דיווח: ישראל מצמצת את פעולותיה החשאיות באיראן

מגזין "טיים" מדווח שישראל צמצמה את הפעילות ב"עשרות אחוזים" ■ פאנטה: אם ישראל תחליט לתקוף באיראן ונצטרך להגן על עצמנו, יתכן שנהיה מעורבים (במלחמה) מהר מכפי שאנו רוצים"

שירותי המודיעין של ישראל צימצמו את פעולותיהם החשאיות באיראן נגד התכנית הגרעינית של המדינה ב"עשרות אחוזים" בחודשים שחלפו. כך מסר אמש (ו') מגזין "טיים" מפי "גורמים ביטחוניים ישראליים רמי דרג".

הקיצוצים מקיפים רשת רחבה של פעולות והם מצמצמים לא רק מבצעים בעלי פרופיל גבוה, כגון חיסולים של מדעני גרעין איראניים, או חבלות בבסיסי טילים, שמיוחסים לישראל, אלא גם מאמצים ללקט מידע "מיד ראשונה" על הקרקע ולגייס סוכנים בתוך מערכת הגרעין האיראנית, טוען השבועון.

המגמה ה"הססנית" החדשה גורמת "מורת רוח הולכת וגוברת" בקרב המוסד, לדברי אחד מהגורמים הביטחוניים הישראליים שדיברו עם "טיים". מקור ישראלי בכיר אחר מייחס את המגמה החדשה לאי רצון של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנקוט טקטיקות כאלה באיראן. על פי המקור, מודאג נתניהו מהאפשרות שאחד מהמבצעים החשאיים ייחשף או ייכשל.

נתניהו היה ראש ממשלה ב-1997, כאשר סוכני המוסד ניסו לחסל את בכיר החמאס ח'אלד משעל ברבת-עמון. הניסיון הזה הסתיים בפיאסקו. שני סוכנים נלכדו לאחר שמרחו משחה רעילה על עורו של משעל. הם הוחזרו רק לאחר שנתניהו התחייב למסור לירדן תרופה לסיכול הרעל. הוא אף נאלץ לשחרר מהכלא את המנהיג הרוחני של חמאס דאז, הדייח אחמד יאסין, צעד שהעלה את יוקרת חארגון. יאסין חוסל מאוחר יותר, בהפצצה של חיל האוויר.

"ביבי ספג טראומה מתקרית משעל", אמר המקור הביטחוני. "הוא פוחד מכישלון נוסף, ממשהו שיתפוצץ לו מול הפרצוף".

גורמים מודיעיניים מערביים אישרו ל"טיים", כי המודיעין האיראני הצלייח לפצח תא אחד, שאנשיו אומנו וצוידו ע"י המוסד. הווידוי המפורט של אחד מסוכני התא, מאג'יד ג'אמאלי פאשיד, ששודר אשתקד בטלוויזיה הממלכתית של איראן, היה אמיתי, לדברי גורמים אלה. פאשיד תיאר את חיסולו של מדען הגרעין האיראני מאסוד עלי מוחאמדי. הגורמים אמרו כי האחריות לחשיפת התא מוטלת על מדינה שלישית.

במקרה זה, הנזק הציבורי לישראל היה מוגבל בגלל העדר אמינות של איראן, שמאשימה אוטומטית את ה"ציונים" או את "השחצנות הגלובלית", הכינוי של ישראל וארה"ב במדיה באיראן, בכל כישלון או תקלה. בכל זאת, ראיות שאי אפשר להכחישן למעורבותה של ישראל זלגו במשך שבועות. נתניהו היה ראש ממשלה גם אז.

עכשיו הסיכונים גבוהים הרבה יותר. בעיית פיתוח נשק גרעיני באיראן נמצאת עתה בראש האג'נדה הגלובלית, וכישלון דומה של המוסד יוכל לערער את החזית הגלובלית שגיבש ממשל אובמה נגד משטר האייתאללות . התפתחות כזון עלולה לנבוע מהחלטה של איראן להציג עצמה כקרבן, או, פשוט, משינוי אפשרי בדעת הקהל העולמית שהגרעין האיראני הוא בעיה של ישראל בלבד, ולא של העולם כולו.

לפי "טיים", יש גורמים שמזהירים שחיסולי המדענים האיראניים כבר חשופים לסיכון הזה. לאחר חיסול המדען האחרון בשרשרת, מוסטפה אחמדי רושאן, בינואר, הכחישה ארה"ב באופן גורף שהיא היתה מעורבת במבצע ואפילו גינתה את החיסול. אנשי מודיעין מערביים אומרים, שרושאן היה המדען השלישי, לפחות, שחוסל ע"י סוכנים של המוסד. באחרונה מתמודד המוסד עם בעיה חדשה: אין מספיק מטרות, לדברי גורמים ישראליים.

"(החיסולים האלה) חותרים תחת הקונסנסוס הבינלאומי לגבי הסנקציות", אמר ל"טיים" מארק פיצפטריק, לשעבר מומחה לתפוצת נשק גרעיני בסטייט דיפרטמנט.

הפעילות החשאית של ישראל באיראן הזמינה מעשי גמול - ניסיונות לפגוע במטרות ישראליות בהודו, תאילנד, אזרביזג'אן, סינגפור וגיאורגיה.

יחד עם זאת, לצמצום הפעילות החשאית של ישראל באיראן יש גם מחיר, במיוחד על רקע מאמצי איראן לפזר את מתקניה גקרעינמיים. מקור רשמי ישראלי אמר, על סמך ממצא מודיעיני, שהאיראנים עצמם מודים שהחחבלות עד עתה עכבו בשנתיים את מאמצי הפיתוח של נשק גרעיני. פעילות חשאית אחרת כוללת מאמנצים לחבל בציוד טכנולוגי שאיראן נאלצת לייבא מחו"ל.

"איראן החלה לטעון שהיא יכולה עתה לספק את כל צרכיה (הגרעיניים), אבל הטענה הזו היא בלון נפוח", אמר פיצפטריק. כך, למשל, טוענת איראן שעלה בידיה לפתח צנטריפוגות מ"הדור הרביעי", אך בפועל לא עלה בידיה להפעיל צנטריפוגות מהדור השני מזה עשר שנים.

בינתיים, הזהיר אמש שוב שר ההגנה של ארה"ב, ליאון פאנטה, מפני החלטה ישראלית חד-צדדית לתקוף באיראן. "אם ישראל תחליט לתקוף את איראן וניאלץ להגן על עצמנו, אנו נוכל להיות מעורבים (במלחמה) מהר יותר מכפי שאנו רוצים", אמר פאנטה, בנאום על סיפונה של ספינת תקיפה אמפיבית שמקיימת תרגילים מול חופי קרליפורניה.

כתבים שנכחו בנאום ציינו, כי לא היה ברור אם פאנטה התכוון לכך שארה"ב תיכנס אוטומטית למערכה במקרה של התקפה ישראלית. אף לא ברור האם למממשל אובמה יש בכלל תכניות להתעמת עם האיראנים.

"אנו מתמקדים עתה בדיפלומטיה ובלחצים בינלאומיים על איראן", אמר דובר של פאנטה, קארל ווג, לסוכנות א.פ. "אני לא רוצה לעשות ספקולציות לגבי מה שיתרחש בתרחישים שונים, למעט הצהרה אחת: אנו נהיה מוכנים".