לקרוא ולבכות: מחיר הדלק יתייקר ממוצ"ש ב-20 אג' לליטר לשיא היסטורי של 8.15 ש' לליטר

מתחילת השנה התייקר מחיר הבנזין ב-71 אגורות ■ כפי שנחשף ב"גלובס", האוצר עובד על צעדי מנע שעשויים לרכך את הזינוק הקרוב במחירי הדלק ■ ובינתיים, אלי ישי מתעורר: "ש"ס לא תשב מנגד אל מול הגזירות הנוחתות על האזרחים"

מחיר הדלק שבפיקוח יתייקר ממוצ"ש הקרוב ב-20 אגורות לליטר (2.85%), לשיא היסטורי של 8.15 שקל לליטר בשירות מלא, אם לא תושג הסכמה של הרגע האחרון עם האוצר. בשירות עצמי יהיה התעריף 7.94 שקל לליטר. עמלת תדלוק בשירות מלא נשארת 21 אגורות לליטר, ללא שינוי מהחודש הקודם.

ההתייקרות גבוהה יותר מכפי שהוערך בשבוע האחרון - הערכות שנעו בין התייקרות של 16-18 אגורות. ההתייקרות לחודש הקרוב במחירי הדלק, באה לאחר שבחודש שעבר התערב ראש הממשלה בנימין נתניהו ברגע האחרון ולמרות התנגדות עזה מצד האוצר הפחית 10 אגורות מהבלו על הבנזין - מה שמיתן את העלייה.

בתוך כך, שר הפנים אלי ישי התייחס היום לזינוק בדלק ואמר כי בכוונתו לקיים בשבוע הבאה ישיבת שרי ש"ס מיוחדת לאור העלייה הצפויה במחיר הדלק. "העלייה הצפויה במחיר הדלק היא גזירה שהציבור לא יוכל לעמוד בה. יש לחזק את רה"מ בניסיונותיו למצוא חלופות להעלאה הצפויה, יחד עם זאת, במידה ולא יימצא פתרון, בכוונתי לכנס כבר ביום ראשון את שרי ש"ס לישיבה מיוחדת ולנסות לקדם פתרונות. ש"ס לא תשב מנגד וללא מעש אל מול הגזירות הנוחתות על האזרחים חדשות לבקרים", אמר ישי.

הגורם לעלייה החדה החודש במחירי הדלק, היא התייקרות מחירו של הנפט על רקע המשבר האיראני, שתרמה החודש 7.8% להתייקרות. היחלשות הדולר מול השקל בשיעור של 2.23% צמצמה את שיעור ההתייקרות הכולל.

כפי שנחשף ב"גלובס", משרד האוצר עובדים בימים אלה על צעדי מנע שירככו את העלייה החדה במחירים. אגף התקציבים באוצר, בראשות גל הרשקוביץ, נמצא לקראת סיום גיבוש רשימת החלופות המיועדות למנוע את העלאת מחירי הדלק הצפויה במוצ"ש.

ההערכות במשרד האוצר הן כי הצעדים יכללו גם חלופות בצד ההוצאות (קיצוצים) וגם פתרון בצד ההכנסות (העלאת מסים), על מנת לכסות את הבור שייווצר בעקבות ההקלה במס על הדלק, שמיועדת למתן את עליית המחיר.

כמו כן, נודע כי בצד ההכנסות לא ייכללו חלופות הקשורות למס הישיר (מסי הכנסה ומסים על ההון) משתי סיבות: האחת - כיוון שמסים אלה כבר הועלו במסגרת המלצות ועדת טרכטנברג; והאחרת - כיוון שהפגיעה באמינות הפיסקאלית כתוצאה משינוי נוסף במסים גדולה מזו שנובעת מהעלאת מחיר עקיפה.

בעקבות זאת, העלאה נוספת צפויה במסי העקיפין (מסים על מוצרי צריכה). הכוונה היא להתרכז במה שמכונה "מסי חטאים" (Sin taxes), קרי העלאה נוספת במחירי האלכוהול והסיגריות.

מתחילת השנה התייקר מחיר הבנזין ב-71 אגורות, מרמה של 7.44 שקלים. מרכיב הבנזין הבינלאומי במחיר התייקר ב-70 אגורות - מ-2.68 שקלים ל-3.38 שקלים לליטר. המע"מ שגובה המדינה מייצג כ-14% מסכום התייקרות הכולל.

הזינוק במחיר מתרחש על רקע התנגדות עזה מצד הדרגים המקצועיים באוצר לכל ניסיון להפחית במיסוי על הדלק, בנימוק של פגיעה בהכנסות המדינה ממסים. מס הבלו המוטל על כלל סוגי הדלקים הכניס לקופת המדינה כ-16.5 מיליארד שקל ב-2011.