי מתכרכם כך למראה עבודה של אדריכל-העל הנפלא הזה. גהרי הוזמן לבנות מלון מעל ליקב בן 150 שנה, והתוצאה נראית (לי) כאילו הוא פשוט העמיס על גג היקב את מלוא שאריות המתכת שנותרו במחסניו לאחר בניית מוזיאון גוגנהיים בבילבאו. תפרחת הטיטניום המדובללת הזאת, בגווני ורוד, זהב ומתכת ממורטת, דמתה בעיניי - ויסלח לי האל על יומרתי המחוצפת - לקישוט של עוגת-חתונה מרגרינית בעיצוב הקונדיטור הראשי של אולמי קונדיטון.

המלון ניבט אליי מבעד לשמשתה הקדמית של אאודי 8S החדשה. יצירה שהרבה יותר מוצאת חן בעיניי. היא, אם כבר נתפסנו להשוואה המופרכת הזאת, כל מה שהמלון לא. מאופקת, מדויקת, משכנעת, ואפילו - אף שאולי לא התכוונה לכך - מרגשת.

אנחנו, האאודי ואני, באזור ריוחה שבארץ הבסקים. גן-עדן ידוע לחובבי יין. לא הרחק מכאן נפתח לא מכבר מסלול מרוצים משוכלל, "סירקוויטו דה נבארה" שמו, ומשם אנו שבים עתה, יגעים אך מרוצים (למדי).

לא לגמרי ברור לי מדוע בחרו אנשי אאודי להשיק את 8S דווקא על מסלול מרוצים. זו הרי אינה מתיימרת להיות מכונית ספורט. היא רק רוצה להיות אחותה המהירה, הכוחנית ומרובעת-ההנעה של 8A, לימוזינת הפאר של אאודי. המארחים ביקשו לטעון כי הביאו את העיתונות אל המסלול כדי להוכיח שגם בתנאי מרוץ מגלה 8S חסכנות-דלק מרשימה. נימוק מוזר. הרי על מסלול-מרוצים גם מכונת תפירה תגלה שתיינות לא מרוסנת.

למען האמת, אפילו לא טרחתי לבדוק כמה דלק לגמתי בעודי מתאמץ לחלץ מן המכונית וממני את מיטבנו בגמיאת המסלול. השתדלתי בעיקר ליהנות מהחיים, מן המכונית, ומן האספלט הנפלא.

סנאי בחנות פיצוחים

סיפורה של 8S הוא בעיקר סיפורו של המנוע. זהו 8V חדש לחלוטין, 4 ליטר נפחו, והוא מונשם בעוז על-ידי שני מגדשי טורבו חרוצים. בתמורה, מעניק מנוע זה לבעליו 520 כ"ס ו-65 (חוזר שנית: 65!) קג"מ של מומנט, המסופקים במלוא תחום הסל"ד שבין 1,750 ל-5,500. למען הסולדים מלשון טכנית, בשפת בני-אדם נאמר כך: המנוע הזה "סוחב" בעוז של פיל על סטרואידים, בכל מצב, בכל מהירות, בכל הילוך. רק אידיוט מושלם יצליח להיקלע עמו למחסור בכוח. נניח, בעזרת ניסיון לזנק מעמידה בהילוך שמיני, או לצאת לעקיפה בניוטרל. זה המנוע שיככב - בשינויים מסוימים כדי לשמור על בידול - בכמה וכמה דגמי S של אאודי, לרבות 6RS שאוטו-טו-טו תיוולד, וגם בבנטלי קונטיננטל GT העתידית. וזה, ללא ספק, ייחוס לא מבוטל.

ב-8S היוצאת שכן מנוע 10V (הייחוס שם נבע מהקרבה המשפחתית ללמבורגיני) בן 5.2 ליטרים. זה היה מנוע נטול טורבו שהשתייך למשפחת המנועים הקרויים "מנועי סל"ד גבוה", המעניקים את מיטבם ב... נכון - סל"ד גבוה. נעים לאוזן, מענג חולי-הגה, מגעיש את הדופק, מרעיש את הסביבה, ושותה דלק כמו גמל בתום מסע חוצה-סהרה.

המנוע החדש מוגדש, נדיב בהענקת יכולותיו כבר מרגע ההתנעה, ולכן הרבה יותר חסכוני. ולטעמי, כוח זמין בכל מצב גם הרבה יותר מספק ומרגש מאשר הצורך לטפס עד לסיבובי מנוע היסטריים כדי להגיע אל המנעמים המסתתרים רק שם.

