קצין בדימוס: "הקמת מערך מצלמות המהירות - תמוהה"

על-פי הדוח השנתי של זכיינית המערכת, מלם תים, המדינה תשלם 335 מיליון שקל עבור הקמת ותפעול 60 מצלמות המהירות שהוזמנו ■ בסכום הזה אפשר היה לרכוש מעל 2,200 ניידות תנועה, או לחלופין לגייס למשטרה מעל 4,700 שוטרים חדשים

"החלטת המדינה "להפריט" את אכיפת חוקי התנועה ולשלם לזכיין מאות מיליוני שקלים על הקמת ותפעול מערכת האכיפה האוטומטית א-3 היא החלטה תמוהה, שצריכה להיבדק על-ידי מבקר המדינה" - כך אמר ל"גלובס" קצין בכיר לשעבר במשטרה. "בכסף הזה ניתן היה לקנות מאות ניידות תנועה חדשות ולהוסיף מאות תקנים חדשים לשוטרי תנועה, שביכולתם להתריע ולמנוע בצורה הרבה יותר יעילה וגמישה מפני מגוון רחב של עבירות תנועה, בהתאם לצרכים המשתנים על הכבישים. זאת להבדיל מעמודים פאסיביים, שאוכפים רק עבירות של אור אדום ומהירות".

בשבוע שעבר פורסם הדוח השנתי של חברת מלם-תים, הזכיינית של ההקמה והתפעול של מערכת א-3. על-פי הדוח צפויים תקבולי החברה מהקמת ותפעול המערכת להסתכם ב-335 מיליון שקל. עד כה הזמינה המדינה 60 מצלמות מהירות, מתוכן 12 כבר הותקנו.

לדברי הקצין הבכיר, "אם ההחלטה על הקצאת מאות מיליוני שקלים להקמת המערכת התקבלה על בסיס ההנחה שעלותה תוחזר למדינה באמצעות קנסות שיוטלו על נהגים נורמטיביים - על המדינה לחשוף בפני הציבור כל נתון או מחקר כלכלי שנעשו בנדון, ולא להסתתר מאחורי סיסמאות כמו 'חינוך והרתעה' של נהגים".

עד כה הכחישו כל הגורמים המעורבים בהקמת המערכת כי תפקידה "לחלוב" את האזרחים, והכחישו כי קיימים תחשיבי עלות/תועלת של המערכת לקופת המדינה.

יצוין כי ב-335 מיליון שקל ניתן לרכוש מעל 2,200 ניידות תנועה חדשות, שעלותן למדינה כ-130-150 אלף שקל ליחידה. לחלופין, באותו סכום ניתן לגייס למשטרה מעל 4,700 שוטרים חדשים. על-פי מחקר הכנסת מ-2010, שכרו החודשי של שוטר מתחיל בישראל הוא כ-5,800 שקל בחודש, מהנמוכים ביותר באירופה.

נזכיר כי החודש נחשף ב"גלובס" כי אלמונים חיבלו במצלמת המהירות המוצבת בצומת גבעתי. על-פי הערכות, עלות החלפת מצלמה שחובלה עומדת על כ-250 אלף שקל.