חברת הדלק טן: "בזן נוקטת מדיניות של אפליית מחירים"

טן מאיימת לפנות לערכאות בדרישה לחייב את בזן להפסיק מדיניות של מתן הנחות כמות במחיר הסולר לחברות הדלק הגדולות

חברת הדלק Ten מאיימת לפנות לערכאות בדרישה לחייב את בזן להפסיק מדיניות של מתן הנחות כמות במחיר הסולר לחברות הדלק הגדולות. לאחרונה התברר לטן כי בזן גובה ממנה מחירים גבוהים משמעותית מאלה שהיא גובה מחברות הדלק הגדולות יותר, סונול, דלק ודור אלון. להערכת מנכ"ל טן, דני בן-נר, הפרשי המחירים גורמים לטן נזקים בהיקף מיליוני שקלים בשנה. לדברי בן-נר, "זו מדיניות בלתי חוקית מצד מונופול שמשמעותה אפליית מחירים".

במוקד התלונה נמצאת שאלת חוקיותן של הנחות הכמות שבזן מעניקה ללקוחותיה הגדולים. ביולי 2004 פרסם הממונה על ההגבלים העסקיים דרור שטרום את תנאיו לאישור הפיצול בין בית הזיקוק בחיפה (שנשאר בבעלות בזן) לבית הזיקוק באשדוד (שנרכש על ידי פז). הממונה התיר לבתי הזיקוק להעניק ללקוחותיהם הנחות המבוססות על "חיסכון בעלויות הנובע מגידול הרכישה", אך סייג את ההיתר בכך שההנחות לא כאלה שמטרתן "קיבוע נתח שוק מונופוליסטי או הגדלתו".

"בעל מנופולין"

עו"ד שירי שושן וגנר, המייצגת את טן, טוענת כי הנחות הכמות במעניקה בזן פסולות כי מדובר במדיניות המעניקה יתרון בלתי הוגן לחברות הדלק הגדולות. בטן טוענים כי התנהגות בזן מפרה את האיסור על בעל המונופולין להגביל את התחרות בשוק מכירות הדלקים הקמעונאיות.

מהרשות להגבלים עסקיים נמסר כי "בזן היא בעל מונופולין, ולבעל מונופולין אסור לקבוע תנאי התקשרות שונים לעסקאות דומות. עם זאת, אין בכך כדי למנוע לרוב מאדם לתת הנחות המבוססות על כמות".

Ten, שבשליטת קבוצת פישמן (בעלת השליטה ב"גלובס"), היא חברת הדלק החמישית בגודלה בישראל. המודל העסקי של Ten ושל חברות דלק קטנות נוספות מבוסס על מחירי בנזין וסולר תחרותיים, הנמוכים ממחירי ארבע חברות הדלק הגדולות. מכירות הסולר, המיועד בעיקר למוניות, אוטובוסים ומשאיות, הן כמחצית מחזור המכירות הכולל בתחום הדלקים. מחיר הסולר לצרכן אינו מפוקח, בניגוד למחיר הבנזין. בזן היא מונופול מוכרז בתחום מכירות הדלקים מסוף שנות ה-90.

בזן מכרה את בית הזיקוק שלה באשדוד לקבוצת פז ב-2006, אולם בית הזיקוק של פז אינו מוכר תוצרתו לחברות הדלק האחרות, מלבד פז. באוצר ובממשלה גוברים היום הקולות המודים כי הליך הפרטת בזן נכשל כי יצר מונופול פרטי שהחליף את המונופול הממשלתי. מ"מ מנכ"ל האוצר, דורון כהן, אמר כי הפרטת בתי הזיקוק לא הביאה להגברת התחרות אלא לצמצום התחרות החופשית, כשבית הזיקוק באשדוד שבוי לצרכיה של פז ובפני שאר הגופים לא נותרה בחירה. טן הצטרפה לחברות הדלק דור אלון וסונול שהחליטו לראשונה זה שנים לייבא לישראל בנזין בכמות של 30 אלף טון. ביבוא הבנזין נאלצות חברות הדלק לשלם עבור הוצאות ההובלה הניכרות.

בזן: "בזן לא מתייחסת לנושאים מסחריים של מהלך העסקים השוטף. עם זאת, למרות ששוק הדלקים בישראל פתוח ותחרותי לכולם, הבעיה של שחיקת מרווחי השיווק של חברות הדלק מקורה אינו בבתי הזיקוק, שמרווח הזיקוק שלהם מהווה 1% מסך מחיר הדלק הכולל, אלא בגובה מסי הדלק המצטברים שמהווים יותר מ- 50% מעלותו".