תגובות לריבית: "בנק ישראל נדרש להקריב קורבן אינפלציוני"

כך אומר האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט ■ איילת ניר מפסגות: הריבית תישאר ללא שינוי בשנה הקרובה

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, והוועדה המוניטארית של הבנק, הותירו היום (ב') את הריבית המרכזית במשק לחודש מאי ללא שינוי (ברמה של 2.5%), בהתאם להערכות בשוק.

איילת ניר, הכלכלנית והאסטרטגית הראשית של פסגות, מציינת כי החלטת הועדה המוניטרית להותיר את הריבית על כנה, אינה מפתיעה. ניר צופה כי הריבית תישאר ללא שינוי בשנה הקרובה וזאת בשל מספר סיבות:

1. מאז עדכן בנק ישראל את תחזית הצמיחה, התחדש החשש בשווקים מפני הידבקות של ספרד ואיטליה במשבר החוב. קרן המטבע הבינ"ל אמנם עדכנה את התחזית שלה לקצב הצמיחה העולמי מעט כלפי מעלה, אך נתונים אחרונים מהמזרח מצביעים על התמתנות משמעותית יותר בקצבי הצמיחה שם, כך שהסיכון להידרדרות בקצב הצמיחה של המשק, אינו קטן.

2. הריביות המוניטריות במשקים המובילים בעולם צפויות להישאר ללא שינוי, כאשר במשקים אחרים הריבית עברה למגמת ירידה.

3. מאז עדכן בנק ישראל את תחזית הצמיחה, פרסמה הלמ"ס את הסדרה המעודכנת לסקר התעסוקה, וממנה עולה, כי שיעור האבטלה במשק גבוה משהוערך קודם לכן.

4. כשבוחנים את הלחצים האינפלציוניים במשק, יש להבחין בין לחצים הנובעים מצד הביקוש לכאלו הנובעים מצד ההיצע, אם מתפתחים לחצי אינפלציה מצד הביקוש, או לחצים מצד ההיצע המתרגמים לעליות מחירים גורפות במשק, אזי יש להגיב לכך באמצעות הכלים המוניטריים על מנת למתן אותם. אך כאשר הלחצים האינפלציוניים במשק הינם בעלי אופי זמני, קרי מדובר בהתאמה חד פעמית במחירים, או שמדובר בהתייקרות שלאחריה צפויה ירידה במחירים, בשני המקרים, הבנק המרכזי לא צריך להגיב לעליית מחירים זאת.

לידר שוקי הון: סבירות גבוהה להעלאת ריבית בסוף השנה

גולן ספיר, משנה למנכ"ל סיגמא בית השקעות, מציין כי "החלטתו של הנגיד החודש הייתה קלה באופן יחסי, מדד המחירים לחודש מרץ וזה הצפוי לאפריל מאפשרים לנגיד לעצור ולבחון האם לא מתפתחת אינפלציה מעבר לרף ה-3%. כידוע, יציבות מחירים היא מיעדיו המרכזיים של בנק ישראל והמשך ההאטה המגיעה מאירופה איננה עומדת מול החשש מגל עליות מחירים כתוצאה מעליית מחירי הנפט והמתיחות הגאו פוליטית".

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, מציינים כי "במבט קדימה, לפי הערכתנו, צפוי אי שינוי בריבית ברוב חודשי 2012 עם סבירות גבוהה להעלאת ריבית בסוף השנה, מגמה אשר תימשך בשנת 2013. העובדה שהממשלה מנהלת מדיניות פיסקאלית מרחיבה עם חריגה בגרעון אשר עלול להגיע לכמעט 5% תוצר בשנת 2013 תחייב את בנק ישראל לנהל מדיניות מוניטארית יותר מרסנת".

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט, מציין כי "החלטת הריבית היום מתרחשת באופן סימבולי ביום של ירידות שערים חדות באירופה. מדובר עבור כל מי ששכח או רצה לשכוח בתזכורת כי משבר החובות באירופה עדיין חי, בועט ומהווה את גורם הסיכון מספר אחד לצמיחה הגלובלית וליציבות הפיננסית הגלובלית. בתנאים הנוכחיים באירופה יידרש בנק ישראל לנשוך שפתיו הוירטואליות בסבלנות ולצפות בציפיות האינפלציה פורצות את רף העליון של יעד בנק ישראל בדרך לסדרת מדדי אביב וקיץ גבוהים בעוד הוא נאלץ לשמור על ריבית ריאלית שלילית על מנת לקדם פני האטה כלכלית".

"בנק ישראל, בדומה לרובם המכריע של הבנקים המרכזיים הגלובליים, נדרש בעת הנוכחית להקריב קורבן אינפלציוני על מנת לתמוך בפעילות הכלכלית וכך צפוי להיות להערכתנו גם בחודשים הקרובים. העלאת ריבית על ידי הבנק המרכזי בעת הנוכחית תהא לתפישתנו בבחינת רתימת העגלה לפני הסוסים - איש אינו יודע לאן פניה של אירופה ולפיכך איננו מוצאים טעם לפעלתנות מוניטארית".

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין כי בשורה התחתונה, בנק ישראל מסמן שני נושאים עם השלכות פוטנציאליות על מדיניות הריבית - הגירעון בתקציב המדינה ומחירי הדיור. בד בבד מכיר הבנק בסימני השאלה הכלכליים - בפרט בחו"ל. לשון ההודעה מבהירה כי הריבית לא תשוב לרדת, אך טרם נכלל בו מסרים לגבי עליית ריבית בקנה. "אנו סבורים כי מדד המחירים לחודש אפריל, שנראה כי יעלה בשיעור גבוה, יהיה נקודת המבחן הבאה בהקשר זה".

נשיא להב - לשכת העצמאים והעסקים בישראל, עו"ד יהודה טלמון, אומר כי "המשך ההאטה במשק והאתגרים העומדים בפניו אינם מאפשרים העלאה נוספת של הריבית".