ניתוח: מה תעשה הרפורמה בשוק הקווי לשוק התקשורת?

שוק ההון אמר את דברו: הרפורמה הולכת להיטיב עם בזק בגדול ■ אילן בן-דב מנסה למכור את השליטה בפרטנר, כך שלא בטוח שייהנה מפירות הרפורמה

הוט

לכל מי שמיהר לחגוג על כך שחבילת הטריפל של הוט תבוטל, נמליץ לחכות. אמנם הדרג המקצועי סבור כי מדובר במהלך נכון שיסייע ליצירת מגרש משחקים מאוזן, אך הסיפור עדיין לא גמור.

הדרך לביטול החבילה עוברת דרך שימוע ציבורי, אבל כפי שכבר ראינו לא מעט פעמים, בשימועים כאלה יודעים מה מכניסים לתבשיל - אבל לא תמיד יודעים מה ייצא ממנו. כך שזה לא משנה מה אומר מסמך המדיניות, בסופו של דבר השימוע הוא זה שיכריע, ולכן יש לחכות ולראות כיצד יתפתחו הדברים.

לכל חגיגה יש סוף

לאורך השנים, הניסיון של סטלה הנדלר בעבודה מול משרד התקשורת הוכיח את עצמו, והיא הצליחה לא מעט פעמים להשפיע על מקבלי ההחלטות לשנות מדיניות. נראה כי גם בשנה האחרונה שלה כיו"ר הוט המגמה ממשיכה, והחברה מקבלת קרדיט גדול מאוד ממשרד התקשורת.

אבל, מסתבר שלכל חגיגה יש גם סוף, והמכה שהוט הולכת לחטוף מעמידה בצל חיוור את כל האסטרטגיה שהובילה הנדלר בשנה האחרונה, בעיקר במסגרת כניסתה של החברה לשוק האינטרנט.

מהלך החדירה לשוק ה-ISP (ספק שירות אינטרנט) זיעזע את השוק, והנדלר הייתה באופוריה שהרגולטור איתה לאורך כל הדרך. אבל, סוף מעשה במחשבה תחילה.

ניתוח קר מלמד כי הוט הפסידה בגדול מהמהלך. ראשית, אם החברה לא הייתה נכנסת ל-ISP, סוגיית השימוש בתשתיות שלה לא הייתה עולה לדיון. גם הכניסה לתחום, ללא הפרדה מבנית קשיחה בינה ובין הספקית שלה הוט נט ותוך כדי שהיא מפרה את האיסור בשיווק משותף - קומם עליה את השוק.

חבילת הטריפל האכזרית שהציגה - תוספת של 20 שקל ל-100 מגה מהירות - חוזרת אליה כעת כבומרנג, והתוצאה היא שהולכים לבטל את ההסכם בטענות נכונות ומוצדקות. הוסיפו לזה את ביטול שירות הטריפל, שבעיקר הראה שהוט שמה פס על כולם ומנצלת את המונופול שלה בטלוויזיה - ומקבלים תגובת נגד רגולטורית חריפה.

עם זאת, כפי שכבר אמרנו, עדיין צריך להמתין ולראות מה יהיה בשימוע. אבל, ללא ספק, גם בתחזיות הכי שחורות שלה לא יכלה הוט לצפות לתגובה כזו. מסתבר כי עופר פרי, המחליף של הנדלר ב-012 סמייל, יודע להשפיע ולעשות עבודת רגולציה מקצועית לא פחות טוב ממנה.

בזק

שוק ההון אמר את דברו. הרפורמה הולכת להיטיב עם בזק בגדול. בזק בעידן אבי גבאי מנוהלת "על הסכין": חדה, ממוקדת, אך גם זהירה מאוד. קשה לראות תרחישי רגולציה שיפריעו לה לצמוח, היא פשוט חכמה יותר ויודעת להתמודד עם המכות שנוחתות עליה מסיבה אחת בלבד: היא הפסיקה לצפות שהשר משה כחלון או מישהו אחר מטעמו יעשה משהו טוב עבורה.

בזק למודת ניסיון ממאבקים ברגולציה, וכאשר לא מגבילים אותה, זה חלום רטוב מבחינתה. מה גם שביטול ההפרדה המבנית יאפשר לה לחסוך מאות מיליונים בשנה.

החגיגה המטורפת של המונופולים

הידע שטבוע בדנ"א של בזק הוא בעל ערך, שאין עוררין על כך שבזק הולכת להתחזק בגדול. שימו לב, למשל, מה שקרה כשהחברה הודיעה השבוע על העלאת מחירים באינטרנט. המהלך עבר חלק, בין היתר בגלל הבלגן סביב הרפורמה, אבל עדיין איש לא קם ומחה על עלייה של עשרות אחוזים במחירים.

מעניין גם למה כחלון לא יצא בכותרות כפי שעשה כשהוט העלתה מחירים. עוד הוכחה לכך שהמונופולים בחגיגה מטורפת.

פרטנר

אילן בן-דב מנסה למכור את השליטה בפרטנר, כך שלא בטוח שייהנה מפירות הרפורמה. איש העסקים מבקש למכור חלום ששמו טלוויזיה ותחרות בשוק הקווי, ועכשיו הוא גם מקבל לכך חיזוק מכחלון.

אם נשפוט שוב לפי שוק ההון, נראה כי העלייה במניית פרטנר בהחלט תומכת בחלום הזה. אך יש עוד סיבה לחגיגה, והיא הסבירות הגבוהה לכך שההפחתה שביצעה פרטנר בשווי של 012 סמייל בסכום של 320 מיליון שקל תבוטל, והמשקיעים יקבלו חלק ניכר מהמחיקה בחזרה.

זה לא יקרה בקרוב, אבל זה בהחלט יכול לקרות ברבעון הבא או שני רבעונים לאחר שהשוק יתייצב לפי המתווה החדש.

סלקום

סלקום נמצאת בנקודה מעניינת. בזכות התשתיות הקוויות שלה, החברה יכולה להרחיב את השקעותיה בתחום הקווי. לא חייבים שוק סיטונאי כדי להיכנס לטלוויזיה, אך לחברה רשת סיבים ענפה שיכולה להקל עליה בתחרות.

עם זאת, לנוכח מצבם של בעלי השליטה, קשה לראות את החברה נכנסת להרפתקאות ומגדילה השקעות בתשתיות קוויות. למה לחפור אם אפשר פשוט לקנות מבזק, ולמה להשקיע אם זה בא במקום דיבידנדים?

מה יקרה לצרכן?

הרפורמה של כחלון טובה מאוד לפירמות ופחות לצרכנים. האם הצרכנים אכן רוצים מבזק שירותי אינטרנט, טלפון וחיבור ל-yes, או שיש כאלה שמעדיפים מוצר אחד מכל חברה? ומה יקרה לצרכן שרוצה לנטוש חברה כזו? הרי הקושי להתנתק מהחברות רק גדל.

בטווח הקצר כדאי לשמור על אופטימיות ולקוות לשינוי לכך שהמחירים אכן יירדו. בטווח הארוך, טוב, את מי זה מעניין בכלל?

כפוליטיקאי, כחלון יכול לחגוג. הוא הצליח לטעת את התחושה שהרפורמה בשוק הקווי היא המשך לרפורמה בשוק הסלולרי. עיתוני ועיתונאי החצר משבחים ומהללים, ולכן זה זמן לחגוג, לא זמן לבקר.

ארבע קבוצות התקשרות
 ארבע קבוצות התקשרות