אימפריית פיננסים: רווח של 72 מיליון שקל לברק קפיטל

בשלוש השנים האחרונות הרוויחה חברת הנוסטרו שבשליטת איל בקשי וקבוצת דלק 183 מיליון שקל ■ כמחצית מהרווח הגיע ממכירת חברת תעודות הסל אינדקס

דוחות קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, שפורסמו באחרונה, מספקים הצצה לתוצאותיה של אחת מהחברות היותר מסתוריות בענף הפיננסים המקומי - ברק קפיטל. החברה, שבשליטת המייסד איל בקשי (48%) וקבוצת דלק (47%), הרוויחה ב-2011 כ-72 מיליון שקל. מדובר בעלייה של 33% לעומת 2010, שבה הרוויחה החברה 54 מיליון שקל. ב-2009 הרוויחה ברק קפיטל 57 מיליון שקל. בסך הכול מדובר ברווח של 183 מיליון שקל בשלוש שנים.

ברק קפיטל עוסקת נכון להיום בנוסטרו (השקעות עצמיות בני"ע), בחיתום ובהפעלת אקדמיה למסחר שהוקמה באחרונה. עד לפני כשנה עסקה ברק קפיטל גם בתעודות סל, דרך החזקה (45%) בחברת אינדקס.

בחודש פברואר אשתקד רכש בית ההשקעות דש-איפקס, שבשליטת קרן BRM של אלי ברקת, את חלקה של ברק קפיטל באינדקס, תמורת 36 מיליון שקל. ברק קפיטל רשמה רווח של 34 מיליון שקל מהמכירה, שבעקבותיה ירדה מצבת העובדים בחברה, והיא עמדה בסוף השנה על כ-100 עובדים.

הלוואה כנגד מניות IDE

עוד מלמדים הדוחות, כי קבוצת דלק העמידה לברק קפיטל הלוואות בעלים בהיקף של 73 מיליון שקל, וכן נתנה לה ערבויות בהיקף של 41 מיליון שקל.

בתוך כך הודיעה היום קבוצת דלק, כי היא בוחנת את מכירת חלקה (50%) בחברת התפלת המים IDE, שבה היא מחזיקה דרך דלק תשתיות. ביתרת מניות החברה מחזיקה כיל שבשליטת החברה לישראל.

קבוצת דלק דיווחה כי במסגרת הליך מכירה שמנהל בנק ההשקעות UBS עבור דלק תשתיות, יעמיד הבנק לחברה הלוואה בסך 150 מיליון דולר. פירעון ההלוואה יבוצע ממכירת האחזקות, או בעוד שנה, המוקדם מביניהם. קרן ההלוואה תישא ריבית ליבור בתוספת מרווח של 4.75%.

כנגד ההלוואה תשעבד קבוצת דלק את כל מניותיה ב-IDE, ותהיה ערבה לכל התחייבויותיה של החברה הבת. כמו כן, כערבה התחייבה קבוצת דלק לעמוד בקובננטים שונים, ובהם שהחוב הכולל שלה לא יעלה על 200% או יותר מהחוב לסוף 2011, שהונה העצמי לא יפחת מ-50% מהונה לסוף 2011, שיתרת מזומניה לא תפחת מ-500 מיליון שקל, וכן אמות מידה נוספות הקשורות בפעילות IDE.

כמו כן נקבעו תנאים שלפיהם יוכל הבנק להעמיד את ההלוואה לפירעון מיידי. נקבע כי הבנק יוכל לעשות כן במקרה של מכירת IDE שלא באמצעות הבנק, במקרה של שינוי שליטה, הורדת דירוג, הגבלה מהותית על יכולתה של IDE או קבוצת דלק לנהל את עסקיהן, או במקרה שבו מניית קבוצת דלק תרד ביותר מ-50% מהירידה במדד ת"א 25.

IDE מתפילה כיום כ-450 מיליון קוב מים מתוך סך הכול של כ-600 מיליון קוב מים, שהם סך כושר ההתפלה של המשק. IDE שותפה עם שיכון ובינוי מקבוצת אריסון במתקן חדרה, עם קבוצת האצ'יסון-ווטר הסינית במתקן שורק, ועם ויאוליה הצרפתית במתקן אשקלון.

בעבר כבר דובר על הנפקת החברה בבורסה בחו"ל, אולם התוכניות השאפתניות הללו לא התממשו, ונראה כי לפחות מבחינתה של קבוצת דלק, היא בחרה במקום זאת למכור אותה.