"צעדות המיליון": אבנים על חיילים וצמיגים בוערים בקלנדיה

(עדכון) - בשער שכם בירושלים נרשמים עימותים בין כוחות צה"ל למיידי אבנים פלסטיניים ■ בדרום לבנון יצאה לדרך בשעות הצהריים הפגנת ענק, ובין המפגינים גם אנשי חיזבאללה, ג'יהאד אסלאמי, חמאס ופלגים פלסטיניים נוספים

אירועי "יום האדמה" יוצאים לדרך: אלפי בני אדם מפגינים בשעה זו בשטחי יהודה ושומרון, במספר מוקדים במגזר הערבי, בירדן ובלבנון. במחסום קלנדיה מיידים עשרות פלסטינים אבנים ומציתים צמיגים. כוחות צה"ל הנמצאים במקום משיבים באמצעים לפיזור הפגנות. גם בשער שכם בירושלים נרשמים עימותים בין כוחות צה"ל למיידי אבנים פלסטיניים.

במחסום קלנדיה מתעמתים עשרות צעירים פלסטינים עם כוחות הביטחון, ומיידים לעברם אבנים. רשת אל-ג'זירה מדווחת על שישה מפגינים שנפצעו בעימותים ופונו לבתי חולים באזור.

בבית לחם נרשמו גם כן תקריות אלימות, כשעשרות פלסטינים יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל במחסום הכניסה לעיר.

בשער שכם בירושלים מיידים פלסטינים אבנים לעבר כוחות המשטרה. עד כה נעצרו 14 חשודים בהתפרעות.

בבית חנון ברצועת עזה יצאו אלפי מתפללים להפגנות המוניות. חמאס מנע את התקרבות המפגינים לגדר המערכת.

באזור קלעת-שקיפ בדרום לבנון, סמוך למתחם הבופור, יצאה לדרך בשעות הצהריים הפגנת ענק. אלפי בני אדם הגיעו למקום - ובהם גם אנשי חיזבאללה, ג'יהאד אסלאמי, חמאס ופלגים פלסטיניים נוספים. אלפי המשתתפים מניפים דגלי אירן, טורקיה, אינדונזיה, מלזיה ודגלים פלסטיניים. בין הבכירים שנאמו בעצרת היה גם בכיר חיזבאללה ומי שהיה בעברו האחראי על אזור הדרום בארגון, נביל קאווק. "מהות הערביות של העולם הערבי נטולת כל ערך ללא ירושלים", הצהיר קאווק לקול תשואות האלפים, והבטיח כי חיזבאללה ימשיך לתמוך בשחרורה של פלסטין כולה ובירתה ירושלים.

בירדן מפגינים אלפי בני אדם ומניפים דגלי פלסטין ב"צעדת ירושלים העולמית". כוחות ביטחון גדולים מאבטחים את ההפגנה.

הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ ביקר הבוקר בגבול סוריה וירדן ובחן היערכות הכוחות לקראת האירועים. גנץ השתתף בהערכות מצב של אלופי הפיקודים בגזרת הצפון ובמרכז, וכן עם מפקדי החטיבות ובהן הורה לכוחות להגביר את העירנות והדריכות לקראת האירועים האפשריים. גנץ גם סייר בחפ"קים של הצבא והמשטרה.

דובר צה"ל הודיע הלילה כי על פי החלטת שר הביטחון אהוד ברק ובהתאם להערכת המצב בצה"ל, הוטל סגר כללי על שטחי יהודה ושומרון. הסרת הסגר תתבצע היום בשעה 23:59 בהתאם להערכת המצב. במהלך הסגר יותר מעבר רק במקרים הומניטאריים, רפואיים וחריגים, כל זאת בכפוף לאישור המנהל האזרחי.

החיילים קיבלו הנחיות מפורטות

בראיון שהעניק הבוקר לתכנית "בוקר טוב ישראל", התייחס השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' להיערכות כוחות הביטחון והדגיש כי המסקנות מאירועי יום הנכבה והנכסה בשנה שעברה הופקו. "מה שהיה זה לא מה שיהיה. יש הפקת לקחים, הגדרות שונו, האמצעים שונו והפרישה גדולה", אמר השר.

"צריך לקחת בחשבון גם את האירוע הבודד שיכול לקרות במקום שלא צפית ועשוי להצית - גם תרחישים כאלה עלו בהערכות המצב. עם זאת, ירושלים נמצאת במרכז תשומת הלב וצריך לקחת את כל האפשרויות בחשבון. לכן, גם הצבא וגם המשטרה נערכים. אני מעריך שגם המדינות השכנות ינסו למנוע התפרעויות".

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו, קיים הבוקר הערכת מצב עם סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה והנחה את המפקדים להעלות את רמת הכוננות בכל היחידות. "יש להיערך לתרחישים המחמירים בכל הגזרות בכוחות שיטור ומג"ב מתוגברים, בפריסה של מפקדות משימתיות", אמר בתדריך.

על מנת להבטיח שקט, קיבלו חיילי צה"ל הנחיות מוגדרות ומדויקות המחייבות אותם לפעול כדי למנוע פגיעה כוחות הביטחון ובעוברי אורח ולא לאפשר למפגינים מצדו השני של הגבול לממש כל מהלך שעשוי יהיה להתפרש בקרבם כ"הישג קרקעי זמני" - כגון חדירה לשטח המדינה וחציית גדרות המערכת.

היבט נוסף שזכה להתייחסות בהנחיות נוגע לסיקור העיתונאי של האירועים. בצה"ל ינסו למנוע ממארגני הצעדות לגרוף הישג תקשורתי לטובתם שעלול יהיה לעורר הדים ברחבי העולם. אחד הצעדים שננקטו בהקשר זה הוא הצבתם של צלמים בשורות כל אחד מהגדודים שנשלחו למשימה - כדי לספק תיעוד מהימן ואיכותי ישראלי.

לפי ההערכות בצה"ל אמש, ככל הנראה על רקע המסרים שהעבירה ישראל לשכנותיה על דרישתה לשמור על שקט לאורך הגבולות, רווחת הסברה כי משתתפי הצעדות שייצאו מסוריה ומלבנון לא יורשו להתקדם עד לגדר המערכת.