יו"ר ועד עובדי תנובה: רודב רצה לפטר 100 עובדים כל שנה

אחיאב שמחי: "עיקר הסיבה לסיום תפקידו של יו"ר תנובה שלמה רודב הוא האופן שבו ניהל את הסכסוך עם העובדים" ■ בכיר בתנובה: "אייפקס לא רוצים מנהל חזק"

"עיקר הסיבה לסיום תפקידו של היו"ר שלמה רודב הוא האופן שניהל את סכסוך העבודה עם העובדים" - כך טוען היום (ד') יו"ר ועד עובדי תנובה, אחיאב שמחי, בשיחה עם "גלובס".

לטענת שמחי, רודב היה דומיננטי מאוד בניהול המשא-ומתן עם ועד העובדים לפני ותוך כדי העיצומים שהוקפאו בינתיים לרגל החג, גם אם הדבר נעשה בעיקר מאחורי הקלעים - טענה שזוכה לאישור מצד גורמים בהנהלה.

"רודב היה פעיל מאוד, והדברים נעשו על דעתו וניצוחו. הוא התווה את הקווים וכך גם את הכללים. מה שהפריע לו זה לא אם נקבל 5% תוספת שכר בשנה כמו שדרשנו או 3% כמו שההנהלה הציעה, אלא מה שהוא הגדיר כשאלה על 'מי ינהל את החברה - ההנהלה או הועד'. לטענתו, הוועד בתנובה חזק מדי ולא מאפשר להנהלה לבצע את הדברים המתבקשים".

שמחי טוען כי רודב דרש לאפשר להנהלה לפטר מדי שנה כ-100 עובדים בעלי תפוקות נמוכות יחסית מבלי לקבל על כך את הסכמת הוועד - זאת בדומה לפיטורים שנעשים בחברת התקשורת בזק, בה שימש רודב כיו"ר.

"אמרתי לרודב באחת ההזדמנויות - צא רגע החוצה ותראה מה כתוב על הבניין: כתוב 'תנובה' ולא 'בזק'", כך לדברי שמחי.

לטענת יו"ר ועד העובדים, בקרן אייפקס, בעלת השליטה בתנובה, הבינו כי ההתנהלות של רודב מסלימה את יחסי העבודה עם העובדים ומביאה באופן ישיר לפגיעה ברווחיות החברה. לדבריו, הדבר נוגע בין היתר לדרישה של רודב לבצע שינויים מבניים במחלקת ההפצה, וגם זה כתנאי לחתימה על הסכם שכר עם העובדים.

"בתוך 4 שנים משכו בעלי המניות בתנובה 2.2 מיליארד שקל, והעובדים לא ראו מזה אגורה אחת. אז תנו לעובדים את התנאים שמגיעים להם, ואחר-כך נדבר אתכם על איזה שינוי שאתם רוצים", מבהיר שמחי.

על השאלה האם בדרישתו להשוות את תנאיהם של העובדים במעמד דור ב' לאלה של עובדי דור א' אין משום הצדקה לכך שגם ההנהלה יכולה לדרוש שינויים מבניים בתמורה, השיב שמחי: "השוואת תנאים בשום אופן לא דומה לשינוי מבני. אני רוצה להבהיר באופן חד-משמעי שלא אחתום על שום הסכם עבודה לפני שיושוו תנאי דור א' לעובדי דור ב', ואעמוד על כך גם אם יציעו לנו הוותיקים תוספות שכר של 100%".

שמחי טוען כי הוועד הסכים בעבר ליצירת מעמד של עובדים בתנאי שכר נמוכים בהשוואה לוותיקים, רק בשל לחץ מצד ההנהלה שטענה כי החברה מפסידה. "עכשיו, כשתנובה מרוויחה, אין שום סיבה לשלם לעובדים פחות. שלא ישחקו בדוחות ויעבירו כסף מצד לצד, אנחנו מכירים את המספרים בעל-פה ולא מתרגשים", הוא אומר.

שמחי רומז כי עכשיו, עם עזיבתו של רודב, סביר להניח כי ניתן יהיה לגשר בקרוב על הפערים בין הצדדים.

בהנהלת תנובה סירבו להגיב על הטענות של שמחי, וחזרו על ההודעה מאתמול (ג'): "יו"ר ועד ההנהלה של קבוצת תנובה, מר שלמה רודב, הודיע לוועד ההנהלה של הקבוצה כי הוא מבקש לסיים את תפקידו כיו"ר ועד ההנהלה. התפטרותו באה על רקע חילוקי דעות מקצועיים עם בעלי השליטה, ותיכנס לתוקף מיידית. עד למינוי יו"ר קבוע חדש, יכהן כיו"ר זמני ד"ר שמואל אבן, חבר ועד ההנהלה".

שכר מופחת לעובדים

בתוך כך, הנהלת תנובה ניכתה מאות עד כמה אלפי שקלים מהמשכורת האחרונה של עשרות עובדים בחברה, המועסקים בקווי הייצור של הקוטג', השוקו ומעדני היופלה - זאת לאחר שעובדי החברה עצרו את אספקת המוצרים האלה בשבועיים האחרונים.

בוועד העובדים טוענים כי מדובר במהלך בלתי לגיטימי, משום שהנהלת תנובה היא שהשביתה את קווי הייצור בשעה שהעובדים השביתו את האספקה בלבד, וכי ממילא ההנהלה לא מסרה הודעה מראש על השבתת מגן כמתחייב בדין.

הנהלת תנובה מסרה על כך בתגובה: "בשל העיצומים שננקטו לפני כשבועיים על אי-חלוקת מוצרים, נאלצה תנובה להפסיק קווי ייצור מסוימים. לחלק מהעובדים באותם קווי ייצור נמצאה תעסוקה חלופית, בעוד שלחלק מהעובדים נמסר בזמנו כי בשל העיצומים אין להם תעסוקה. עם סיום העיצומים שבו כל העובדים לעבודה סדירה".