JP מורגן ודויטשה בנק למשקיעים: חכו, ארה"ב עוד תפתיע

כלכלנים לא ממהרים להספיד את שוק העבודה האמריקני בעקבות נתוני התעסוקה המאכזבים, וטוענים כי לא מדובר בתחילתה של מגמה שלילית

נתוני התעסוקה המאכזבים של חודש מארס הינם בגדר חולשה זמנית בלבד ושוק העבודה האמריקני יתאושש בהמשך לאור התחזקות כלכלת ארה"ב - כך מעריכים כלכלני דויטשה בנק ו-JP מורגן. הכלכלנים מעריכים שההתאוששות הכלכלית בארה"ב, שנכנסת לשנה ה-3, תתגבר על משבר החוב באירופה ועל מחירי הנפט המאמירים.

החוזים העתידיים בוול סטריט מאבדים היום כ-1% בעקבות פרסום נתוני התעסוקה ביום ו', שהצביעו על יצירת 120 אלף משרות במארס בעוד שהציפיות היו ל-205 אלף משרות. בשוק חוששים מהאטה כלכלית, אך לפי JP מורגן ודויטשה בנק אין לראות בנתון שפורסם ביום ו' כתפנית שלילית למרות שהנתון היה נמוך מ-80% מהתחזיות המוקדמות בוול סטריט.

האנליסטים ג'וזף לבורה וקארל ריקנודה מדויטשה בנק מעריכים שהשכר הממוצע בארה"ב יעלה בהמשך השנה, מה שיגדיל את הצריכה הפרטית ויסייע לשוק העבודה. להערכתם, בסיכום שנת 2012 ניתן יהיה לראות שבכל חודש נוצרו כ-200 אלף משרות בממוצע.

"הכלכלה בסדר ולהערכתנו שוק העבודה בסדר גמור", אמר הכלכלן ברוס קזמן מ-JP מורגן בשיחת ועידה שקיים עם משקיעים מודאגים לאחר פרסום נתוני התעסוקה. "הנתון שפורסם ביום ו' לא מהווה מגמה".

קזמן, חוקר לשעבר בשלוחת הפדרל ריזרב בניו יורק, טוען כי חלה ירידה בפריון העבודה לאחר הזינוק שנרשם בתקופת המיתון, מה שאומר שהחברות לא יכולות "לסחוט" יותר מאמץ עבודה מצד העובדים, וזה יחייב אותם להעסיק עוד עובדים. "הרבה יותר אטרקטיבי להעסיק אנשים כעת", הוא טוען.

גם ג'נט מרקס, סגנית נשיא בכירה בחברת Melville, הלא היא חברה בת של ספקית עובדי כוח אדם זמניים Adecco SA, טוענת שהמצב בשוק העבודה האמריקנית טוב יותר משחושבים. בשיחה עם סוכנות בלומברג היא אמרה כי "אנחנו רואים שיותר עובדים זמניים הופכים לעובדים קבועים במגוון רחב של תעשיות. האצה בתעסוקה נרשמה מהמחצית השנייה של הרבעון הראשון השנה".

שיעור האבטלה בארה"ב ירד במפתיע בחודש מארס ל-8.2%, אך רק בגלל שיותר אנשים ויתרו על מציאת עבודה ונפלטו אל מחוץ לשוק. שיעור ההשתתפות בשוק העבודה ירד במארס ל-63.8%, לעומת 63.9% בפברואר.