אאודי, נאמנים לסיסמתם "קידמה באמצעות טכנולוגיה", העמיקו עוד יותר את חסכנותו של המנוע הזה, בציידם אותו במערכת "צילינדרים כנדרש". זו מערכת שבמהירויות שיוט סבירות ומטה, מנתקת ארבע מתוך שמונה הבוכנות של המנוע, ועושה את ה-8V ל-4V הרבה יותר חסכוני. מערכת פיקחית של תושבות-מנוע אקטיביות משככת רעידות מיותרות, מערכת ערמומית של השתקה אקטיבית (כזו המצויה באוזניות בולמות-רעש) יוצרת "רעש נגדי" הבולע רעשים מיוחדים, והתוצאה - מנוע חלק כמשי ושקט כעכבר. אך כשדורכים על זנבו של העכבר השקט הזה, מגיח מהמנוע גם הבופאלו המסתתר בו. הוא נוהם נהימות זכריות, מגרגר גרגורים מאיימים, ומחלץ את ה-S מתוך ה-8. האצה מ-0 ל-100 ב-4.2 שניות, ומהירות מרבית שהוגבלה על-ידי היצרן ל-250 קמ"ש. ואם להמשיך בגן-החיות המטאפורי דלעיל, הרי ש-8S אוגרת את מהירותה בזריזות של סנאי בחנות פיצוחים.

מצטנעת בהידור מאופק

כמעט מיותר לומר כי 8S מעוצבת בקפידה מצטנעת ובהידור מאופק. היא לא משוויצה בכוחה, בפארה או ביכולותיה, ובכל זאת לא יטעה בה איש. גם העיטור האדום-שחור-כסוף של מסדר אבירי ה-S צנוע ומאופק כמקובל. רק "גבות" ה-LED בחזית התעקלו קצת מעבר לנחבאות המקובלת אל הכלים. עתה הן זקורות ומפותלות כגבותיו של ישראל אהרוני.

אורכה כמעט 5.15 מטרים, משקלה כמעט שני טון. נתונים נכבדים אלו חשפו את מלוא משמעותם על מסלול המרוצים. גם הגיר בן שמונת ההילוכים, (אוטומטי מקובל) לא נולד למסלולים. 8S ביצעה את המשימה בצייתנות ובמהירות, אך ניכר היה בה שהיא לא נהנית. שני טון הם שני טון, וחמישה מטרים הם חמישה מטרים. מה לעשות.

לעומת-זאת, כשיצאתי אל כבישי ההרים שסביב המסלול, בואכה למלון הנזכר לעיל, נחשף מיטבה של המכונית. לא קל לסחרר משקל שכזה בין עשרות עיקולים רצופים מבלי לחוש כענבל בתוך פעמון, או כמטוטלת שניתקה מצירה. אך מערכת הקוואטרו הנבונה, הגיר - שכאן הוכיח את המעלות הטמונות בנינוחותו ומערך המתלים האקטיביים, הוכיחו ש-8S היא זוללת כבישים משובחת ביותר. מהירה, איתנה, נעימה. גם כשלא מדובר באוטוסטרדות ישרות כסרגל. רק ההגה קצת עיצבן בגלל מיני מערכות אלקטרוניות שהעניקו לו מנת-יתר של מלאכותיות. אבל זו באמת תלונה של מתפנקים.

8S, אם כן, מתאימה מאוד-מאוד לכל מיליונר צנוע וחולה-הגה, שהדם הזורם בעורקיו טרם הפך לירוק כשטרות שבכיסו, שמבקש להימנע מניקור עיני שכניו, אך רוצה להיות ראשון בכל רמזור, ופה-ושם גם לאלף בינה מיני פרחחים שחצנים עם אגזוז גדול. אבל כמה כאלה כבר יש?

הכותב היה אורח אאודי בספרד

אאודי
 אאודי

המתחרות

יגואר XJ-R

תמורת 1.3 מיליון שקל תקבלו את דגם-העל הספורטיבי של XJ, המצויד במנוע V8, שמייצר 510 כ"ס ו-64 קג"מ ומעיף את בת האצולה ל-100 ב-4.9 שניות. תמורת 969 אלף אפשר לרכוש את אותו מנוע בדגם הספורט של האחות הקטנה XF ולקבל ביצועים אפילו מעט יותר נמרצים.

ב.מ.וו M5

בקרוב תגיע לארץ M5, החזקה והמהירה. למנוע טווין-טורבו שלה יש 560 כ"ס והוא מסוגל להאיץ ב-4.4 שניות ל-100 קמ"ש. יש לה בולמי זעזועים נשלטים אלקטרונית ואפשרות לתכנת את התנהגות הגיר, המנוע, השלדה וההיגוי. המחיר צפוי להיות פחות ממיליון שקל.

מרצדס S63AMG

ל-S63AMG, הגרסה הספורטיבית של S קלאס, מנוע בנפח 5.4 ליטר שמייצר 544 כ"ס ו-80 קג"מ, תא נוסעים ייחודי ומתלים ספורטיביים. את המרוץ ל-100 קמ"ש היא משלימה ב-4.5 שניות והיא עדיין מחזירה ממוצע תיאורטי של כ-10 ק"מ לליטר. המחיר? בסביבות 1.2 מיליון שקל.

מרצדס S63AMG
 מרצדס S63AMG