מרק קיובן רכש 7.4% מחברת ורינגו הישראלית בכ-3 מיליון ד'

מיליארדר ההיי-טק הוא הבעלים של הדאלאס מאבריקס, שזכתה אשתקד באליפות ה-NBA, ונחשב לדמות צבעונית ופרובוקטיבית בעולם העסקים והספורט האמריקני ■ ורינגו פועלת בתחום הרינגטונים בטלפונים הניידים

רוב אנשי העסקים הישראלים לא שמעו קרוב לוודאי על חברת ורינגו (Vringo). זהו סטארט-אפ קטן שפועל בתחום הרינגטונים בטלפונים הניידים, שביצע לפני כשנתיים מהלך חריג יחסית ונרשם למסחר בבורסת ה-AMEX האמריקנית לפי שווי של כ-40 מיליון דולר. מאז לא נרשמו דרמות גדולות בחברה - שהספיקה לאבד מהנפקתה ועד לתחילת החודש כמחצית משוויה - בוודאי לא משהו שימשוך את תשומת הלב של משקיעים פוטנציאליים משמעותיים.

והנה, ביום שישי האחרון הוציאה החברה דיווח יוצא דופן. לפי הודעתה לרשות ני"ע האמריקנית (ה-SEC), לחברה נוסף משקיע חדש העונה לשם מרק קיובן (Mark Cuban), ששמו מוכר היטב לחובבי הספורט בכלל ולאוהדי ליגת הכדורסל הטובה בעולם בפרט.

מיליארדר ההיי-טק הוא הבעלים של הדאלאס מאבריקס, שזכתה אשתקד באליפות ה-NBA, ונחשב לדמות צבעונית ופרובוקטיבית בעולם העסקים והספורט האמריקני.

קיובן, כך עולה מההודעה שנמסרה ל-SEC, רכש כ-7.4% מ-ורינגו, רכישה שהפכה אותו למשקיע השני בגודלו בחברה, לאחר קרן Iroquois Capital שמחזיקה ב-8.5% מהחברה.

על פי מחיר המניה בשבועות האחרונים, שילם קיובן סך של 2.5-3 מיליון דולר בעד כמיליון מניות החברה. לאחר מסירת הדיווח, הגיבה מניית החברה ביום שישי בזינוק של 18%.

עולם ההיי-טק לא זר לקיובן, שעשה את הונו ממכירה של חברת Broadcast.com, בשיאה של בועת האינטרנט, ליאהו, תמורת 5.9 מיליארד דולר. מיד לאחר מכן, גיוון קיובן את עסקיו אך נשאר פעיל בעיקר בתחומי המדיה והטכנולוגיה. בין השאר הוא רכש ב-2000 את הבעלות על הדאלאס מאבריקס, שבעונה האחרונה זכתה באליפות הראשונה בתולדותיה. הונו של קיובן הוערך ב-2011 על ידי המגזין פורבס בכ-2.3 מיליארד דולר, מה שמיקם אותו במקום ה-459 ברשימת עשירי העולם של המגזין.

התביעה שעשויה להפוך לבוננזה

ורינגו הוקמה ב-2006 ופיתחה פלטפורמה ליצירת רינגטונים עשירים מהצד הוויזואלי. את החברה הקים ג'ונתן מדבד, שכיהן עד לאחרונה כמנכ"ל החברה. כעת עומד בראש החברה אנדרו פרלמן (Andrew Perlman). ביצועי החברה לא הרשימו עד כה, ואת 2011 היא סיימה עם מכירות של כ-718 אלף דולר, והפסד של 7.5 מיליון דולר. אמנם מדובר בשיפור לעומת 2010, אך לא שיפור מבטיח במיוחד.

ההיסטוריה העסקית של קיובן מעידה כי האינסטינקטים שלו הם בדרך כלל מוצלחים. מה שמביא אותו להשקעה בורינגו הוא ככל הנראה החלטתה של החברה לרכוש חברה בשם Innovate/Protect. על פי הסבריה המהלך אמור "לחזק מאוד את היכולות של ורינגו בתחום הקניין הרוחני", זאת משום ש-Innovate/Protect מחזיקה בפטנטים של אחד ממנועי החיפוש הוותיקים ברשת - Lycos.

אחד הנכסים שמביאה איתה החברה הנרכשת הוא תביעה על הפרת זכויות יוצרים נגד מספר ספקיות גדולות של שירותי חיפוש באינטרנט, בראשן גוגל ו-AOL, שהצלחה בה - ואפילו חלקית בלבד - תהפוך את ורינגו לבוננזה אמיתית.

עסקת הרכישה אמורה להתבצע במניות כאשר בעלי המניות המקוריים ב-ורינגו יחזיקו לאחר המיזוג כ-32% מהחברה המשולבת. לאחר המיזוג עם Innovate/Protect יחזיק קיובן כשליש משיעור מניותיו כעת, כלומר קרוב ל-2.5% מהחברה הממוזגת.