הזמן עובד לרעת אילן בן דב

הבעיה שלו היא שכולם יודעים את חומרת מצבו, וכך מצטמק טווח המיקוח שלו

אילן בן דב תקוע. הוא נלחם בכל החזיתות אבל לא מצליח להתקדם באף אחת. נהפוך הוא - שמונה חודשים אחרי שכדור השלג החל להתגלגל עם הסדר החוב של טאו בשליטתו, הבעיות של בן דב רק הולכות ומתגברות: בטאו הסדר החוב מתקדם בעצלתיים, כשבנק לאומי תוקע מקלות בגלגלים; בפרטנר מתווה המכירה שהציע לא מתרומם, בעוד מצבה העסקי של חברת הסלולר הולך ונהיה בעייתי, והיא שוב לא מחלקת דיבידנדים;

בסאני, באמצעותה שולט בן דב בפרטנר, הוא נדרש לשעבד מניות נוספות של החברה הבת סקיילקס, לאור הירידה בשווין, וכעת כל מניות סקיילקס שבבעלות סאני משועבדות. יש הטוענים כי אם תהיה ירידה נוספת בשווי סקיילקס, עשויה להיווצר לבן דב בעיה עם הפרת תנאי האג"ח של סאני.

לזכותו של בן דב נאמר שהוא ממשיך להילחם ולא מרים ידיים. אבל בניגוד לאופטימיות הקוסמית שהוא מקפיד להפגין, בשיחות פנימיות מקורביו כבר מכירים באפשרות שייאלץ לוותר על השליטה בפרטנר, כדי שיוכל להחזיר את חובותיו ולשמר את שליטתו בסקיילקס.

תיאורטית, הפלונטר בסאני יכול להיפתר אם יצליח בן דב לגייס שותף שירכוש את השליטה בפרטנר, ובסביבתו רומזים על ארבעה גופים שמתעניינים, בהם קרן אייפקס וחיים סבן. האם זה רציני? אייפקס למשל לא יכולה חוקית לקנות יותר מ-10% מפרטנר, בגלל הכללים החדשים של ועדת הריכוזיות; פרטנר מוגדרת על פי כללים אלו כגוף ריאלי משמעותי, ואייפקס לא יכולה לרכוש אותה כל עוד היא מחזיקה בפסגות, שהוא גוף פיננסי משמעותי.

ההימור רק גדל כל הזמן

מעבר לכך, הבעיה העיקרית של בן דב היא שכולם יודעים את חומרת מצבו. כולם רואים באיזה בוץ הוא תקוע, ואת שעון האג"ח מתקתק. כולם מבינים שהזמן פועל לרעתו. כל רבעון שפרטנר לא מחלקת דיבידנדים מקטין את יכולת המיקוח של בן דב ומרע את מצבו. זאת ועוד, בחודשים הקרובים ייכנסו לשוק הסלולר שתי המתחרות החדשות - מירס וגולן טלקום, וכתוצאה הכנסות כל השחקנים הוותיקים ייפגעו, וגם של פרטנר.

ניקח את סבן למשל - איש עסקים ממולח ביותר - מדוע שיסגור דיל עם בן דב היום, כשמחר הוא יוכל לסכם על תנאים טובים יותר? מדוע להיחפז כאשר כל יום שעובר מקרב את בן דב למועד פירעון האג"ח של החברות שבשליטתו? היום פרטנר זולה, אך מחר אולי תהיה זולה יותר. למה לסבן לסכם עכשיו על עסקה רגע לפני שהתחרות בשוק עולה מדרגה? לא עדיף להמתין ולראות איך השוק מגיע לשיווי משקל חדש ברמת מחירים אחרת, נוחה יותר לקונים?

איך בן דב יצא מהפלונטר? שאלה מצוינת. מדיניות ההכחשה שנקט בה בשנתיים האחרונות פועלת כעת נגדו. ככל שהזמן עובר והבעיות לא נפתרות, ההימור שלו גדל.

כעת מדובר לא רק בשליטה בפרטנר אלא גם בכל החזקותיו, כולל סקיילקס שבה ליבת האימפריה שלו - פעילות יבוא הסמארטפונים של סמסונג. בן דב נמצא בסחרור כלפי מטה, אבל עד עתה לא נראה שהוא מבין את חומרת מצבו או נוקט את הצעדים הנדרשים.