"תוכניות צנע באירופה - הסיבה לעליית כוחו של הימין הקיצוני"

כך מאשים פרנסואה הולנד, המועמד הסוציאליסטי לנשיאות צרפת ■ "תוכניות הצנע נמצאות בכל מקום ומדכאות את עמי אירופה"

המועמד המוביל לנשיאות צרפת פרנסואה הולנד הסביר אמש (ב') את הסיבה שהובילה לעליית כוחו של הימין הקיצוני בצרפת, בראשותה של מרין לה-פן - תוכניות הצנע באירופה. "תוכניות הצנע הגבירו את תחושת היאוש והכשירו את הקרקע לעליית כוחו של הימין הקיצוני לרמת שיא", אמר הולנד בנאומו אתמול.

מפלגת הימין הקיצוני בראשותה של מארין לה-פן, שנוסדה בשנת 1972 ע"י אבייה, קוראת ליציאתה של צרפת מגוש האירו. לה פן זכתה להצלחה חסרת תקדים בסיבוב הראשון של הבחירות שנערך בתחילת השבוע והיא נחשבת למנצחת הגדולה של הבחירות. לה-פן זכתה ל-17.9% מקולות הבוחרים שהם למעשה 6.4 מיליון בוחרים צרפתים.

הולנד המועמד הסוציאליסטי זכה ל-28.6% מקולות הבוחרים ואילו הנשיא המכהן ניקולא סרקוזי גרף 27.2% מהקולות. הסיבוב השני של הבחירות יתקיים בחודש הבא.

"תוכניות הצנע נמצאות בכל מקום ומדכאות את עמי אירופה ומובילה אותם להצביע לימין הקיצוני", אמר הולנד. על פי המועמד הסוציאליסטי, המצב הכלכלי באירופה משחק לידיה של מועמדת הימין הקיצוני בצרפת ומחזקת את הקמפיין שהיא מנהלת נגד אירופה ובעד יציאתה של צרפת מגוש האירו. לה-פן הטיחה ביקורת קשה בסרקוזי בשל יחסיו הקרובים עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שביחד איתה ניהל את המשבר באירופה.

הולנד שמתנגד לתוכניות הצנע באירופה חזר וביקר את מדיניותה של גרמניה שתומכת בהנהגת תוכניות מעין אלה במדינות אירופה. עוד סבור הולנד כי הבנק המרכזי באירופה צריך לעשות יותר כדי לתמוך בצמיחה. בגרמניה הביעו לפני חודש את החשש מעמדתו של הולנד והביעו תקווה כי לא ינסה לבודד את צרפת מהקונצנזוס הרחב בזירה האירופית באשר לתוכניות הצנע.